Lloyden (-kappbloggning: juli-07)

Alla som sett Sven Melanders sketcher "Steve med Lloyden" har iallafall en vag uppfattning om vad det är för något.
Vi hittade en vid en i skogen vid en enslig väg utanför för Eskilsby. Men vi såg däremot inte skymten av Steve.

image1011

Det visade sig vare en Lloyd LP400S från 1955. När den hamnade i skogen däremot oklart, men skyltarna var från före 1972 iallfall. Efter en snabb visuell inspektion så kan man konstatera att den troligtvis inte är renoveringsbar...

image1012

Lloyd startade redan runt 1906 av rederiet Nord-deutche Lloyd AG, och byggde elektriska Krieger-bilar på licens fram till första världskriget. Under mellankrigstiden kom Lloyd att gå ihop med Hansa och sedermera köpas upp av Borgward. 1950 återlanserades Lloyd som bilmärke i form av en primitv minibil med 300cc motor och pegamoidklädd kaross. Under femtiotalet blev denna typ av små billiga mikrobilar enormt populära. Som ett mellansteg från motorcykel till riktig bil.
                                   image1014
1954 presenterades LP400S med hel stålkaross och lite större motor.Så här såg den utnär den var ny och hel. Lloyd var en av de mer framgångsrika mikrobilarna under femtiotalet. Tyvärr var sagan kortlivad moderbolaget Borgward gick från en av tysklands mest framgångsrika bilproducenter till konkurs på bara ett par år Hos Lloyd hade man då presenterat en "riktig" småbil, Arabella, en snitsig liten coupé med fyrcylindrig motor. Men Borgward försvann 1961 och lilla Arabellan forsatte monteras i litet antal fram till 1963. 

Kommentarer
Postat av: svensson

Att Borgward gick i putten sägs ha berott på detta: för komplicerade konstruktioner, för dyra att bygga. Ingenjörsherravälde på fabriken, produktionstekniker hade man inga...

Postat av: Mårten

kanske det var så det var, P100-modellen kom 1959, stor, lyxig, med helt nyutvecklat chassie och motor, samt luftfjädring, sen gick det utför stupet i resande fart.

2008-04-24 @ 13:12:51
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: F

Hmm ... och kommer att tänka på den efterföljande "lyxversionen" Lloyd Alexander...inte att föväxlas med den amerikanske författaren med samma namn ;)

2008-04-24 @ 15:37:02
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Mårten

Alexander hade 600cc motor istället för en 400cc, och szen fanns det den riviga Alexander TS med 25 hästar istället för 19 :)

2008-04-24 @ 22:26:24
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback