Mercurys flottaste femtioåtta



Park Lane var Mercurys nya toppmodell 1958, och hade antagligen årets djärvaste svängda bakruta. Även cabrioleterna begåvades med en snarlik välvs bakruta, och det var dessutom den dyraste Mercury detta år med sina 4113 dollar, bara 853 köpare föll för den. Denna Park Lane som just ankommit är en fyrdörrars hardtop, som byggdes i 5241 exemplar och kostade 3944 dollar i baspris. 





Fords formspråk för 1958 var ganska yvigt, på Mercury Montclair och Park Lane lade man till två "raketer" som komplement till bakljusen, blinkindikatorer på skärmarna med små flygplansvingar, och i övrigt ett mödosamt detaljarbete, jämför med Edsel samma år som också var mycket rikligt ormanenterad.



Mycket blankt och välutrustat i Park lane, här ser man radio och elektrisk klocka som fanns på optionlistan, däremot saknar denna bil elhissar.  Längst ut till vänster på panelen hittar vi en särskild detalj som introducerades i mercury 1958 och var standard i Park lane-serien, den märkliga Multi-drive. 

 

Denna finess har tidigare beskrivits här:
mercury-super-marauder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback