Bentley Francais 2

Fler franska karosserier på brittiska Bentley.
 
En kaross från Letourneur et Marchand 1934 med en del udda inslag.
 
Mer traditionell stil från Henri Binder 1935, med cannédekor.
 
Sportig saloon, eller snarare en berline från Van Vooren 1936. Notera avsaknad av fotsteg, de delvis infällda bakskärmarna som var radikalt på denna tid, dessutom har den en annan ovanlig finess för tiden, ett bagageutrymme bak.  
 
Ett annan kaross från Van Vooren 1937, desto mer konventionell.
 
Mera från Van Vooren, denna sedan är från 1939 liksaå den eleganta cabrioleten nedan.
 
 
 
En sedanca cabriolet, eller three position drophead som den heter i brittiska termer, från Kellner Paris 1936.
 
Och en elegant coupé också från Kellner, 1935.
 
Pourtout höll hus i utkanterna av Paris, i Bougival.  Mest är dom kända för Darl'mat och Eclipsekarosserna för Peugeot och även många Delahayes kläddes av dom.  Denna extrema Bentley byggdes åt redarmagnaten Andre Embiricos som tävlade flitigt med den under trettiotalets sista år.
 
Pourtout, eller mer deras formgivare George Paulin fick i uppdrag sommaren 1939 att bygga en prototyp av Bentley själva. Den kom dock inte att byggas i Pourtouts verkstad utan jobbet lejdes vidare till Van Vooren. Chassit fick individuell framvagn och en helt ny layout, fyra chassin kom att färdigställas men bara en fick kaross.  Någon fortsättning på projekt Cornische kom inte att bli då kriget bröt ut.  Cornischen krashades i en olycka 1940 och strax efteråt förintades resterna av bilen i en bombräd över Dieppe
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback