The Melin Collection - downsizing

Alla amerikanska  var inte stora, Nash var tidigt ute med en kompakt och nätt bil i form av Metropolitan, här av 1958 års modell. Fotograferad i Long Beach med Kerstin Johansson 1963.
 
En tidig amerikansk småbil som dock blev ganska kortlivad, Hudson Jet 1954. John Burchark från SAlt Lake City hälsar på i SAnta Ana med ett välanvänt exemplar 1961.
 
"Compact cars" blev ett begrepp när samtliga biltillverkare började komma med dessa mindre bilar i början av 1960-talet. Först ut var Studebaker redan 1959 med sin Lark. Gilbert Kyllingstad I Sanata Ana hade en Lark De Luxe wagon från 1959.
 
Splitter ny Rambler American 1961, ägd av Torsten Persson i San Clemente
 
För den som ville ha ännu mindre bilar så importerades europeiska modeller också, Lucy Melin med Ford Anglia som torde varit en ganska ovanlig syn i Amerika.
 
1960 hette Plymouths stora lilla nyhet Valiant, Bill Nott i Newport Beach visar stolt upp sin nya.
 
Valiant och Dart blev två storsäljande kompakter, här en fin Dart 270 i Garden Grove 1963
 
Oldsmobiles bidrag i klassen var F-85, Cutlass var topmodellen av dessa och fanns som coupé och cabriolet 1962.
 
Edward Hertberg i Santa Ana med en F-85 Cutlass 1963.
 
Syskonmodellewn till F-85 var Pontiac Tempest och dess toppmodell hette då Le Mans. Valry Burchak heter ägarinnan och året är 1963.
 
Vega var 1970-talets storsäljare i compactklassen, Sue Hansen i Orange med sin nya Vega på uppfarten 1974.
 
Ford Granada var snäppet större men instressant då man körde samma namn som på Europaforden fast dom har inget annat gemensamt. Ruth Johnson heter damen med denna 1976 års Granada coupé.
 

Kommentarer
Postat av: Jokern / Woodridge

Den där Tempest modellen, var ju den som hade en böjd kardanaxel.

2013-11-06 @ 19:29:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback