En fullmatad torsdag på Gräfnäs

Ett par faktorer som gör torsdagsträffarna på gräfnäs så populära att folk åker ganska långt dit kan nog vara att de hålls bara varannan torsdag och totalt bara sex gånger på säsongen. En enastående vacker miljö och hög nivå på bilarna gör att denna veckoträff känns lite exklusiv.

Trycket denna torsdag var så stort att man öppnade grindarna i förtid, närmare 100 bilar hade äntrat slottsparken innan offiella starttiden 18:00. En Citroen DS längst fram svänger höger följd av en Dodge Lancer och en kanonfin mustang från 1968 


Övre delen av parken fylldes direkt, och nedre delen blev också den snabbt såhär välfylld vid stranden.


Fin Fprd Anglia från 1958 rullar in mot parken, Opel Rekorden efter är från 1955. Ford Ranchero är inte så vanlig modell hos oss, denna fina är från 1967. Och Lasse körde helöppet idag med på sitt Volkswagenchassi som är från 1960.
   
   
Folkbilar från förr på fyra olika vis, Svenska SAAB från 1956, Morris Minor årgång 1953, DKW coupé från 1958 liksom Saaben hade dessa tvåtaktsmotorer, och sist folkbil på italienskt vis med Fiat 500C från 1954

Engelsk elegans i parken, Jaguar mk VII från 1954. Chrysler New Yorker från 1957 visar hur mycket som hände med formgiving desa år för nästa bil i raden är också en Chrysler från 1948, bara nio år skiljer dessa åt alltså. En Packard från 1948 hade mycket moderna linjer för sin tid, pontonkaross med pondus.    
   
   
Continental kits var ett populärt tillbehör på femtiotalet, här ett par fina exempel av dessa på Ford Fairlane 1959, Cadillac 1955 och 1956 samt på en Chevrolet Impala från 1958  

Chevrolet Styleline De Luxe Sport Coupe från 1950 rullar in och leta plats på nedre planen vid sjön som också fyllts på till brädden.



Och så bjöds det på livemusik med ett duktigt band som spealde rock och rockabilly, tyvärr uppfattade jag itne namnet på dessa spelemän men det kanske någon annan besökare vet?

Mustanger fanns det gott om, som denna fina 65:a, sjön i bakgrunden heter Anten. Fordf Muustang cab från 1970 är inte så vanlig som man kan tro, man byggde bara 7673 cabbar detta år och den blåa är dessutom en Boss 302, vilket gör den synnerligen ovanlig. Den snygga gröna vagnen är en Mustang 292 fastback från 1966.
   
   
Engelsk Ford, ovanlig Zephyr cabriolet från 1960. Ford Crown Victoria har vi relativt gott om i sverige trots att bara 603 sådanhär gjordes 1956 med det speciella glastaket så såldes en hel del här nya. Vi fick helt enkelt restlagret som inte såldes i USA. Detta är en av dom, och mycket riktigt är den registrerad först i Mars 1957. Dessutom är den unik på det sätt att den tills nu bara haft en ägare och rullat ungefär 3000 mil!   Förkrigsfordar dök det upp några stycken bland annat denna fina tudor från 1937 och sist en av många Volvo PV544 på plats, denna från 1958.

Fler fina förkrigare, denna vackra Chevrolet från 1929 stod lite avskilt, Ännu en "tudor" som var Fords egna namn på tvådörrars karosser, från 1939 och så kommer det en fin Plymouth 1941 business coupe rullandes. Trots sin fyrtiotalskänsla är denna Volvo PV831 från 1954.
   
   
Ovanliga sextiotalare, mercury Monterey med det speciella "Breezeway"-taket som också fick öppningsbar bakruta. denna 63:a har även det ovanliga S-55 tillvalet som innebar separata stolar, mittkonsol och golvspak, bara 1203 sådanahär sedan såldes med detta. Dodge 880 är en ovanlig modell som man byggde ett tag som ersättning för De Soto som gick igraven 1961, detta är en 880 Custom hardtop sedan från 1963 och bara 2564 stycken gjordes. Ford piffade upp sin tråkiga Falcon med Sprint-paketet 1964, nu kunde man få V8 i den lilla Falconen och dessuton en tuffare kaross, 4278 stycken Sprint cabbar såldes. Oldsmobile hade ett brett program med modeller på sextiotalet, Jetstar 88 var en av de mer okända och denna cab från 1963 byggdes i 3903 exemplar. 
 
Volvo PV544 från 1964 i mängden och trängseln i den övre delen av parken.



Och ensam nere vid stranden parkerar denna fina Ford 35:a som är lite lagom modifierad, en "soft-rod" alltså.

Femtiotalsfenor, De Soto Firesweep 1959 och Cadillac från samma år med ännu högre fenor. Eldorado fick ett eget bakparti med rejäla vassa fenor redan 1955, den skiljde sig mycket från den den vanliga series 62 modellen som också syns här, dessutom kostade den sådär 1000 dollar mer också.     
   
   
Europeiska bakdelar från samma epok, mer avrundat och nättare i formatet, Opel Kapitän 1951, Fiat 1100 1954, Mercedes Benz 220SE 1959 och en nätt liten MGA coupe gömmer sig vid en trädstam.

Austin Mini som pickup är ingen vanlig syn, denna är från 1968, Rover P4/75 från 1957 och Hudson Hornet från 1952, dessa två modeller kan man säga motsvara varandra i klass och prestige och även teknik på sin tid, men från skilda världar. Chevrolet Styleline De Luxe från 1951 med lite annorlunda förflutet. Den kom hit med en svenskamerikan som flyttade hem 1965, nuvarande ägare köpte den redan 1970 och köpesumman var då en tusenlapp och snabb affär!
   
   
Avslutningsvis lite sportigt rött, Porsches underliga mittmotorförsedda 914 från 1972. Underbart vacker alfa romeo Giulietta spider från 1961. Austin-Healey 100/6 från 1957 och sport på amerikanska, Ford Thunderbird 1965. 

Avfärd hemåt, startförfaranden varierar lite mellan olika fordon, Martin vevar febrilt med startveven på sin A-ford.



Och ut åker ett lämmeltåg från Gräfsnäs slottspark, i tätet en Renault 16 från 1968.


Kommentarer
Postat av: Patrik "lincolncadillac"

Hej..Du verkar kunna kolla upp hur många ex av en bilmodell det finns i Sverige.. ? Skulle vara roligt o få veta hur många hundratals Cadillac 1958 det finns här tex. har en del liknande frågar, hittar inte din mail-adress,, men bifogar min [email protected]

2011-07-30 @ 17:35:29
Postat av: Jan Gustavsson

Hej

Är inne varje dag å kollar på din sida och jag vill inte klaga utan bara säga att det tillverkades inga BOSS 302 cabbar överhuvudtaget. Den har Boss stripes utan ordet BOSS.



Mvh



Gaisarn



Ägare av bla en vit Ford Talladega 1969. (Inte Torino Talladega,det finns inte.)

2011-08-01 @ 15:47:32
Postat av: Henke

Tyckte mig höra att bandet hette "The Spare Parts", kan det stämma månntro..?

2011-08-01 @ 21:00:45
Postat av: Ulf Ontoft

Skitbra blogg, hittade den nyligen av en slump, nu följs den slaviskt dag för dag. Bra jobbat.

2011-08-01 @ 21:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback