ute i det gröna

är kanske fel rubrik på trädgården som nu mest går i brunt, gult och svart...

Har gjort den årliga avbränningen av gammelt visset sly och gräs på baksidan, och under det enda som verkar vara riktigt grönt är mossan som till synes friskt tittar fram under asklagren. 
Avbränningen avslöjade också vart min försvunna lie hållt hus i vinter, samt att gummivalsarna i en handjagad huskvarna klippare luktar riktigt illa.

Det börjar ta sig i en del rabatter också, men får ge det en vecka eller lite mer för att urskilja vad som är ogräs och inte, dock växer det mest på dom ställen jag vet att jag inte planterat något... 

MIn Spirea som jag nämt innan överlevde återigen nerbränning, uppgrävning och flytt, högg upp rötterna och planterade ut på olika ställen, verkar inte beröra den nåt nämnvärt.

På schemat i år står lite utplaningsarbeten, få fason på häcken (igen...) och kanske få åter platera lite kul grejer i rabatterna på framsida, det allt som strök med i stora ogrässaneringen inte bara visade sig vara ogräs. Samt lite annat smått å småpåtande.
Hur schemat håller det är en helt annan sak dock. 




 

Drängerne fra Angora

Så har jag faktiskt sett ett helt avsnitt av eländet, mest för att undersöka om det fanns något spår av humor nånstans i ett halvtimmes program jag missat, det fanns det inte...
 
Jag tror nu inte detta är det bästa dansk televison humoravdelning har kläckt fram under senare år, har istället svårt att tro att nån dansk skrattar åt det här heller, så varför skiten gått på export över sundet är en gåta.

Detta är inte det enda exemplet på knepigheter som SVT köper in från våra nordiska grannländer,  min teori är att de letar efter de uslaste och även ratade produktionerna längst in i dom bortglömda hyllorna för att framhäva sina egenproducerande inte alltför lysande satsningar, nån som minns t ex Svenska Slut?




grönbete för legitimerade motortokar

Tja, nu börjar man möta bilarna och motorcyklarna ute på vägarna i större antal för var dag som går.

så nu börjar säsongen komma igång för alla oss motortokar, för min efgen del så börjar det hektriska på fredag när jag skall köra vår tidtagningsbuss till säsongens första race för gatbilar på Vårgårda flygfält.

Våra egna race drar vi igång med i Göteborg den 5:e , maj, (
www.blackrace.nu)  sen skall tidtagningen få kuska runt både med och utan mig till ställen som Karlshamn, Kalmar, Emmaboda, Älmult och annorstädes.

Så nu blir det åter en hektiskt säsong, två helger kör vi även dragracing på Säve i Juli. Uppe på det så finns det att välja och vraka på vart man vill åka i princip varje helg.

Och tycker man alla helger är för lite, så är det fikaträffar på veckorna med för bil och MC-folk. Måndagkvällar på Nääs fabriker uanför Lerum, Tisdagar torget i Borås, Onsdagar vid maritima centret i Göteborg och torsdagar på AC Rebels klubbkåk i Landvetter, puh.

En del av vad som bjuds skall man väl försöka hinna med, gamla bilar är alltid kul att titta på, tja, raggare med för den delen, emellanät för man ju även försöka hinna med att arbeta lite också, och klippa gräs...









.

Trollen igen

Sedärja, nu när vårsolen komit fram på allvar verkar trollen jag beskrivit innan kvickna till också. Kompisens Mercedes som varit vinterparkerad här är stendöd, Trollen har varit flitiga i batteriet vad det verkar.
Ett litet troll har jag kastat ut ur nya Plymouthen, signalhornet brjade strula genom att låta när man svängde åt vänster, sen satte ett troll igång det helt av sig självt härutanför. Det är inga dåliga signalhorn på den heller, det vet grannarna nu.

Nåja, nu e det åtgärdat. Nu skall det fortsättas att poleras och vaxas.




Trädgårdsdax

Eller inte.. tänk vilken tur man kan ha att det börjar regna när man tänker gå ut och arbeta lite i trädgården.

Fast måste nog böja mig lite och medge att det kan vara rätt roligt när man väl kommer igång. det är bara det, man skall ju komma igång också. Jag har väl i och för sig kommit rätt långt på vägen med trädgårdsarbetet, som i det här fallet handlar med om terraforming än småpåtande.

Tomten var inte underhållen på flera år innan jag tog över huset, entregången hittades av en slump och fick friläggas, efter tag fick man klart för sig vilket av riset som var vildsly och häck och kunde påbörja en etnisk rensning i rabatterna.

Nu är jag ingen sån där riktigt haj botaniker och en del buskar och annat som fallit i kategorin "ogräs" har visat sig vara allt från ölandstok, linguster, hägg, och annat trevligt grönskande. På våren är dock vissa bruna stjälkar väldigt svåra att skilja från andra bruna stjälkar. 

En jättebuske klippte jag ner, brände upp, och skulle köra upp jorden med jordfräs, dock var rötterna som att köra i en granitklump. Så jag fick ställa mig och försöka spetta och såga isär rotklumpen, vilket var fullständigt meningslöst, då det så¨småningom blommade upp en väldigt vacker Spirea ur denna klump. 

Äppelträden fick stryka på foten, lite synd då det är något visst med just äppelträd, det liksom hör till med aplar när man bor så här halvvägs på landet. .  
Men dom var för dåliga att ens börja beskära, och när ett träd tog ner sig självt så beslutade jag mig att föregripa naturen och själv såga ner de andra två. Som konsekvens av detta har beståndet med kringstrykande älgar minskat markant i trädgården .

I brist på äppelträd så visade det sig att en lönn rotat sig där nu, och ser med spänning fram på hur den kommer ta sig, tyvärr verkar rådjur tycka att lönn smakar mums, men den har dock överlevt att vara buffé förvånasvärt bra, den lever och jag hoppas att den hinner växa sig förbi den där halvmetern som rådjuren brukar decimera stackarn till.. 

Elmia Custom motor show 2006 the story continues

Så var påsk igen och dags för avfärd till Elmia. Vis av fjolårets äventyr bestämde jag mig för att åka själv, lite halvtrist, men rätt befriande ändå, jag slipper ju lyssna på personliga tolkningar av norska dansbandshits och då får det vara värt det.

image295   image296

Nu begränsar sig underhållningen i Gran Furyn till en original radio som bara går på AM-bandet, det innebär att jag bara får in väldigt obskyra belgiska och tyska program, och som på vägen upp till Jönköping, sjörapporten på danska...

Mässan var alldeles utmärkt som vanligt, skall man beskriva det med ett ord så blir det: Trängsel.

Bland gästerna i år var legenden George Barris, det är mannen som bland annat byggt Batman bilarna genom åren, samt massvis med andra filmbilar och övriga custombyggen som varit förebild för massor av efterföljande bilbyggare. Han var först med det klassiska knepet att choppa ner taket på just Mercury 49:a, efter det har få Mercury 49-50 års modell fått vara ifred. Bland annat visade dom "live" i en monter en takchoppning av dylik modell.
George Barris, 83 år ung på sverigebesök, till höger Chop-job in progress
image291   image294

Detta är 2006, och folk choppar fortfarande tak på Mercury 49:or alltså. Men när gjorde herr Barris det första gången? Jo det gjorde han redan i oktober 1948!  Killen har varit med i gemet ett tag, 83 år fyllda och har inga planer på att lägga av med det gillar bäst.

Studebakerklubben visade upp sig och sina fina bilar. Nedan en Golden Hawk och en Flight Hawk.
 image457 image458

Custom Motor show innebär Custombilar., Fyrtiotalare är tacksamma objekt, nedan en Plymouth och en Buick.
image460 image461


Violdast av de vilda, Old Bonanza, ett gammalt hotrod bygge, den här stod utställd på marmorhallarna redan på sextiotalet.
image462


Sällsyntast avde sällsynta Edsel 1960, Fords praktfiasko blev inte vad man tänkt sig och efter bara två år så avlivade man namnet Edsel, styvt 2000 bilar biggdes för 1960 års model och var mest en vanlig Ford Galaxie med en egen grill. Bara 76 cabrioleter byggdes, detta är den enda kända som finns utanför USA.
image463


temat på Elmia i år var sextiotalet. En monter för varje år var uppbyggd, samt att man kunde besöka en biförsäljare anno 1965 och även få sig en hårklippning i en autentiskt uppbyggd frisersalong fråmn tiden, kul och snyggt gjort.

Sport på svenskt vis och amerikanskt vis Volvo 1800S och Ford Mustang Mach 1
image464 image465
Tyskungar, Ford Taunus P3 och Volkswagens bagge, få modeller är så genuint länkade till det svenska sextiotalet som dessa.
image466 image467

Och en titt på det amerikanska sextiotaler Plymouth Sport Fury och en ovanlig Dodge 880 cabriolet.
image468 image469



Detta och mycket mera bilder finns här:
http://good-times.webshots.com/album/559001869MyIdjl



Elmia Custom motor show 2005

PÅ Elmia i Jönköping hålls varje påsk en jättelik motormässa. Den spänner äver i princip hela motorhobbyn från racing till finbilar, nya bilar, veteraner, tillbehör, ljudbyggen,custombilar, hot rods, hojar, choppers, det mesta helt klart. För oss som sysslar med racing kan man få sittt lystmäte för allt från Go-karts till tractor-pullers.

Detta vill ju då inte heller raggarna missa, eller , eeh, jo, eller inte, hum...  jag skall försöka förklara.
Alltså, dom åker över halva landet till vårens största motor event, för att INTE gå in på mässan, utan för att dricka brännvin på parkeringen... denna ritual påbörjas vid samlingen i Bollebygd vid halvniotiden på morgonen.

Fjolårets resa dit var jag chaufför på en Chevrolet Impala från 1965,och ett glatt gäng äldre motorburen ungdom. För att göra en lång historia kort, så gick jag in på mässan och dom stannade i bilen...

När vi skulle resa hemåt märkte vi att den här Impala varså förtjust i Jönköping att den inte ville åka därifrån. 

image288


image289

Det blev att hissa bilen, koppla loss kardanen , och ringa Putte som fick vända i höjd med Ulricehamn och hämta oss med sin Pontiac '58. Fyra timmar på snöre bakom den vet jag nu mycket väl i detalj hur Pontiacs 58:ors bakljus ser ut.  Allt medan gänget i bilen sjunger ikapp till en skiva med norska dansbandshits... En sån upplevelse kan ingen alkohol i världen tvätta bort.


image290





Elmia Custom motor show 2006

Hmmm, för att fatta sambandet måste jag  nog återknyta till resan mot Elmiamässan 2005... imorrn, eller nåt.

Dô, de e la GAIS va....?

Jag tillhör den minoritet som är rätt ointresserad av sport, att glo på ett gäng svettiga karlar i shorts med håriga ben som flåsar runt efter en boll tycker jag på sin höjd är slöseri med tid.

Ändå går så många totalt upp idet, och identifierar sig själva i nåt bekräftelsebehov  med en förening som prisar dessa överbetalda svetiga karlar i shorts och håriga ben...

Varför älskar alla idioter sport? Jag menar inte att alla som gillar sport är idioter utan däremot så dras just en stor del idioter just till sport.

Här hemmavid har vi en kille som jag kallar Gaismannen, han är en total gaisfanatiker, och det enda som man kan prata med honom är just gais, annars sluter han sig i nått slags skal, ger ett lått autistisk intryck me andra ord.

Hursomhelst så var Gaismannen med på krogen igår, och han ställer sig och drar ner sin tröja för att visa sina Gais-tatueringar för alla som kommer in genom dörren. Vid baren fick han frågan om varför Gais är så bra.

-"Jo, för dom är bäst!"
-"Men varför e dom bäst då?"
-"för det är lirarnas lag..."

Inbjudan av nobelkommittéen till han kom nog bort på posten i år igen...  








Fordonsarkeologi

Alltid intressant att städa äldre bilar, man kan få fram mycket om dess tidigare liv genom att kolla igonom skrymslen vrår och hansdkfack.  Den nya är såpass orörd att Build sheet papperet sitter kvar hopvikt inne under rattstången, där kan man utläsa vilken dag bilen är byggd, och vilken  färg, utrustning, motor och inredningsalternativ den var beställd med.

Vidare hittde jag en styck äldre parkeringsskiva från Freiburg, kul, och även det sista besiktningsprotokollet från Luxemburg, på franska. 

Min äldre Plymouth från '68 bar på en del märkligheter när jag gick igenom den, tidigare ägare var från Estland och hade haft me sig bilen över där ett par gånger vilket förklarade att man hittade ryska kopek-mynt under sätena i en amerikansk bil, samt en tub rysk hudsalva, som jag inte ens vågar fundera på att översätta innehållsdeklarationen på.

Vissa bilar kan vara rena loppmarknaden, tror en av få bilaffärer jag tjänat något på var nog en av de sämsta bilarna jag haft.

Åbäket ifråga var en knallgul Volkswagenbuss från 1976, inköpt för en symbolisk hundralapp den 1:a april av alla dar 1998.  Den var riktigt ledsen, men var även motivlackad, med klassiska Arne Anka med en ölsejdel sägandes "Skål kosmonauter! " på ena sidan och på andra sidan var det målat en Jamaicaflagga, bakom vilken en dreglande färgad man kikade fram, allt "signerat" av en majaplanta. Misstänker att det i dagsläget skulle vara straffbart på ett antal punkter att ens köra omkring med den. 

Hur som helst så var bussen fullpackad med delar, ett par motorer, dörrar till både VW och Volvo, en motorcykelmotor, rutor, och diverse icke fordonsrelaterat jox. som t ex simfötter.

Delarna såldes av, inklusive säten och bälten från bussen som gick till skrot. karosssidan med Arne Anka pryder dock än idag garageporten på Härrydaskroten.
 
En vän importerar bilar från staterna containervis, och där händer det att en del föremål som kommer med inte bara är döda ting, utan fripassagerare kommer med titt som tätt också. Giftiga djur? Vi har lärt oss devisen "skjut först, fråga sen" kan nån ana hur stor blöt fläck det blir av en spindel som är stor som en handflata?

På en Cadillac Fleetwood från 1953 som togs in från Mississippi har jag knackat loss ett termitbo ur grillen, dock var det ingen hemma.  Det var det däremot i bagaget där en majssnok hade byggt bo, dock hade nog resan vart lite för kylig för emigranten.

Mer om den Fleetwooden, jodå, där fanns en del annat om den man kunde räkna ut vad den varit med om, ett par askar hagelammunition återfanns i den, samt en urblekt dekal i bakrutan, "The white pride of the south will rise again!" prydd med en fackla och en galge !
Dock hittade vi inga vita lakan....

Tja  förbifarten borde nämnas en BMW 3,0 från 1969, som jag sammanlagt hittade 48 tomma kvartar Brännvin Special i med.












Nu e den hemma!

67358-8

Det är en Plymouth, en Gran Fury Brougham från 1977!

Bara namnet, att döpa en bil till Gran Fury, inget knussel med massa siffror, kommatecken eller närmast obegriplia förkortningar. FDet behövs inte mer.

Den har ett förflutet som diplomatbil i Luxemburg som tidigare nämnts, och tydligen inte fått jobba så hårt, då den har gått 6400 mil!

1977 var de sista stora bilarna från Chysler, GM hade redn börjat krympa sina. Denna last of its kind, mäter 5,75 från front till bakljus, bredd 2,05, tjänstevikt 2210 kilo och drivs makligt framåt av en 6,6 liters motor på 195 häst och runt 420 newtonmeter.

67358-9

Bilen är en fantastisk orörd originalbil, och känns oerhört solid, 30 år gammal med nybilskänsla!
Och bilen är väl isolerad, och riktigt fin i väghållning, tack vare Chryslers speciella framvagn, det är som en flygande matta, fast på två ton...

På vägen hem, så mixtra jag med radion, som är original, integrerad i själva brädan (har aldrig sett det i så tidig bil) den verkar dock bara gå på AM , så det enda jag rattade in var tyska och holländska kanaler, varav nån körde lite cool sjuttiotalspop så det gav nybilskänslan liksom en ytterligare dimension


67358-10

vinyltaket är 100% fräscht, det enda störande bak är de hr-hm, smakfulla blinkersen, låter dom dock sitta på tills den varit inne på bilprovningen för husfridens skull, sen skall det väl kopplas om till "riktiga" ljus, som man får ha i hela världen utom här...

Köpa spade?

Ett säkert vårtecken är hur skyltningen i butikerna skiftar vid den här tiden.  Jag var inne i Göteborg idag och gjorde nåt jag inte gjort på väldigt länge, nämligen bara promenerat runt.

På Södra Vägen i centrala stan ligger sen urminnes tider en järnaffär. Och där hade man kört ut trädgårdsredskap högt och lågt på gatan som "lockebete" och som signal att nu är det dags att ta i ute med trädgårds arbetet när det börjar spira minsann. 

Men jag undrar hur stort behovet  är på skottkärror och trädgårdsspadar i centrala Göteborg? 

En förstärkt Fiskars spade med aluminiumskaft känns lite väl rejält tilltaget för att rota i balkonglådan med. 

 
 


I mellanmjölkens land

Sverige är fantastiskt på många sätt, och i en hel del fall lika fantastiskt dumt. Eller om det är en mental defekt spm återfinns bara hos oss som en natinell särart.

Jag menar gnället. Svenskar har en förmåga att aldrig vara nöjda, och det är här mellanmjölken kommer in.  När det fanns att välja på standardmjölk och lättmjölk var iftast tongången "näe, vanligt mjölk är för fet" och lättmjölken "näääe, den  för blaskig" Mejerierna blidkar sina stackars kunder och Ta-daa! lanserar mellanmjölken för att tillmötesgå sina kunder.   Som ganska omgående konstaterar "åh, en sorts mjölk TILL? vad ska det vara bra för?" 

Vi har en litn krog härute, som de senaste åren varit en hel del turer om med täta ägarbyten, och då är ju varje ny ägare tvugnga attt söka utskänkningstillstånd, som kan dröja på sig, vilkt innebär att det är torrlagt i väntan på länstyrelsens papper. Ja, om man inte gör som en fd ägare,  som löste det med  at sälja smuggleöl ute i köket...

Och då heter det att "näe, va kasst dom har ingen öl" Och när rättighterna kommer, och hyllorna fylls på, så klagas et på "Aah, men dom har ju ingen sprit ju!" 

Oxch när väl tillståndet för starksprit kommer så är det garanterat fel på nåt annat. I nulägt har dom runt 20-talet sorters flasköl och välja på, allt från tjekiska finare lager tll de ordinarie Norrlands.  Men vad man får höra vid bardisken är: -" Ääh va kasst, dom har ju ingen stor stark ju!"

Å vädret, det är ständigt en källa till diskussion, det finns nog inga andra som talar väder så mycket som vi, å andra sidan är ju vädret i vår klimatzon, en anings omväxlande, det kan vara värmerekord med 30+ i april och jag har skottat snö på midsommar. Och oavsett vad så är det alltid nåt fel påvädret. Folk biter ihop och talar hela vintern om hur mycket man längar till sommar och sol, och när det väl kommer, ja då är det för varmt. Och en svalkande bris i sommarvärmen bemöts oftast med  -"fan va det skall blåsa då"

När man får höra sånt här, mer eller mindre hela tiden, ja då fårstär man ännu mindre av vad dessa så kallade "fosterlandsälskare" hävdar i sina propagandaorgan  hur jävla bäst i världen vi är , bara för att vi är svenskar. Jag gnäller alltså är jag svensk....











 






ny bil!

jag köpte den, skall hämtas i veckan , hyysschhh, säg inget till trollen....

Bilhandlardags!

Då bilbeståndet hemma har decimerats lite, och inskränker sig nu till en död Chevorolet Caprice och en Plymouth som bara vill gå på två av sina tre växlar, så står ett annat fortskaffningsmdel på önskelistan .

Skall iväg och kika på en trevlig vagn i Jonsered, och tja, jag har väl i princip redan bestämt mig för den, och hoppas den motsvarar beskrivningen. Så högst troligtvis så står det ännu en Plymouth i stallet i veckan.

De Soton


Det var den här bilen som ett par Ume-bor tyckte var värd sammanlagt 550 mils resväg...

Hjälpligt uppklädd med rutor och kofångare, om ni tycker bakluckan glappar, så beror det på att det inte finns nåt kvar under den... .

De Soton

De Soto Diplomat, är en såpass märklig USA-bil att modellen faktiskt inte såldes i USA, utan var enbart avsedd för exportmarknaden. Det är tekniskt sett inte ens en "riktig"  De Soto, då dessa exportbilar (Diplomat hos De Soto, Kingsway hos Dodge) egentligen var en Plymouth med De Soto, respektive Dodge grill. 
Dom såldes som CKD dvs "Complete, knocked down" med andra ord, i lådor, som byggsats... och skruvades ihop i Chryslers subsidarier runt om i världen, så även i Sverige, ANA i Nyköping tillverkade dessa modeller fram till 1959.

Även Belgien, Indien, Turkiet, Brasilien, Sydafrika och en del länder till knåpade ihop dessa "knocked down" bilar, konstigt att inte Ikea hakade på....



 

avstånd, är till för att avverkas

det är något speciellt med våra vänner i norr, gentligen behöver man inte åka speciellt långt norr över för att upptäcka kulturella skillnader, och söderut, över Hallandsås skall vi bara inte tala om...

Alltså när man har annons på prylar, så hörs det av en stor kategori från landets övre regioner. Och kan ringa nästan ett år senare och undra "Har du kvar bilen?"

Igår mailade en trevlig kille mig och undrade över fälgar, 7 tum breda och 15 tum höga passande Chevrolet, och det visade sig att jag hade fem såna drällandes, antagligen från en Impala -65:a , tyckte han kunde kika förbi och kolla om det var nåt att ha, då bor han norr om Umeå.... Men tyckte det var inget problem, bara skicka, osett....

En gång ringde nån å ville prompt ha en Chrysler "åttaåenkvarte" bakaxel det är en halvskum bakaxel som bara satt på Dodge Demon, Plymouth Duster och en del Plymouth Valiant med ett särsklit motoralternativ under ett par års tid.  Och han var från Arvidsjaure.... "bara skicka!"
I detta fallet ville jag inte sälja, då jag själv inte vet skicket på axeln, och vill nån ha den så får det va loklat, så blir det enklare för spekulant å gnälla på mig om den skulle va kass...
 
En vän uppe i Charlottenberg är insnöad på Chryslerbilar, och räddade en hel del speciella sådana bilar från närliggande Eda-skroten när den "städades"  Hur som helst hade han bland annat räddat en De Soto Diplomat  från '52, och den hade stått på skroten sen 1963....  den var dålig, den var jättedålig, jag skall försöka beskriva.

Ramen var avrostad, golv och tröskar var inte rostiga, för att nåt skall vara rostigt krävs plåt, dessa delar hade helt upphört existera, det vara bara ett stort hål mellan fram och bakvagn som han hade svetsat ett kryss i för att hålla ihop båda ändar... 

Likväl så kommer det två spekulanter och kör 90 mil från Umeå för att titta på vraket...och åker hem. 
Kommer tillbaka!!!! hämtar eländet!!!! åker hem...
Och kommer tillbaks en gång till, för att hämta en Plymouth Belvedere som reservdelsbil!!!! 
Avstånd? det är nåt som är till för att avverkas... 

I höstas gick en vän hastigt bort, och sen har hans bror sålt av en hel del för dödsboet, bland annat killens Harley gick ut på annons, och på en sån ringer det mycket folk, och en hel del rätt knepigt folk med, och alla har i snitt 52,5 frågor om allt på den så efter ett tag blir man aningens luttrad alternativt blasé. . 

Så ringer en speciell karl, han frågar inte ens nåt om hojen, inte ens vilken färg eller årsmodell, tror int ens han presenterade sig
 
-"Ja tar'n, vart skick ja pengarna?"

Ööhh...? 

Jodå han satte in pengar, kom tre dar senare från Sorsele ner till Göteborg, hämta Harelyn och ställde på kärra å åkte hem , å hälsa "jag tar en sväng förbi i sommar! me'n"

Avstånd bekommer dom inte verkar det som, e det några blad längre ner i kartan så tar det bara lite längre tid, och tid ja, det kan man inte påverka, och det får ta den tid det tar...
 



 



Pyromaner är vi allihopa

Nu känns det som den första vårdagen, solen skiner!
 
När våren kommer på allvar så händer det nåt i skallen på folk, det skall luntas! Jajemen, nu vaknar pyromanen som finns i oss alla. det skall eldas rishögar, virke, gräsmattor, slänter och rabatter. 

Bilvrak däremot är inte så säsongsbetonade, dom brukar fatta eld lite när som helst häromkring. 

Samma sak varje år, och inom en vecka kommer tomterna häruppe att se ut som nån afrikansk sönderbränd savann, minus zebrorna.  Finns ingen hejd på pyromanin, om det är för blött i gräset så kan ju en dunk fotogen hjälpa till på traven,och hjälper inte det så kan man ju tömma en till. 

Allt som kan brinna skall eldas upp, kan inte tänka mig att min granne skulle komma på att sätta eld på en blöt presenning vid någon annan tid på året en just de första dagarna i april...  *stänger fönstret!* 




 

Var är alla mercury 61:or?

Mercury, har byggt bilar sen 1939, och jag har alltid gillat deras maffiga "tunga" look som dom hade under femtiotalet. 
Jag kan lägga en del tid på att leta fram modeller och gärna de lite ovanligare sådana från guldåren. 
Men vad hände med 1961? söker man på Mercury 1961, bildsök på google, så får man fram i förstahand utombordsmotorer, NASA:s rymdkapsel , astronauter och ett skivomslag med Dinah Washington...

Mercury Comet, en småbil som Mercury släppte det året hittas, men ytterst få, och ganska dåliga bilder på Mercurys stora modeller.

Var är dom? strejkade arbetarna nästan hela året i fabriken? köptes alla upp av en utomjordisk handelsallians och skeppades till Alfa Centauri? körde dom vilse på väg till bilhandlarna och irrade bort sig på "the lost highway"? eller rostade dom bort allesammans innan Neil Armstrong knallade på månen? 
Jag kan inte påminna mig att jag sett en 61:a på den här planeten, inte ens på hemmaplan i USA, har inte ens grävt upp en vettig bild på hur herrgårdsvagnen bör sett ut i verkliga livet.   

Mysko....


Nåja, här är en Mercury Colony Park wagon , i och för sig från 1959, men fina grejer är det.

Colony Park wagon 1959




Jumbo-roligt

Haha, fast tror inte Jumbo-jet piloten och flygledaren har samma humor.... :-)

Wo Sagen Sie?

German controllers at Frankfurt Airport were noted for being a short-tempered lot, so it was with some amusement that a United 747 recorded the following exchange between Frankfurt Ground Control and the pilot of an arriving British Airways 747 (call sign: Speedbird 206).

Speedbird: "Good morning, Frankfurt. Speedbird 206, clear of the active."

Ground: "Guten morgen, taxi to your gate."

    The BA 747 pulls onto the main taxiway and stops.

Ground (brusquely): "Speedbird, do you not know where you are going?"

Speedbird: "Stand by, Ground. I'm looking up the gate location now."

Ground (impatiently): "Speedbird 206, have you not flown Frankfurt before?"

Speedbird (coolly): "Yes, several times in 1944, but I didn't stop."










vinter är här!

Nu ställer jag in spaden igen för herrejösses va det börja snöa....

Trädgårdsdags!

Så börjar snön försvinna ur trädgården, med mer hjälp av regn än av någon vårsol...

Ärligt talat, våren är inte grann, allt är så färglöst, gräsmattan träder fram mellan dom brunsvarta resterna av snöhögar i nån urblekt gulbrun brokad. Det enda jag hittar som ser någorlunda grönt ut mellan snöplättarna i rabatterna är förra årets ogräs....

vattenslangen är återfunnen under snödrivorna, det är ett vårtecken det, övrigt som träder fram ur det smälnade snömassorna är inte fullt så "trädgårdliga" nu vet jag iallafall var det var jag ställde det där gjutjärnsinsuget till Chrysler-sexan , och en trave däck på fälg  som egentligen borde tagits undan innan snön men kom att hamna "kan ta det sen"-lisan.

Det mesta i trädgården och arbetet med restaurering av den sker efter två agendor "kan ta det sen"-listan och "Kan va så så länge"-listan . det hade även varit en enkel match med trädgårdskneg, om det inte vore för skiten i den växer hela tiden ...

Men jag har en god anledning att sätta upp det mesta just på "kan ta det sen" listan förtillfället, tjälen är kvar och kommer väl knappast försvinna före påsk. 

 

Lite nätspaning

Jag tror aldrig jag yppat uttrycket "surfa på nätet" Jag spenderar gärna timvis emellanåt framför datorn och letar reta på fakta och ting på nätet, jag använder internet, jag söker på internet, jag upptäcker saker på internet, jag letar på internet, men jag surfar inte på internet.

Hursomhelst, under lite nätspaning så kan man hitta en anspråkslös sida som är ett kulturellt guldkorn

http://www.sjk.se/stnbild/stn_a/index.htm
 

Svenska stationshus!  mycket folkhemsfeeling över det.

Buicken

67358-5

På trolljakt under huven i Buicken, Juni 2004  :-)

garagetroll

Följer en intressant tråd på Citroën-akutens forum, den handlar om källartroll och garagetroll.

Jag kan bara konstatera att man behöver inte ens ha garage för att dom skall trivas, en gammal jänkebil duger utmärkt som husrum åt dom.

Jag har nåt troll i min Plymouth Valiant som rumsterat om lite i elsystemet, nästan allt fungerar som det skall på den, men jag blir inte klok på vad trollet gjort med säkringsboxen, för att om jag sätter i säkringen till cigarett-tändaruttaget, då beter sig blinkerserna väldigt egendomligt, samt att vänster bromsljus lyser....
 
Antagligen samma troll som förra vintern slängt ut skruvar som fastnat i framdäcket, och då jag har 14 tums däck med vit sida, i en dimension som givietvis inte fanns i lager utan tog tre veckor att beställa hem, blev det problematiskt.
 Ja, sånt vet dom om, dom små knytten.

En del troll flyttade med min Buick Electra från 1976, En Buick Electra Limited är 5,92 lång, och 2,06 bred, och där finns det följdaktligen gott om plats för trollen mellan plyschsofforna, och inte minst under huven, som på den här är ungefär i storlek som en ordinär helikopterplatta. 


image202

Under huven satt det en 7,5 liters bigblockmaskin med en rejält stor Holley fyrportsförgasare, där hade trollen satt choken ur funktion, så att den var otroligt grinig på att starta även en varm sommarmorgon, och värma upp en gjutjärnskloss, som man antagligen kan bygga en halv Hyundai av, det tar sin rundliga tid. 

Sen drack dom, trollen, nåt kopiöst. För jag har ingen annan förklaring på vart bensinen tog vägen ibland, efter en hel del justeringar så fick jag ner den till att gå på runt 2 liter mil, men ibland fick den nån hicka och hinkade i sig helt otroliga mängder. Efter ett bensinstopp räknade jag ut att den ( eller trollen har haft partaj)  hinkat i sig sisådär 7 liter per mil !!!

En del troll följde med mig troget till bilprovningen, vart inne sex gånger utan att få den godkänd, en vända var det bara vänster halvljus och blinkers som skulle årgärdas, åkte hem, fixade felen, åkte ner, kolla för säkerhets skull en gång utanför hallen, visst lös det och blinkade som det skulle, rullar in... dött....

Har lärt mig att när man kör omkring med såna här bilar, så får man förr eller senare oilka problem, och när man gått igenom dom vanliga tarditionella missödena, ja då börjar de följas av de mest osannorlika fel. 

För fel skall det finnas, oavsett art, det verkar som om äldre bilar är behäftade med nån slags felkvot som bara måste fyllas. Minns för många år sedan en kompis Volvo som ställde till bekymmer för oss, innan vi helt sonika insåg att den bara måste ha två-tre fel för att överhuvudtaget fungera! 

Så det vara bara att låta trollen vara ifred.


 

regnperioden är här!


Inte utan att man känner sig lätt desorienterad, nu verkar vintern vara definitivt över, och våren eeeh, tja... verkar tappat bort sig nånstans, här har det strilat ner ett iskallt ösregn i fem dar nu.... känns mer som en ruggig sen oktoberdag än en vårdag.
 
regn och tjällossning förvandlar det mesta i min trägård och parkering till en rätt äcklig sörja, parkeringen brukar se ut som slaget vid Verdun eller nåt, tog en timme igår att gräva loss bilen.


67358-4

fjärrkontroll revival

tja, förn att återknyta till tidigare inlägg, när TV-abstinens blir såpass att man som Christopher använt en sopborste för att zappa mellan kanalerna, då är det inte konstigt att folk knotar över medias makt....

Ja, också undrar folk vad man gjorde före TV:n intåg. ganska lätt förklarat, min farfar hade elva syskon...

67358-3

67358-3

Hmmm, går det bara å ladda upp en bild per inlägg?


valiant

valiant

bara testar lite, sedär ja funkar ju!

Teknikstress?

som ett komplement till Christophers
 
http://rssportalen.blogg.se/020406060458_skrivmaskinsstress.html#comment

Nu tog batterierna slut i min fjärrkontroll, kan nån förklara varför man i någon enfald frentiskt försöker trycka HÅRDARE på knapparna när man konstaterat att den inte funkar? 
Då fjärrkontrollen är knappt en generation gammal, så kan det nog inte vara nåt genetiskt betingat, eller? .

Och, det tar en rätt lång tid innan man inser den bistra verkligheten, att man måste resa sig upp och GÅ fram till TV.n för att leta efter knapparna och byta kanal alldeles själv och sen GÅ tillbaka och sätta sig, för att komma på att man skulle skruvat ner ljudet lite också....

Ungefär som på den gamla hårda tiden, när man inte hade några fjärrkontroller alls.

bloggning för dummies

Tja, följde min vän Christophers råd om att skapa en egen liten blogg, ibland har man väldigt mycket som man gärna vill skriva ner nånstans, och ibland, som just nu, så är det fullständigt tomt i svalboet....

 

Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!