Femtiotalsimporter

Tidiga femtiotalare är inte lika talrika som de från senare delen av decenniet. Det hände mycket på de här åren och en Ford från 1951 ovan, är en tekniskt gammalmodig bil.  Bara några år senare hade man bättre chassin , 12-volts elsystem, kraftigare motorer, rymligare bilar med bättre sikt och mycket fler finesser. Dom är mycket mer körbara helt enkelt. Men de tidigare har sin charm dock. Nedan en mycket ovanlig Buick Raodmaster sedanet coupe, eller Jetback som Buick kallade stilen. Detta vr sista året för denna typ av fastbackkarosser från Buick, 2968 stycken Roadmsters gjordes i detta utförande.
 
Mercury 1950, kommande customobjekt?
 
En tungviktare i lyxklassen, Imperial 1956.Detta var en stor bil med dryga 580 centimeters längd. Tyngre och dryga 500 dollar dyrare än motsvarande Cadillac sedan de Ville samma år.  Dessutom mycket sällsyntare, baera 1583 fyrdörrars hardtop Imperialer såldes 1956, konkurrenten Cadillac gjorde hela 41732 stycken i jämförelse.  Det fanns även en Crown Imperial som var nästan en halvmeter längre, och kostade 7737 dollar mot vanliga Imperialens 5225 dollar.
 
Ännu dyrare och exklusivare 1956 var Packard Caribbean.  Med en prislapp ett par dollar under 6000 var den bland det dyraste man kunde köpa. Tretonslack var standard, läderinredning och allt allt likaså. Även treckknappsautomaten var standard på dessa, men just detta exemplar har av någon anledning vanlig rattspak istället.
 
Ford Thunderbird coupe från 1959 i mycket prydligt skick kom in i januari.
 
Thunderbird fanns att få med tre olika motorer, 332" Special, 352" Special som denna bil har och värstingen var J-code 430" på 350 hästkrafter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback