Bentley och blandat

 
Bentley återtog titeln som den körglada aristokraten med 1980-talets nya modellserier efter flera års anonym tillvaro i skuggan av Rolls Royce. Modellenamnen återknöt till fornstora dagar och för prestandan stod turbosnurra på en stor V8.  Turbo R kom 1985, och senare även en Turbo S. Bilen som just kommit in är en Turbo R ur andra serien som fanns mellan 1996-98.  Totalt byggdes 1366 Turbo R dessa tre år, en ganska bra siffra för Bentley.
 
En annan turbobil,  Volvo Turbo wagon, den kallades bara så i USA. Denna från 1985 som är ganska ovanlig då det var sista året kombin fanns med turbomotorn i. 
 
Fjärran från prestandahysteri 1958, Chevrolet Bel Air.
 
Chryslers sportigare sortiment hette 300, 1962 delade man upp det i "letter series" som behöll coneptet med större motor på 413 kubik,  och 300 Sport" som egendomligt nog var mildare med vanliga 383":an.  Detta år kunde man även få en 300 sedan i sportserien och över 10 000 av dessa såldes. 
 
1962 var även sista året för den egensinniga Astro-dome instrumenteringen.
 
mer konventionellt men pråligt nog i Pontiac Bonneville 1960
 
Pontiac Bonneville 1960 är inte så värst vanlig i vårt land, detta skall då bli nummer 55 i ordningen här, av samtliga Bonnevillemodeller av denna årgång.
 
Då är 1971 års Pontiac Catalina cab än mer sällsynt, bara 2036 gjordes, och av totalt nio Catalian 1971 i Sverige är sju stycken cabbar.
 
Ford Galaxie 500XL 1963, en modell som det verkar ramla in ganska mycket av just nu. Denna med ovanligt vinyltak med den infällda listen som skall imitera en cabriolettopp.
 
Och i en helt annan division, monstruös stor och flång ny Dodge Ram Power Wagon crew cab.
 
Inte bara bilar, fast en Boss Hoss är väl nästan en bil på två hjul. Delvis byggd på Harley med en stor Cheva Smallblock inknökad i ramen...  ett vansinnigt koncept som tydligen blivit populärt, denna Boss Hoss är från 1999.
 
Och en hot rod snöskooter, Polaris byggd för tuffa tag i pistbacken.
 

Kommentarer
Postat av: Martin

Spännande !!

2013-03-27 @ 19:21:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback