Från General Motors till Sverige

En rad bilar från GM-koncernen som kommit in i landet.
 
Corvette från 1972, årsmodellerna 1968-72 är mycket populära. De smala kofångarna var fortfarande kvar och det fanns fortfarande en hel del kraft under huven också.
 
Mindre eftertraktade är de senare C3-Corvetterna, motoralternativet var begränsat till en 350" på antignen 195 eller 225 hästkrafter och karosserna blev tillklumpade av strängare säkerhetskrav, denna är från 1980 och en ganska ovanlig årgång i Sverige.
 
En Buick Skylark GS coupe 1965. Gran Sport innebar 401" motor på 325 hästar och lite andra godasker. 10677 Skylark hardtop coupéer levererades med detta.
 
Prydlig Chevrolet Fleetmaster från 1947 i semi-customstil.
 
Också en hyfsat ovanlig syn på våra vägar, Pontiac Bonneville cabriolet 1962.
 
Jättekombi, det blir inte så mycket större än Buick Estate wagon 1976. Sista året för GM:s stora kaross och den fiffiga "clamshell" bakluckan på på kombbibilarna. Ganska ovanlig är den också då man bara gjorde drygt 20 000 av dessa sista stora Estates 1976. 
 
En väsentligt äldre Buick, Roadmaster sedan 1951. Med 3200 dollar på prislappen kostade den lika mycket som två Chevrolet Fleetline sedaner.  Sedanen hade dessutom fyra tum längre hjulbas än coupén och cabrioleten i Roadmasterserien.  Men den var en populär bil, hela 48758 Roadmster sedaner såldes av 1951 års modell.
 
 
Från samma period, bland de finaste man kunde köpa 1949 var en ny Cadillac cabriolet. Drygt 3500 dollar löd prislappen på som ny och 8000 stycken byggdes. En ovanlig bil idag och i Sverige finns idag en handfull av denna årgång. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback