Brasiliens egna Karmann

Volkswagen do Brasil hade startats på femtiotalet och satte först ihop delar inmporterade från Tyskland, bara efter några år hade man byggt upp en helt egen organisation och från 1958 och framåt bestod brasilienfolkan av nästan helt och hållet inhemskt tillverkade delar. Något decennium senare började man även komma med helt egna modeller för hemmamarknaden, bland annat den unika Karmann Ghia TC. 

 
Den ursprungliga Karmann Ghian byggdes också i brasilien från 1962 till 1971, hemma i Tyskland togs det fram en hel del förslag att modernisera den ålderstigna modellen, men det kom aldrig at ske, originalformen behölls ända fram till 1974. Men ett av ersättningsförslagen kom dock i produktion, Karmann Ghia TC kom den att heta och gjordes i brasilienfabriken mellan 1972 och 1976. Den hade en lite vassare motor på 65 hästar och var i mångt och mycket baserad på VW typ 3. Internkoden var typ 145 och 18119 stycken av dessa byggdes.
Prototypen från Wolfsburg som kom att stå grund för TC. 
 

Så kom även en sportigare modell, den hette SP2 och var en rätt tuff liten sportkupé med ganska klara drag av Datsun 240Z. De första hette dock SP1 och hade samma 1600cc motor och bottenplatta som Ghian, ganska snart förstorades den till 1700cc och 75 hästar och då kallades bilen SP2. Drygt 10000 av dessa byggdes 1972 till 1976 och efterträdde då Karman Ghia TC:n. Cirka 600 bilar gick på export, en stor del (155 stycken) hamnade av någon underlig anledning i Nigeria

 
Vid sidan av SP2 fanns ju en annan välkänd sportbil från Brasilien, Puma, och dessa gjordes under en period hos Volkswagen då man inte hade någon egen egentlig sammansättning. Puman hade börjat hos DKW, eller rättare sagt Vemag som den brasilianska grenen hette. Jorge Lettry basade för deras tävlingsgavdelning och Genaro Malzoni för design. Den DKW-baserade sportbilen kallades då för Malzoni GT, men bytte snart namn till Puma. 205 DKW-Pumas gjordes, med tvåtaktsmotor.
 

1967 lade man ner tillverkningen av Vemag/DKW, men Puman kom att leva vidare. Man bytte över till Volkswagen och baserade puman på en VW-motor trimmad med ett knippe solexförgasare istället. För export såldes den som kit car, men för hemmamarknaden erbjöd man hela bilar och dessa monterades under den här perioden hos Volkswagen do brasil.


Kommentarer
Postat av: Tobias L

Tack för bra blogg generellt och detta inlägg i synnerhet!

(så värst vässad var nog inte 1600 motorn i TC'n. 65 SAE hästar är 54 DIN hästar, vilket är specen på den "vanliga" typ 3 1600:an som VW introducerade hösten 1966)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback