Leyland Sverige 1977

Bilarna vi bygger skiljer sig från mängden. Precis som människorna som kör dom, löd sloganen för British Leyland i Sverige.

Sverige kan näppeligen varit någon luckurativ marknad för engelska bilar på denna tid, fast det var nästan ingen annan marknad heller, några år senare hade hela den engelska bilindustrin i princip kapsejsat.

Så vad var det för modeller som erbjöds från Leyland 1977 för oss här i nord? 

I det lilla formatet Leylands långkörare Hundkojan, eller Mini, som kom 1959 under namnet Austin Mini Se7en och från 1970 hette dom bara Mini. Denna modell är en av englands i särklass mest populära modeller genom tiderna och produktionen hölls igång ända fram till år 2000.  



Austin Allegro som hade introducerats 1973 och kom att bli en storsäljare på hemmaplan, och tillverkades fram till 1983 när den ersattes av Metro. Allegron utnämdes i en undersökning gjord av The sun 2008 till "the worst British car ever made"


Princess kom 1975 och såldes det första halvåret under namnen Austin, Morris och Wolseley, för att sen ändras till att bara kallas Princess rätt och slätt. I produktion fram till 1981 när den ersattes av den kortlivade Austin ambassador som aldrig gick på export.




I det lyxigare segmentet hittar vi Range Rover som var en SUV långt innan begreppet fanns, och så erbjöds även Rover P6, en modell som definitivt sjöng på sista versen. Vad Leyland Sverige inte fått tag på vid fototillfället hösten 1976 var P6:ans ersättare SD1, som hade börjat byggas i juli 1976. Den gamla P6 modellen kom dock att stanna kvar i produktion in på vårkanten 1977.  Ersättaren SD1 kom även att koras till årets bil 1977




Jaguar XJ6 var en prominent och dyr vagn, ett gediget varumärke som sålde relativt bra här på den tiden och gör så än idag. Jaguars modelldjungel med XJ-serien startade 1969 och återfinns i sortimentet på ett eller annat sätt än idag.

Finns någon av de här sex bilarna kvar idag då?  Jo faktiskt, och inte helt förvånande så är hundkojan på bilden den enda överlevande av sextetten, dock avställd, sedan många år. Jaguaren stupade på målsnöret för den skrotades så sent som 2010.


Kommentarer
Postat av: khina

Jag var ägare tillen av koncernens bilar - Triumph Herald Combi -68 års modell. Varje vår fick jag iväg och frotterade mig bland de "fina bilarna" på B.L:s verkstad. Heralden hade nån typ av plastbussnuing i framvagnen och den tålde inte Norrländsk vinter - inte ett enda år!!! Men den såg ut som en jänkare (som krympt i regnet!) så den fick duga...När hände då detta - jo i början av 70-talet i Umeå. Den såldes senare till en Triumphsamlare.

Postat av: jeepsventa

Instämmer med inledningen !!

Kör själv div. engelskt ,ock , Lukas skapade mörkret !! vad skulle annars det utmärkta ljuset va bra ti ll ??

Håkan !

jo , startar din engelska bil inte ? (god forbid) skrik fuukt till den ! det funkar .... i alla fall på svenska mässan !!

2011-11-03 @ 21:30:28
URL: http://s834.photobucket.com/home/jeepsventa
Postat av: jeepsventa

Komm o tänka på en dekal jag hade på en Range för många år sedan , dekalen fick jag nog från Tor Benkel , om nån här känner igen honom , den loöd - Hellre Engelsk skit än Japansk skit !!

Håkan !

Tor - R I P !

2011-11-03 @ 21:36:58
URL: http://s834.photobucket.com/home/jeepsventa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback