Arvet efter Corvair

Chevrolet Corvair med sin svansmotor och moderna tvålkoppsdesign var en verklig särling vid introduktionen 1960, inte bara med amerikasnak mått mätt.  Den visade sig dock vara mer radikal än genial, och trots innovationer som turbo, förbättrad bakvagn med mera så kom den segdragna rättstvisten med Ralph Nader att effektivt döda försäljningen.  Trots kraftigt sviktande siffror höll Chevrolet igång Corvairen i nästan tio år, man kunde inte lägga ner modellen under processen för då skulle man förlora prestigen. Ett mycket egendomligt och närmare unikt fall i bilhistorien.  Ända in i slutet skissades på en helt ny generation Corvairs.
 
färdig fullskalemodell daterad till 1967 och kunde blivit Corvair 1970, så bidde inte men delar av den togs till andra mdoeller, taklinjen med den svepande bakdelen kom på Chevelle 1973. 
 
 
En annan modell från samma år, fronten är i princip identisk med Pininfarins variant på Corvair som setts några år tidigare, men resten av karossen är i princip den kommande 1970 års Camaro. 
 
 
 
 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback