Tungviktsprototyper

Bussar var från början byggda på lastbilschassin, som i begynnelsen var både primitva och rudimitära. Men 1921 revolutionerade Fageol det hela med sin Safety coach.  Ett lågbyggt chassi, plats för 22 passagerare med bra komfort och en totalhöjd ungefär som dåtidens personbilar.  Under 1920-talet byggdes drygt 2500 sådana här safety coach, av dom har fem överlevt till idag.
 
En massiv dragare från AEC gjord för tuffa tag 1934 . Den driver på åtta av de 24 hjulen, men efterfrågan på sådana här extremt stora lastbilar var mycket begränsad vid denna tid.
 
En annorlunda och modernt formgiven buss från Sovjet, som i de flesta fall med prototyper därifrån är det en prototyp från NAMI. LK-3 kallades den och är daterad från 1934.
 
1936 byggde General motors en liten upplaga av dessa specialfordon för sin "parade of progress" en turnerade utställning.  Dessa strömlinjeformade skapelser var föregångare till Futurlinerbussarna som kom1940. Ingen av denna tidigare modell har överlevt idag.
 
White dream coach var ett concept, en "dream bus" från 1936. Liksom den tidigare Fageol safety coach var den extremt lågbyggd med modern form av ingen mindre än Alex de Sakhnoffsky, som tidigare arbetat för Duesenberg. Så här skulel man åka kollektivt i framtiden 1950 enligt sloganen. Dream coach hade luftkonitionering som standard och en tolvcylindrig boxermotor gjore att man kunde bygga en buss med lågt golv. 
Diamond T var kända för robusta fordon främst för militären, 1946 försökte man sig på nånting som skulle likna en personbil. Två olika bilar byggdes på deras model 80 pickupchassi, vilket är anledningen till att de kan te sig något klumpiga.
Diamond T:s andra variant fick något som för den tiden var mycket ovanligt, en välvd vindruta.
 
Lancias lastbilar är inte så kända på våra breddgrader, men mellan 1915 och fram till 1980 hade man en division för tunga kommersiella fordon. Denna extrema prototyp är baserad på modellen Esatau från början av 60-talet och för designen stod Vignale. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback