Vidunderligt och förunderligt - Wartsila-Sulzer RTA96-C

Gillar man stora motorer skall man bese maskinrummet på ett oceangående fartyg, RTA96-C går att få med 6 till 14 cylindrar och turboladdning, varje cylinder har en volym på 1820 liter!!!

Här läggs lagren på plats...


Och sen kommer vevaxeln... Bara den väger 300 ton!



10-cylinders RTA96-C under byggnation. Grabbar, nu fikar vi i cylinder fem, sen har vi byggmöte i cylinder tre.


Färdig maskin med tolv cylindrar, inspektionsdäck runt blocket och likaså för översyn av toppen ingår. Total vikt uppgår till 2300 ton.   


Effekt på denna? Den största 14-cylindersmotorn har ju då en total slagvolym på 25480 liter. Effektuttaget liger på närmare 110000 hästkrafter, vid 102 varv i minuten, men då är man uppe på rödmarkeringen så att säga, normal arbetstakt för RTA96C är runt 99 varv/minut.
Vridmoment är alltid intressant på en diesel, och ligger här på obegripliga 7,6 MILJONER Newtonmeter!
Bränsleekonomi kan väl också vara intressant, den här suger i sig en bit över sex kubik diesel, per TIMME!

Kommentarer
Postat av: Gert

Intressant att den där 10 cylindriga motorn ser ut att vara byggd som en fyra och en sexa, det är ett mellanrum mitt i maskinen

2011-01-23 @ 12:38:07
Postat av: Christian T

Att det överhuvudtaget går att tillverka såhär stora grejer med precision...

Var på Götaverken i skolåren på studiebesök, där på planen låg en herrejössesvevaxel. Minns att jag undrade redan då hur det gick till att bygga sånt med rätt toleranser. Otroligt är vad det är.

2011-01-23 @ 17:31:09
Postat av: Andreas

Undrar om det går att få tag i överdimensionskolvar till den ;) ?

Som gymnasieelev var jag på studiebesök på Kockums, och såg en av kolvarna.. Inga moppekolvar direkt.

Imponerande saker.

2011-01-23 @ 18:45:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback