Sista leveransen till Waidele 1939

Waideles berömda musikaffär i Göteborg  har här fått en stor laddning Telefunken radioapparater, och detta bör nog vara det sista lasset på ett bra tag framöver för datumet är mitten av Augusti 1939, bara veckor innan kriget bryter ut. Leveransbilen är en Chevrolet årsmodell 1938 och dessa lättare lastbilsmodeller hette series HC detta år. Hytten och skåpet är troligtvis svenskbyggt.  


Waidele låg på Fredsgatan och låg i Arkaden, som revs i början på 70-talet. Kvarteret ändrades om och Waidele hamnade nästan där det legat förut fast nu hette det Fredsgatan. Där fanns man kvar till 1996, då en epok gick i graven. Skivaffären Waidele fortsatte dock verksamheten i mindre skala.   

Kommentarer
Postat av: Frida Waidele

HEJ!

Jag heter Frida Waidele & bredvid mig sitter min bror Leo Waidele. Våran farfar ägde Waidele så vi tyckte att det var lite roligt att ni skapade denna blogg.

Ja, det var väl det vi ville säga!



M.V.H.

Waideles

2012-01-24 @ 20:01:47
Postat av: Martin

Hej Frida och Leo =)

Vad roligt att du skrev här.

Jag håller på och letar efter foton från en av butikerna från 70 talet som låg i Olskroken på Redbergsvägen. Butiken låg inte där jätte länge men om det finns foton i din ägo, tror du att du kan scanna och maila dom till mig då =) Vore fantastiskt roligt. Då vi är ett ganska stort gäng som har återförenats där vi växte upp =) Vore kanon om du har lust att höra av dig till mig.



Tack på förhand

Martin

2012-03-08 @ 09:40:45
Postat av: Göran Jonsson

Hej Frida och Leo Waidele

Jag jobbade på Waidele i arkaden 1960 till 1961 som Radioreparatör. I dag är jag pensionär och ansvarar för TV avdelningen på Radiomuseet i Göteborg. Vi har där lite bilder från Waideles verkstad på Drottninggatan som jag tagit. även en del Radio och TV apparater som sålts av Waidele finns på museet.
Är intresserad av fler radiohistoriska föremål eller bilder från Waidele Hoppas ni kan bidraga med detta?.

Postat av: Joakim Flygare

Hej.

Jag har köpt en VW buss från 1969 som har Waidele logga samt klistermärke som talar om färg tv service.Är det någon som har ett fotografi där regnr framgår? eller övrig info?

Mvh/ Joakim

2015-04-21 @ 16:58:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback