multinationellt i importtraden

Att importera en saab till Sverige låter som att gå över ån efter vatten, men ibland är det lite andra orsaker som ligger bakom.
 
 
Som till exempel en Saab cabriolet från 1986... Det är för det första strängt taget inte en svensk bil, då dessa byggdes hos Valmet i Finland, för det andra, dessa fick vi i princip inte ens se här, för allihop fick åka utomlands direkt, destination USA. 
 
Saab-kännare ser genast vad som är speciellt med just den här cabrioleten
Det rör sig alltså om en tidig bil ur den allra första serien, det byggdes drygt 400 bilar med den gamla fronten innan faceliften för 1987 hann träda i kraft. Kalifornien var huvudmarknaden och det var också därifrån idén med en öppen SAAB hade kommit från början, ASC byggde prototyperna som ahde visats upp på mässor innan produktionen hade kommit igång.  Så detta är en svensk bil med amerikanskt påbrå såld i USA med ursprung i Finland som nu hittat hem, eller vad nu skall kalla det. 
 
 

Den andra bilen har också en multinationell historik, men den är inte importerad, istället skall den ut ur landet.
 

När såg ni en sådan här sist? Peugeot 505 presenterades 1979 och kom totalt att byggas i runt 1,3 miljoner exemplar i Frankrike fram till 1992. I Sverige såldes det hyggligt av denna modell som fick stort beröm för väghållning, utrymmen och komfort i biltesterna. Kombin, eller Break som fransmännen envisas kalla dom, var på traditionellt vis en bra bit längre än sedanen och erbjöd ett grottlikt stort lastutrymme, kombinerat med komfort i yppersta klass. Men hur välutvecklad fransk ingenjörskonst än må vara eller bli, så kommer den till korta av tusentals mil i hederligt svenskt saltslask.

 


Däremot verkar dom ha mindre problem i ett annat extremt klimat, i Afrika. Med plågande temperaturer, brännande sol och vägar som inte ens en älg skulle se som framkomlig, där verkar dom trivas bättre. Genom årens lopp har många med europeiska mått mätt uttjänta Peugeoter, som 304, 405 och även 505 skeppats till Afrika. Så även denna 505GRD Break, för den skall inom kort lastas för avfärd mot Conakry i Guinea på Afrikas västkust. Sista förbrukningsadatum däremot är troligen långt ifrån uppnått

Multinationell var den verkligen, inte bara att dom blivit enormt populära i Afrika. Den byggdes också i en rad länder. I Peugeots Sochauxfabrik byggdes den fram till 1992. Argentina: 1995, Kina: 1997, Taiwan: 1991, Indonesien :1987. Dessutom sattes de ihop i Chile, Egypten, Thailand, Spanien samt av Leyland i Australien. .

 

Kommentarer
Postat av: Göran Dahlgren

Intressant innehåll, trevligt skrivet! Min enda bekantskap med Peugeot är 203, som jag gillade skarpt - och som jag skrivit om.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback