Mera udda wagons

Stationsvagnar av annorlunda slag har avhandlats lite här och var förr,  här kommer några mer obskyra exempel till i lastsvängen.
 
På ett museum i Indien står denna underliga Rolls Royce 20HP Shooting brake, med påbyggnad från ganska okända C.W Tosh
 
 
Magnifik Hispano Suiza K6 från 1935 från Franay
 
International Harvesters KB-serie var oftast pickuper men några byggdes som denna tjusiga woodie från 1946
 
En mycket märklig woodie är denna lilla Goliath GV800, oftast hade desa hela stålkarosser men det fansn visst undantag.
 
Panhard Z12 fanns inte som stationsvagn utan denna är specialbyggd av Pichon-Parat 1957
 
Elegant Mercedes Benz 300 wagon, byggd av Binz.
 
 
En standardmodell, men dock ovanlig. De Soto Diplomat 1959 var exportmodellen som inte fanns i USA, egentligen en Plymouth med De Sotofront. Stationsvagnarna , speciellt en tvådörrars av dessa är mycket sällsynta. 
 
Vad som ser ut som en Morris Oxford Traveller är inte det utan en Siam di Tella från Argentina.  Där man licensbyggde BMC:S ADO9 kaross under detta namn.
 
En underlig prototyp från Carozzer ia Touring på Lancia Fulvia 1964.
 
1968 syntes denna testvagn rulla omkring på engelska landsbygden, det är den kommande SAAB 99 som kombi, men om man planerade en kombi eller om detta bara är en "mula" verkar vara oklart. 
 
Undangömd i en källare står dock en lite senare 99 kombi, bakddelen är dock bara en påbyggd mockup gjord i studiesyfte. 
 
I samma källare står dock en 900 kombi som specialbyggdes av Yngve Nilssons karosserfabrik på beställning 1980 och kallades "Safari"
 
Rolls Royce delivery van?  Ja, och fabriksbyggd dessutom för champagnetillverkaren Krug
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback