Dubbelt Borås #1 Vårmönstring på Almenäs.

Det bjöds på betydligt trevligare väder än förra året, något som alla närvarande den gången aldrig någonsin lär glömma bort. http://varmonstring-utan-var-pa-almenas-2010.html

Representanter för 1958 rullar in, Cadillac följt av en Buick


Och Pontiac Bonneville från 1966 lufsar in på det vackra Almenäs.


Muskler på ingång, Corvettes från 1969 respektive 1975. Följt av en busig hot rod Ford anno 1932 och i andra ända av putstrasan, Cadillac de Ville 1966.
   
   
Fräsch Plymouth GTX från 1970 rullar in, tonvikten ligger främst på amerikanskt här men en och annan kul europé dyker ju upp också, skolskjuts årgång 1975 i form av en grön VW-buss till exempel, och en mycket ovanlig DKW F12 från 1965. Mera muskler från USA, Pontiac GTO cab från 1969 byggdes i 5676 exemplar och är inte heller någon vanlig syn. 
 
Tuffa VW-bussar som troget besökt Almenäs förr.


Old School Ford hot rod på plats. Daniel Carlssons Chevrolet 55:a har superfinish och väcker uppmärksamhet vart än den dyker upp. Chevrolet '39 Custom är också lokal boråsbil och från SHRA Borås även Mikael Hansens fräna Volkswagen Corrado dragracebil med dubbelturbo.  
   
   
Lincoln Continen 58:or ser man ine så ofta men här var två superfina ex, en cab och en coupe, dessa byggdes i 3048 respektive 2328 exemplar. Nästa ekipage är pckså rätt sällsynt som i en av 1650 byggda De Soto Adventurer coupéer från 1957. Cadillac 1959 är i motsats en rätt vanlig syn, 11130 byggdes och av fenepokens utlimata ikon har många letat sig hit.

Och mer femtiotal, vacker Cadillac cabriolet från 1956.


Och lite sextiotal, fin Camaro RS från 1967 som dessutom är svensksåld. Chryslers kantiga stil höll i sig 1968 som hos denna vita New Yorker sedan. Buick Wildcat från 1964 och slutligen ännu en superfin Camaro, från 1969.
   
   
Pontiac Bonneville cab från 1968 och lite stationsvagnar, som en Chevrolet Bel Air från 1966. Chrysler behöll femtiotalsformen ända fram till 1961 som denna New Yorker Town&Country wagon visar, dyra och sällsynta var dom också 760 stycken gjordes som 9-passenger wagon och kostade hela 4900 dollar. Fords lyxigaste wagon hette Country Squire och skiljde sig främst från den billigare Country sedan med sin trädekor, den här är från 1964.
 
Tuff Ford 36:a, i gränslandet mellan vad som är custom/street machine och hot rod.


Mercury Park Lane från 1965, man hade pampiga nman hos Mercury.  Ford Mustangs popularitet stod i sig även med den nya större karossen 1971, 149768 stycken såldes. Chevelle SS från 1969 i fint skick och en lite tidigare Chevrolet från 1960 , fyrdörrars Impala ovanligt nog med fabriks-A/C installerad.
   
   
Äldsta originalvagnarna på plats var denna fina Ford coupe från 1941 samt en lika fin Buick Roadmaster från 1948. Pontiac Streamliner från 1950 räknas också till det äldre gardet. I andra ändan Cadillac Fleetwood från 1993 är redan en eftertraktad ny klassiker. Av många ansedd som den sista riktiga Cadillacen, bakhjulsdrift och total längd på 5,75 meter och enastående komfort är den en landvägskryssare av dignitet. 

En annan intressant modern klassiker, Mazda RX-7 med sin wankelmotor. Denna är från 1989 och såldes bara i sex exemplar i Sverige det här året så dom är inte lätta att hitta.  
 
¨
Och med ett gäng nöjda besökare från hemtrakten säger vi hejdå från Almenäs denna vackra majdag.


Kommentarer
Postat av: Larsson

Mycket snyggt :-)

Postat av: Manne Nilsson

Trevligt reportage som alltid, men rodden är en 30-31 A-Ford med ´32 kylarmaskering.

2011-05-17 @ 18:54:31
Postat av: F.S.

Bra fångat!

2011-05-17 @ 19:38:16
URL: http://farbror-sid.se/home
Postat av: jeepsventa

Cheva 39-an tillhör Thorbjörn Åfalk ! en gammal klasskamrat !

Håkan !

2011-05-17 @ 19:43:08
URL: http://s834.photobucket.com/home/jeepsventa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback