premiärtorsdag på Gräfsnäs

Torsdagsträffarna på Gräfsnäs är något extra och börjar sent på säsongen, så dom är lite att se fram emot också.
I kön på vägen in torsdagens äldsta bil, Ford model T roadster från 1922.  


Äldsta motorcykeln, en Excelsior-Henderson model K från 1921. Dessa såldes relativt mycket på export och hette i Europa ofta "American X"  1300cc rakfyra på 18 hästkratter gav en toppfart på nästan 130km/h vilket var otroligt fort för 1921 års vägstandard.  


Och Ford model A i ganska långt från originalskick inne i parken med slottsruinen i fonden.


Tre bilar med mycket gemensamt, de presenterades nästan samtidigt, var små, billiga och kom att tillverkas väldigt länge, Morris Minor, SAAB 93 och Volkswagen typ 1, och sist nånting helt annorlunda i form av en Buick Riviera från 1973 som rullar in och letar efter plats vid vattnet.
   
   
Femtiotalsflärd, Mercedes 300 från 195 var något av det dyraste man kunde köpa på den tiden. Packard var ett amerikanskt prestigemmärke som dog en för tidig död, deras nya Clipper var en robust och elegant vagn 1955. Rover kan man säga var dess engelska motsvarighet prestigemmässigt och även i stil och utförande, denna P4/75 är från 1957. Buick låg snäppet under Cadillac i GM:S hierarki, Buick Super från 1958.

Udda färgklick, Volkswagen typ 181 var en slags retro-Kübelwagen, byggdes mellan 1969 och 1983 i Tyskland och Mexico, denna lila sak är från 1973.


Udda färgklick 2, renault 8 Gordini från 1967 i den klassiska franska racingfärgen.


Udda färgklick 3, Cadillac Seville 1987 i tvåtonslack som var standard med "elegante"-paketet. Seville var en ganska liten och dessutom framhjulsdriven modell. Och dessutom är det jag själv som kör den.


Mer på det amerikanska temat, Cadillac De Ville från 1955 och två 59:or Buick och Ford och något mer modernare i form av en Oldsmobile 98 coupe från 1970.
   
   
Renault 16 från 1968, en modell som inte är särsklit vanlig på vägarna längre. Tyskblått, Opel Kadett Rallye och Volkswagen 1303. USA-blått, Chrysler 300L coupe från 1965. Och läckert rött från England, Jaguar XK150 coupe från 1958.

Så här vacker är den raka åttacylindriga motorn i Buick Roadmaster 1948, och man hade härliga namn på maskinerna med, "Fireball Dynaflash Eight" det är annat än Zetec, V-tec, SI6, ECA-1 med mera..

Och en DKW från 1939 visar upp sin lilal tvärställda tvåtaktare, som kom att stå modell för

Och avslutningsvis en drös med folkor, bubblor, baggar, käfers och allt vad dessa fått heta genom åren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback