Från Budd till Britannia, prototyper

Budd body company hade på 20-talet växt sig till en internationell verksamnhet och levererade karosser till ett flertal stora tillverkare. Den här blien var ett projekt för att visa vad man kunde göra, och har en självbärande kaross helt i stål, 1929. Bakom detta stod ingenjör William Muller och den här bilen evolverade till hans egna projekt, Ruxton som presenterades året efter. Budd-Muller prototypen hade helaluminium-V8 och framhjusdrift, för formen stod Joseph Ledwinka, som var kusin till den mer kända Hans, verksam hos tatra.  
 
En vagn som det ser väldigt mycket ut som Joes kusin, Hans Ledwinka varit och pillat i, en Skoda med luftkyld boxerfyra på 1,5 liter bak.  932 hette den här prototypen och provades ut 1932
 
En 932 till byggdes samma år, den fick en mer normal kaross, dock något airflow-inspirerad, motorn satt bak rots kylarmaskering fram, en slags testmula kanske?   
 
Chryslers Star Car projekt skrev det lite om här innan smått-och-gott-i-återvändsgranden. Här är Star car #2 i lite modifierat utförande.
 
Emile Claveau tillhör de mer gåtfulla formgivarna, ingen verkar veta vad han egentligen hade för bakgrund, eller vad han sysselsatte sig de långa perioderna mellan sina automobila designer, för under hans karriär från 1920-talet till slutet av 1950-talet presenterade han blott fyra alster, samtliga banbrytande och avancerade. Descartes visades upp på parissalongen 1946, då hade det gått 16 år sen hans förra verk.
 
Samtidigt på andra sidan atlanten visade Gary Davis upp sin extrema och futuristiska trehjluling. För att bygga dessa hade han köpt upp en stor fabrikslokal vid van Nuys. Davis Divan var intressant nog bred över mitten för att kunna sitta fyra i bredd, motorn på 47 hästar kom från hercules, extrema prestanda utlovades. Mycket annat utlovades också till både finansiärer, spekulanter, anställda och till och med Pentagon, men inte mycket blev som det var tänkt. Runt 15 Davisbilar byggdes och när fabriken stängdes 948 kastade man Gary i fängelse för fiffel och bedrägerier.
 
 
Playboy var samtida med davis, men en mer konventionell småbil.  Även hör grusades dock förhoppningarna till storskalig produktion på ett tidigt stadium, knappt 100 stycken lär ha byggts, och detta är just prototypen till den lilal serien. 
 
Till Tjeckoslovakien och Hans Ledwinka igen , T601 Monte Carlo var en prototyp till en tvådörrars T600 , ett par stycken med lite olika utseende byggdes 1949.
 
Ford Zephyr som pickup blev aldrig någonting av i Good ol' England, men däremot togs idéen upp av Ford i Australien som byggde sina "utes" på mk I Zephyren ända fram till 1960.
 
Tillbaks til Tjekoslovakien och Tatra, 604 Lidovka var ett småbilsförsök omkring 1954 som det inte blev så mycket mer av.
 
Grodögonen på plats, resten av karossen börjar ta form hos Jensen i West Bromwich. Detta är en protoyp till vad som kom att bli Austin Helaey Sprite, daterad 1957. Jensen hade byggt Austin-Healeybilarna inna men Sprite kom däremot att byggas hos MG i Abingdon.  
 
Donald healeys bilar i samarbete med Austin blev mycket framgångsrika, sämre gick det för Acland Geddes Britannia GT, en bil som kunde blivit något, men det stöp efter bara fem tillverkade, vilket skrevs närmare om här: britannia-gt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback