Mulliners - Rolls Works
http://2009/april/mulliga-mulliners.html och nyligen deras alster för Bentleys här: http://mera-mulliners-bentley-works.html
Troligen försågs de flesta av Rolls Royce chassin under de tidigare åren med Mullinerkarosser, men då det finns luckor i arkiven och annan information har kommit bort genom årens lopp finns det inte så många hänvisningar till deras namn på dessa, men denna Silver Ghost från 1922 är iallfall en Mulliner dubbelphaeton.
20HP med coupekaross 1928, denna typ kallas också "cabriolet faux" ett annat namn främst i england på dessa coupéer och även cabrioleter med hög smal topp är "doctors coupe"
Ännu en 20HP från 1928, denna modell känna igen på sina liggande ribbor i grillen, och denna karosstyp är en typisk Weymann saloon. Weymann hade patent att klä karossen med tjock pegamoid på ut och insida med isolering emellan, andra karossmakare fick betala licenser för att bygga på detta vis. Fördelen var en tyst skrammelfri och man höll värmen ombord bättre.
Phantom II med Mulliners sedancakaross 1934
Och en sedan de ville 1933 på samma chassityp. Här syns mer tydligt att Phantom II var en stor bil.
1936 hade Phantom III premiär, 710 stycken byggdes totalt fram till 1939 här en av de första med stram kaross från Mulliner. Det är en sedan de ville då taket över föraren är avtagbart.
Samtidigt hade 20/25-modellen uppgraderats till 25/30, här med vad som borde kallas för "sport saloon" från Mulliner 1937.
1937 byggdes en ganska speciell Rolls Royce Phantom III. Chassi 3AX79 fick en saloon kaross i airlinestil med inverterad framruta.
Beställare var Alan Samuel Butler som var styrelseledamot hos De Havilland, kanske därav lite flyginspiration kom med i karosseriet. Hur som helst ställde han sin Rolls till generalstabens förfogande under kriget och från 1944 förfogades den av ingen annan än fältmarsalk Montgomery. Denna bil var med under krigets sista dagar och kördes in i Berlin efter dess fall. Efter kriget köpte Montgomery loss vagnen och den användes fram till 1962 då den såldes till USA där den finns än idag.
De sista åren innan kriget kom verkar varit hektiska för de flesta tillverkare av lyxbilar, och dess karossmakare, här en rad Phantom III med de Ville karosseri från HJ Mulliner som alla skiljer sig åt, rena beställningsjobb åt klienter som absolut inte ville ha en bil som någon annan.
Och en sedan de ville på den nya Silver Wraith efter kriget, denna är från 1947 då denna typ av kaross var på kraftig tillbakagång, så var även hela branschen med specialkarosser.
En annan karosstyp som var ute var stora öppna fyrdörrars tourers, vid de tillfällen dessa beställdes var det oftast för stadsöverhuvuden i egenskap av paradbilar, såsom denna Silver Wraith som levererades 1952 till Brasiliens president Getulio Vargas.
Silver Wraith limousine 1950
1950 presenterades också Rolls Royce mest exkulsiva vagn dittills, Phantom IV som bara gjordes i 18 exemplar 1950-56. Denna har tidigare nämnts här:
http://2009/december/den-felande-fantomen.html
Mulliner gjorde karsserna till hela nio stycken av dessa, här är den första som levererdeas till kronprinsessan Elizabeth 1950, det är just hon står där på trappan förresten.
Shahen av Iran beställde två, en med Hooperkaross och denna enorma cabriolet 1951. Innan revolutionen i Iran kom den att smugglas ut till Schweiz, och senare vidare till USA där den kom att renoveras. Bilden är från Denver 1982 och en av få bilder på denna bil då den idag fortfarande hålls gömd.
En av de tre Mullinerbyggda Phantom IV som beställdes av Emiren av Kuwait finns idag i Nethercut collection i Sylmar, Kalifornien.
¨
Specialjobben började ta slut, mer och mer handlade det om att göra varianter för Rolls Rocye och Bentleys standardutbud, innan H.J Mulliner helt kom att absorberas av dom, men här iallfall en specialare i form av en Silver Cloud cabriolet 1958.
Och en till i lite annat utförande
Samt denna eleganta coupe på beställning 1958.
Sen kom sammanslagnigen med Park Ward som tidigare nämnts, men ibland användes Mulliners namn separat för några arbeten som utfördes i deras lokaler när vissa prominenta kunder så ville det. Denna eleganta fyrdörrars tourer byggdes på Silver Cloud III 1964.
Phantom VI som kom 1968 var enkom för specialbeställning, karosserna starkt konservativa och modellen levde så kvar ända fram till 1991. Bara 374 stycken byggdes under dessa år, och Mulliner-Park Ward gjorde karosserna till dessa. Denna är från 1971 och är relaitvt standard, ytterst få modifieraades karossmässigt, även om de skräddarsyddes var och en efter kundesn önskemål så rörde de flesta detaljer inredning och utrustning.
Sedan de Ville hör som du antyder till förkrigstiden. Varför egentligen detta avtagbara tak för föraren, var det för att djävlas...? Var det så att om temperaturen bara var över plus ett utomhus så tog ägaren av taket och sa, "Nu får du sitta utomhus din låge f-n, du arbetarklasshjon...!"
Jag förstår inte. Nåja, det var tradition att ha öppet tak för föraren men konstigt blev det på slutet (när man lika enkelt kunde bygga helsluten kupé). Rätt åt Packard som byggde sådana här bilar ännu efter kriget, ingen ville ha dem. Jag har en bild på en sådan Packard en bit ner i scrollen här:
http://lennart-svensson.blogspot.com/2008/04/fula-bilar.html
den packarden är ett specialjobb av Rollston, ingen fabriksmodell alltså. sedan de ville eller town car har glas mellan förar och passagerar utrymme, tror dessa mer är sedancas, dvs öppet däremellan.
Aha. Och i ärlighetens namn var bilden på min blogg från 1941, före kriget alltså. Men Packard lät bygga någon enstaka Town Car även efter kriget som sagt.