Ovanliga kombis igen

Invicta Black Prince är ovanlig i sig självt. Invictas comeback efterkriget gick inte så bra. Bara något dussin av den komplicerade Black Price kom att byggas. En försågs med estatekaross från firman ACB i Sunderland, som annars byggde busskarosser.
 
En stor engelsk stationsvagn, Ambulanskaross byggd av Miesen i Tyskland på den enorma Austin A125 Sheerline.
 
Begreppet kombibil fanns knappt och få vanliga bilköpare valde dylika fordon. Dessutom var de i början mycket dyra vagnar. Så ofta var dessa praktiska vagnar specialbyggda för diverse nyttoändamål. Som denna Skoda ambulans från 1946.
 
Och en Lincoln Zephyr 1938 med ambulanskaross från Derham
 
En "vanlig" kombi av mer civil karaktär, men ändå ovanlig, specialbygge från Fissore på Fiat 1100E 1948
 
Lyxig herrgårdsvagn, Lancia Aurelia med karosseri från Monterosa 1953
 

Extrem form och skebart praktisk kombi, specialare från Pininfarina 1957  på Fiat 1100.
 
En liten bil som då var helt okänd i denna delen av världen, en japansk Ohta från 1951
 
På utställning 1957, den pyttelilla Mikasa, också det ett ganska okänt och kortlivat japansk bilmärke.
 
Datsun känner vi till, och vid sidan av Toyota var man tidigt igång med att exportera sina modeller. Men här såg vi aldrig Datsun V221 kombin "light van" 1959
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback