Windowers


Windowers tillhörde de äldre i skrået, firman grundades redan år 1600 men var då sadelmakare och tillverkade övrig utrustning för ryttare. I industrialismens era började man producera vagnar av hög kvalité och dessa blev populära hos kungahus och styrande inom det brittiska imperiet. När bilen började vinna mark så kom man tidigt att erbjuda karosserier för dessa, främst Rolls Royce kom att kläs med Windowers högkvalitativa och välrenommerade karosser.




Tidig annons för Windowers "shooting brake" karosseri, mer om shooting brakes förklarades här:
http://svammelsurium.blogg.se/2009/march/karosslara-del-5.html

De stomrika maharadjorna i Indien fattade tidigt tycke för Rolls Royce och Windowers blev flitigt anlitade av dessa för att bygga en hel del häpnadsväckande karosser, denna tourer för Kumar av Vizianagram byggdes 1925. Karossen handknackades i aluminium och högglanspolerades.


En annan liknade kaross åt Rajan av Nanpara på Phantom-chassi finns bevarad än idag. Chassit hade nummer 6YC och färdigställdes 1925, poleringsarbetet skall ha tagit över 400 timmar.




En annan indien-bil på Rolls Royce Phantomchassi  med högglanspolerad limousinekaross aluminium från 1927 för maharadjan av Johore   


En lackerad tourerkaross däremot i himmelsblått, Phantom 1925.  


Coupé med speciell karaktär på det mindre Rolls Royce Twenty-chassit 1925.


Bentley 8litre som sport coupe, eller cabriolet faux som det också heter med detta cabrioletliknande men fasta tak, 8litre byggdes i 100 exemplar jämt 1930-31.

sedan/sedanca de ville var en exklusiv karossstil, dock är denna byggd på det billigare 20HP chassit 1928. Detta är en sedanca då det är öppet mellan fram och baksäte.


20HP efterträddes av 20/25-modellen här en sådan 1930 med lightweight sport touring kaross från Windowers.  


Limousine på 20/25,1934


Enorm sportcoupe på Phantom II byggd för en Robert E. McAlpine 1932


Vid den här tiden kom det fler och fler karosser även till Bentleys modeller från Windowers, här en 3½litre sedanca cabriolet från 1934. senare kom denna typ av cab att kallas "three position drophead" i England. Man kunde ha den som coupé, halvcab med täckt bakdel som på bilden , eller helt nedfälld.  


Antalet jobb som inte involverade Rolls eller Bentley var ganska få, och ännu färre utländska chassin, men runt 1935 gjorde man iallfall en del sådana här vackra karosser på en serie Mercedes Benz 500K.


Snarlik svepande sedancakaross på en Bentley 1936.


Landaulette heter det när bakre delen av taket går att öppna på det här sättet, bilen är en Rolls Royce 25/30 från 1936.


Några Maharadjabilar igen, Windowers kom liksom Hooper och Barker att leverera rätt många specialkarosser till de indiska furstarna. Här är en Phantom III beställd 1937 av kronprins, senare Maharadja Pratabsingh av Baroda med chassinummer 3CP112, en saloon med rätt så diskret exteriör. 
 


Inredningen var inte lika diskret med äkta leopardpäls...

Chassi 3CP116 hamnade hos Windowers 1937 och karossen beställdes av Walashan Himayat Ali Khan Azam Jah Berar, kronprins av Hydebarad. Bilen skeppades till Bombay i April 1938.  


3BU198 i Phantom III serien 1937 blev en sedanca de Ville, köpare var Maharadjan av Rajpipla.


3BT75, med en ganska formell "six-light saloon" dvs tre fönster per sida, för Maharadjan av Uidapur 1937.

Från katalogen 1937, 25/30 var lite mindre och billigare men fick för den delen att få i väldigt eleganta karosser också, från Windowers.

Sedanca de Ville.


Limousine four-light.


Sedanca från 1935 på ett av desista Phantom II chassina.


Sedancakaross på Bentley, 1936.


1938 uppgraderades 25/30 och blev Wraith, 491 stycken hann man med att göra inan krigsutbrottet 1939, här är två Windowersbyggda limousinekarosser på Wraith. Den översta är lite speciell med avsaknad av stolpe vid bakdörrens bakkant, en detalj som just windowers använde på en del karosser vid denna tid.




Windowers överlevde kriget, men som i princip alla andra karossmakare fick man nu se en helt förändrad världsbild och marknad, specialkarossernas glansdagar var över.
Nu kom man att bygga mer på kommersiell basis med till exempel ombyggnader av  taxibilar, buss och lastbilskarosser för att hålla ruljansen igång, dock kom det in lite beställningar på specialjobb som här en Bentley mk VI cabriolet 1946.
 

Och en coupé samma år på samma modell, kanske rörde de här sig av utställningsbilar för handlare eller Bentley själva?


En limousine från 1948 på Rolls Royce Silver Wraith


Vid denna tid åtog man sig också att erbjuda en egen kaross till Daimlers stora DE27 och DE36 modeller som byggdes 1946-53.



Trots att man hade ganska stora framgångar med sina kommersiella fordonskarosser så stängde Windowers verkstaden i Hendon 1955.  





Kommentarer
Postat av: Norman Hawkes

Regarding the car you have captioned as a Breguet A2 electrique from 1942 in the above August 2001 blog: this car is in fact the prototype Peugeot 502 10CV from 1939! I can see why you have made the error, as this car and the Breguet are pictured side-by-side on the Philip Boursin site, but the very poor picture on the left is the Breguet, which was a streamlined 2-seater!



Regards

2012-01-30 @ 12:39:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback