Prototyper från udda håll


På 30-talet började man mer och mer aktivt experimentera med aerodynamik, många experimentbilar byggdes och man började även använda vindtunnlar till utvärderingarna. Men inte bara bland de ledande tillverkarna och designstudios i väst, denna experimentbil byggdas 1934 av GAZ i Sovjetunionen. 

 
Sitlren roadster från 1949 som inte nådde förbi prototypstadiet, från Eisenach i det nybildade Östtyskland, där den forna BMW fabriken låg.  EMW kom de i princip piratbyggda BMW-bilarna därifrån att kallas och denna var baserad på EMW 340.


Phoenix 2SR-6 var en sportig vagn som daterar sig från 1955, detta projekt leddes av en engelsk officer i Egypten, som även hade planer på en begränsad serieproduktion men troligen blev det bara dennaenda Phoenix byggd. 


Ilian var ett besynnerligt projekt som skapades av Darrin i USA, men var tänkt att bli en lyxbil som skulle byggas i Israel, inte så mycket är känt om detta projekt från 1962


En ganska dålig bild, men det går inte att hitta så mycket bättre på Marcovecchio från Argentina 1964.


Citroen 2CV byggdes aldrig som Break, men däremot så byggdes dom på licens av Saipa i Iran. Dom gjorde denna prototypen 1967 i egen regi. 



Ett annat Citroen-derivat var Baby-Brousse, som liknade Meharin, men denna kommer från Elfensbenskusten och byggdes 1969.


I Egypten byggdes en bil som baserades på NSU från tidigt 60-tal och döptes till Ramses.  1972 satsade man på en större Ramses men någon produktion blev det inte av denna.


Sisu A45 tog knappast några skönhetspriser, just denna från 1978 är lite mer speciell då det är en prototyp som försågs med Chevrolet V8, men något mer blev inte av det försöket. Sisu har byggt lastbilar i Finland sedan 30-talet men är ganska okända utanför hemlandet. 

 
Volkswagen Pine var en prototyp till en mellanklassbil baserad på Ford EScort, och varför den var det beror på att detta var ett verk från Volkswagen i Brasilien 1989.


Efter murens fall blev gamla Östtyskland fullkomligt överkörda av den nya fria marknaden. De gamla manufakturerna som vilat i ett statligt protektorat var nu illa ute i denna nya tid. 1990 visade IFA upp denna ganska moderna prototyp til en lätt lastbil som kallades 1318, men trots det kom IFA att försvinna ganska snart efter det. 

 
Mer från det nya öst, RX Vilgas var en sportvagnsprototyp från Estland 1993, tydligen kom viss produktion igång, då den även setts under namnet Rex.


Kazwa ser misstänkt lik ut en stylad Renault Espace, minibussprojekt från Indien 1998, som det iten är så mycket känt om. 


Snarlik minibuss men från Turkiet, IMZA byggdes av Jetpa i Istanbul med en storslagen vision om exportsatsningar och licenstillverkning utomlands, men något mer har inte hörts av det. IMZA visades 1999. 

 
Celta Spider från år 2000 var aldrig menad att sättas i produktion utan var en ren designstudie, från Chevroleti Brasilien. Celta är brasiliens motsvarighet till vår Opel Corsa och en storsäljade på hemmamarknaden. 

 
DDR SP4 är en sportvagnsprototyp som bär ganska klara drag av McLaren F1, byggd i Dominikanska Republiken 2006.


Optimal Energy Joule, elbil från sydafrika visades 2008, och en förserie lär ha börjat byggas under 2010.


Kina är i dagsläget världens största bilproducent. Deras modeller och tillverkare är en salig röra som byter namn ofta och denna sportbilsprototyp från DongFeng visades upp 2006. 



Kommentarer
Postat av: Crn

Vw och Ford har ju flera gemensamma modeller i Latinamerika. VW Apollo t.ex, en liten tvådörrars sedan med escort mk4-nos och bakparti som starkt påminner om 90-talets Ford Sierra sedan. Sen finns det en större modell också, minns inte vad den heter. Den gick att köpa både som Ford och VW.

2011-11-07 @ 00:07:03
Postat av: Perra

Mycket har man sett, men GAZ:en på bild ett är nog bland det värsta...

Postat av: Tomi Siltanen

SISU A45 Blev serietillverkad med 2 olika motorer av leyland. Första tiden var den utan turbo på 103kw. senare med turbo 110kw. Det monterades med valmet motorer också, men det var mer sällsynt. än idag anses SISU A45 vara en av de bästa fordonen i terrängen pga. sin ram konstruktion. Sisu a45 ramen är mjuk och följer med terrängen vilken gör den rent av legendarisk och fenomenal såm terräng lastbil.

2012-03-17 @ 10:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback