En historisk dag på Värtans is

 
Det är den 3:e februari 1912 och löjtnant Olof Dahlbäck står redo för den första flygningen i Sverige för militärt bruk. 
Vid den här tiden fanns inge flygvapen utan planet och piloten tillhörde flottan, och det var inköpt genom en generös donation av bryggeridirektören Otto Emil Neumüller, som även råkade vara löjtnant Dahlbäcks svärfar.  I villkoret ingick dock att svärsonen skulle få flygutbildning utomlands. 
Planet kallades i flottans lista kort och gott för Aeroplanet nr.1 , och var tillverkat av Hjalmar Nyrop i Landskrona, och tituleras därifrån som Nyrop no.3, fast i stora drag var det en Bleriot XI.
 
 
 
Efter första provflygningen från Stora Värtans is uppdagades det att just flyga inte var ett av planets starka sidor, och Aeroplanet nr.1 kom bara att göra sporadiska flygningar inna det kasserades redan 1916 och skänktes, minus motor, till sjöhistoriska museet. Idag återfinns det på Tekniska museet i Stockholm. 
 
Dahlbäck själv avancerade och blev utbildningschef för marinens flygväsen under åren 1914-1919, sen kom han att bli chef över det Litauiska flygvapnet under en period. Dock verkar han hoppat av flygarkarriären under 20-talet och blev istället marknadschef för svenska kullagerfabrikens engelska kontor, Olof Dahbeck avled 1930.  
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback