Nytt från sjuttiotalet

Just 70-talets bilar har inte synts till så ofta i importsammanhang av olika anledningar. Ogynnsamma importregler och kostnader då dessa varit lite för nya, ett tag var det helt totalstopp att ens försöka importera en bil gjord åren 1976-88 av något luddigt miljöskäl som sedermera togs bort. De nya tullreglerna missgynnar dessa en hel del också då de i många fall kan vara billiga i inköp men blir då i gengäld dyra i avgifter. Och slutligen tillgång, en del av dessa modeller främst från senare delen av decenniet har inte tagits tillvara på, de blev snabbt omoderna och sågs som "gas guzzlers" i kombination med kvalitetsproblem och brist på delar så har skrotpressarna tuggat i sig mängder av dom.

Cadillac De Ville 1970, cabrioleter ser man massor av ute i cruisingsvängen men hur ofta ser man en coupé?
 

En väldigt fin Eldoradofrån 1972, också här är cabrioleterna den dominernande modellen, trots att det bara byggdes 7975 cabbar och hela 32099 copupéer ser man de senare mycket sällan här.   


Pickuper är svåra att hitta i fint skick, ofta har de fått slita hårt från den dagen de lämnade fabriken men denna Ford F-250 från 1972 har klarat sig bra.


Cadillac igen, en coupe De Ville från 1976, ovanlig årsmodell i Sverige då det som nämnts ovan under flera år var förbjudna att importera, inte heller såldes det särskilt många nya heller här på den här tiden. Denna vita är en mycket fin bil som vårdats väl. Man kan väl misstänka att de allra flesta av de hela 114482 Coupe De Villes detta är har gått sämre öden till mötes då dessa ganska snabbt blev passé. Amerikansk bilindustri genomgick ett stålbad de kommande åren och det gick inte att hålla kvar så måna konservativa "gas guzzlers" i sortimentet.    


Muskelbilarnas toppår var 1969-70 och dessa är högvilt bland samlare och entusiaster, efterfrågan verkar inte avta och priserna blir därefter. Mycket fin Chevelle SS cab med 396" kom hit i somras. 


Chevellens syskonmodell Buick Skylark är inte lika vanlig, men en fräck modell det också, fanns i ett par utföranden med häftiga motoralternativ och hette då Skylark GS, GS455 som även fanns i trimutförandena stage I och stage II, dessa två sista är mycket dyra bilar idag och likaså toppmodellen
GS-x. Detta är däremot basmodellen Skylark Custom 1970 som i sig självt inte är så vanlig med bara 4954 byggda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback