Stormo-gul på Nääs

Måndagsträffarna på Nääs bjuder på en majoritet välkända bilar och stamgäster, inte alls att förakta då man får se till att dessa småträffar främst är en social grej. 

Ford Torinon från 1969 dyker upp med jämna mellanrum, Ford '32 rodden har funnits i alingsåstrakten sen hur länge som helst, rullar flitigt på somrarna. Olds 60'an i klassisk semi-customstil är ny för i år men syns redan flitigt på träffarna. Ford Taunus 17M från 1962 brukar också dyka upp lite då och då.
   
   
Den Gröna Mercury Cougar cabben är liksom Torinon från 1969, båda dessa bilar är ganska "basic", inte optionlastade eller några uppseendeväckande färsättningar, dessutom i sina basutförande inom 1969 års modellserier. Tämligen tidstypiska och trevliga helt enkelt. Chevroleten från 1955 syns också rätt frekevent på Nääs, gammal svensk-Cheva, en 2-10 som fyrdörrars sedan. Buick Super de luxe Sedanet från 1951 är en vacker vagn och syns ofta på Nääs.  Liksaå Pip med sin fräcka rosa Amazon custom. 

Men så brukar det dyka upp lite utöver det vanliga och ibland nånting alldeles extraordinärt. Stor Mo-Gul kom jag instinktivt kalla den här. 


Det är en Rolls Royce Phantom III från 1937 som en gång i tiden kommit till sverige under lite dunkla omständigheter, och har inte varit utomhus på över 30 år. Karossen är från början en limousinekaross från Barker men som nu är under ombyggnad till att bli en öppen tourer. 


Skicket kan beskrivas som.. "in progress" om man skall vara snäll, men den är iallfall körbar, och skall bli intressant att se hur den färdiga skapelsen blir när metamorfosen är klar. Arbetet runt detta kan ses på www.dansborn.com
Körbar ja, det är den för tillfället med en stor Perkins diesel under huven!

Barkers karosser från denna tid beksrevs närmare här:barker-heights.html barker-airlines-and-ends.html

En annan anglofil överraskning denna måndag var denna nyimporterade Daimler Conquest från 1955. 


Conquest eftertrrädde Consort 1953 men var ännu ett snäpp ner i prestigeskalan. En modest lyxig mellanklassbil, dock utan någon större efterfrågan. 1953-56 byggdes 4568 sådanahär sedaner, eller saloon som egnelsmännen föredrar att kalla dom. Exporten var blysam, i Sverige såldes inga Daimlers alls 1955, året efter en enda. 

Denna modell har också kvar den egendomliga Wilson Preselector_gearbox, som året efter började ersättas med konventionell automatlåda. Här är den tämligen enkla instrumenteringen och med Pre-selectorn på rattstången.


Kommentarer
Postat av: jeepsventa

Undrar om Rollsen varit förklädd till skåpbil ?

Håkan !

2010-05-30 @ 19:29:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback