det femte hjulet

I bilens tidiga ålder fanns det utrymmer för mycket experimentlusta, det var inte ens självklart den skulle ha fyra hjul till exempel, här visades ju en åttahjuling: reeves-1911.
Och sexhjulingar:battre-med-sex. Och även en tvåhjuling! grevens-gyroskopiska

Så fanns det även en femhjuling, The Flyer.


Från början tillverkades denna supersimpla bil, eller vad man skall kalla det, av A.O Smith i Milwaukee, och från 1915 till 1919 av de mer välkända Briggs&Stratton köpte rättigheterna till The Flyer. I deras regi kom den att byggas ett tag in på 1920-talet. Detta var det billigaste motorfordon som gick att köpa då, i 1922 års prislista står den för 125 dollar. Ofjädrade hjul som satt i en "ram, bestånde av plank, det femte hjulet är drivhjul med vidhängande motor. Den var på 2 hästkrafter och Flyerns hade direktdrift på det femte hjulet, "koppling" fungerade så tillvida att man lyfte upp hjulet med motorn vid start och sen sänkte man det med en spak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback