Dubbel-A och annat

Det har börjat trilla in A-Fordar igen i landet.  Det är lite märkligt att sådant här går i vågor, för runt två år sen kom A-fordar in i stim, sen har det varit nästan inga alls, och nu har dom börjat dyka upp igen.  Ännu mer fantastiskt är det egentligen att dom fortfarande går att hitta, för det var ju mer än 80 år sedan de tillverkades!
 
En Ford model A "Fordor" som de kallade fyrdörringarna
 
Och en model A coupe. Skicket på A-fordar som köps i USA brukar variera från oftast lite äldre renoveringar, till bilar som uppenbart varit brukade länge och undanställda, en del har varit i trafik i närmare 50 år!
 
Den här coupén har dessutom en käck liten pryl på rattstången, en signal-stat 900, eftermonterad blinkers som även inkluderar varningsblinkers. Denna grej började dyka upp i slutet av fyrtiotalet,och kom att säljas under många år framöver till bilar som dessa, lastbilar, pickuper som inte var utrustade med blinkers som standard, även mycket popluär bland hotrodfolket.
 
Och så kikar vi in i en annan bil, en Dodge 1947, där interiören fortfarande präglas av art-deco.
1947 var blinkers fortfarande tillval på de flesta bilar, så även Dodge, denna har också den halvautomastiska Fluid-drivelådan.
 
Det är en ganska fin Dodge, fyrdörrars med bakhängda bakdörrar. Den här har den breda vita prydnadsringen i fälgarna, råvaror var fortfarande ransonerade efter kriget och vita däcksidor gick inte att få förrän under 1948. Men en sak var Chrysler flera decennier för de flesta andra med, nämligen ett tredje, högt placerat bromsljus.
 
Vi stannar kvar i fyrtiotalet lite, en Chevrolet Fleetline Aero från 1948 som kommit in. 
 
Från samma år fast i en helt annan klass, en Cadillac cabriolet 1948 kostade 3442 dollar mot föregående Chevrolets prislapp på mer modesta $1434. Cadillac var också först med att sätta små fenor på bakskärmarna detta år, ett mode som skulle utveckla sig betydligt det kommande decenniet.
 
 
I dagens ögon kanske det inte ser så radikalt ut, men 1948 var det här den första generationens efterkrigsbilar som kom med en betydligt lägre profil, slätare karossidor och grillen börjar nu gå ut mot sin fulla bredd i fronten.
 
Även inuti ser man mer på vägen mot femtiotalets stil, art decon suddas gradvis ut, instrument samlas i ett eget hus framför förarplatsen, bort med träådring och grov hemtextil, ljusare och mer specialanpassade material vinner mark. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback