Buicks från epokerna

1957 var det enda året denna tredelade bakruta fanns, på några Buick och Oldsmobile modeller, detta är dessutom en tvådörrars kaross med stolpe, vilket är ovanligt att se. Två dörrars "stolp" fanns bara i Special serien 
 
Och ganska snart fick Specialen sällskap av en Century 57;a också med den speceilla bakrutan
 
 
Ännu en Century från 1957 som kommit in, en fyrdörrars hardtop som utsatts för lite customtricks, där man bland annat tagit bort bakre dörrhandtagen
 
Och en Century från året före, fyrdörrars hardtop från 1956, den snygga inredningen går i samma färg. 
 
 
Lite modernare, Wildcat från 1965
 
Med modernare och sextiotalsstrikt instrumentering, Buick körde länge med dessa två lågt sittande koniska mätarhusen som signum
 
Buick Riviera 1972, med den karossen som 1971-73 kallas "boattail" med en distikt spets. 33728 Riveras såldes 1972.
 
 
Instrumenteringen i Riviera följdelite gann Cadillac Eldoradons stil, med en panelen kraftigt vinklad mot föraren, rosenpolade ytor var retro 1972 och sågs även i lite sportigare bilar som Pontiac Firebird och AMC Javelin   
 
Buicks mid-size bilar Special och Skylark ser vi inte så ofta, men här kom en fin Skylark cabriolet från 1966. Dessa buggdes i  6737 exemplar och fanns även med en V6-motor, men bara 608 köpare valde detta.
 
Buick Le Sabre 1960 i fint skick, en likaledes fin 1960 Invicta kom hit tidigare i år och vad som är speciellt med 1960 års Buick visades här: invicta-import.
 
 
Roadmaster 5
Den här Roadmastern är från 1951 med det förvillande tillnamnet Riviera, som annars användes för att beteckna hardtopmodellerna, och senare ett eget modellnamn. Men den största och mest påkostade sedanmodellen fick också hete Riviera, och hade ett chassi med 130 tums hjulsbas, fyra tum längre än de övriga i serien. Hela 48758 av dessa byggdes och kostade 3200 dollar 1951.
 
Roadmaster från 1949, en tvådörrars Sedanet, men fastbackstilen var på väg att fasas ut vid den här tiden. 1949 kom även en mer modern och lyxigare hardtopkaross till Roadmastern. 
 
Och lite längre tillbaka i fyrtiotalet, och före kriget, en Buick Super coupe från 1940.
 

Kommentarer
Postat av: Lisbet Olofsson

Underbart.....
Som samlare av Buicks blir man glad...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback