andra former än tänkt

 
Chris-Craft är mest kända som båttillverkare, men här är ett landfordon som byggdes på prov av dom 1937. Chassi och motor kom från Plymouth, delar av karossen är canvas över spant. Några fler land-yachter från Chris-Craft sågs dock inte till
 
Ett annat experiment som är smartare än det ser ut. En rymlig kaross med platt golv och svansmotor kanske kunde bli taxibilarnas framtid, men av det koncept föll ingenting ut. Byggd av Checker 1946.
 
En smäcker kaross med tidlösa drag från Mercedes 1960 kallad W118 men blev sedermera den mer konservativa W108 några år senare. Nedan är högersidan på samma studie som hade två dörrar, här blir den höga takprofilen mer uppenbar och som senare gick igen på W113 "Pagoda"
 
 
En prototyp hos Jensen för Austin Healey, så här tänkte först den nya stora Healey 3000 skulle kunnat bli men istället behöll man den ursprungliga klassika karossen, den här är från 1960.
 
En Pontiac Tempest 1961 som fått en omgång i Howard Dutch Darrins studio, men denna facelift var inget GM nappade på.
 
I Brasilien byggde Willys Sportbilar, till exempel Interlagos baserade på Alpine, prototypen Capeta visades här:prototyper-pa-malsnöret. Det gjordes även en mer GT-inriktad prototyp som hette Capeta Boulevard 1964, men den kom inte heller i produktion
 
I grannlandet Argentina ville man också bygga sportbilar, här är prototypen till Crespi Tulia GT 1971.
 
En Triumph med flyt i linjerna som kallades Vitesse, ritad av Michelott och byggd av OSI 1964, men kommande Vitesse kom i mångt och mycket behålla Heraldens kaross.
 
Från Polen, ett modernt småbilsförsök från Syrena 1970
 
En av många östeuropeiska projekt som inte alls var särskilt tokiga utan mycket moderna och kanske skulle kunnat bli framgångsrika exportbilar, men Sachenrings P610 som Trabantersättare kom inte längre än såhär 1971
 
Facelift för Skoda 120LS 1977 verkar dock inte fallit någon i smaken. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback