Citroëner från Heuliez

Heuliez tillhör inte mer välkända karossfirmorna men var en av de största. Genom åren har dom visat upp en rad specialbilar, såsom Peugeotlimousiner och hottade Renault femmor. Men basen i produktionen var främst reguljära modeller främst åt Citroën. Här byggdes de sista årsmodellerna av CX break, likaså är alla XM, Xantia och BX kombis gjorda i Heuliez domäner i Cerizay.

Historien sträcker sig dock långt tillbaka i tiden, grundat redan 1920 av Adolphe Heuliez, som främst byggde hästkärror, 1925 kom den första karossen för en automobil, baserad på en Peugeot.  
Under åren specialiserade man sig på specialbilar, allt från kommersiella fordon som ambulanser och busskarosser och rena dragplåster för utställningar och mässor. Och så småningom serietillverkningar av lite udda modeller från andra tillverkare, vid sidan av Citroënkombis har det även rullat ut andra Cittror, alla Visa Mille Pistes och Chronosvarianterna byggdes hos Heuliez, likaså den udda BX 4TC. Inte bara Cittror, utan här gjordes även Peugeot 206CC modell och Opel Tigra Twin top.  Heuliez var en ganska stor doldis, de sista 25 åren har närmare en halv miljon fordon rullat ut härifrån. Men varför det hela är skrivet i imperfekt beror på att sedan den sista oktober 2013 upphörde Heuliez helt och hållet efter ett par års finansiella problem efter att Tigra Twin top och 206CC lades ned.
 

Patientkomfort, Quasar ambulans på Citroen CX från Heuliez

 


M35 med wankelmotor byggdes i 267 exemplar, hos Heuliez

 


Specialaren AX Evasion

 


Och tuffa Dyana, en tvådörrars BX break

 


Citroen XM fanns aldrig som renodlad sedan, men Heuliez tog fram ett par prototyper

 

Och minst en DS cabriolet byggde dom också
 

Espace, showbil från 1971 två exemplar skall ha gjorts av denna SM med targatak
 

Visa cabriolet prototyp 1982
 

Citroen ZX cabriolet blev aldrig heller någonting av
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback