Lite smått i New York


Små jänkebilar som bland annat Crosley skrevs det om här:
http://sma-jankare.html

Och här har vi just en Crosley-dealer i Rochester, New York . Året är 1948 och Mack Motors har bunkrat upp med ett rejält lager av dessa små Crosleys.


Crosleys var mer avancerade än vad man förleds att tro, de var bland annat först 1947 med en stationsvagn med hel stålkaross, något som de stora tillverkarna inte kunde erbjuda förrän flera år senare.  Dessutom kallade man den "Sports utility" ett begrepp som är mer bekant för oss i nutiden. den lilla motorn var på 720cc och gav 26 hästar, men hade överliggande kamaxel vilket dom också var ensamma om i USA på denna tid. Ensamma var de också att montera skivbromsar runt om på dessa små udda skapelser.

Kommentarer
Postat av: Mercury

Aldrig hört talas om, den ser engelsk ut,

2010-03-23 @ 19:17:40
Postat av: Mårten

nope, helamerikansk, dock ej att förväxla med det tidigare engelska märket Crossley :)

Postat av: Moppe-rejsarn

Hoppsan!



Att Crosley var först med skivbromsar har jag totalt missat. Trodde det var Chrysler som hade det som tillval öhh.. 49? och Jaguar C-type -53? men den första standardbilen har jag alltid trott var Paddan -55.



Var Crosleys bromsar hydrauliska eller mekaniska som nöp på skivan på samma sätt som det gör i en Snöscoter?

2010-03-26 @ 21:05:30
Postat av: Mårten

stämmer chryslers Imperial-modeller hade skivbromsar 49 eller 50, men dom ser inte ut som vi är vana vid, det är två jätteskivor som expanderar i en trummatyp. Crosley hade det dock redan 1947 som sagt, innan dess fanns det på flygplan iofs.

2010-03-26 @ 23:24:18
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback