The Melin collection - swedish connections

I mitten av femtiotalet satsade Volvo på att etablera sig på USA-markanden. Hur det lyckades har fär mig alltid varit en gåta. Då snurrade hjulen fort, nyheterna avlöste varann i rasande takt, allt skulle bli bättre,större, snyggare och starkare, nån gräns verkade inte finnas. Mitt i detta så kommer Volvo med sin lilla föråldrade kutryggiga PV med en bullrig orkeslös liten 1,6 liter fyrcylindrig motor, mitt i skarven när till och med de enklaste bilarna fick nya moderna toppventils V8:or. 
Att det lyckades vet vi idag, hur är ännu en gåta, men en teori jag har är att det stora antalet svenskättlingar i amerika kan varit en bidragande orsak till att några av dessa ens blev sålda.

Volvo PV544 av 1959 års modell i villakvarteren i Santa Ana år 1966.



Kusinen Brent Johnson på besök hos Melins på North Wright Street 1968. så här ser en riktig Californiavit PV ut i Kalifornien



Svenskemigranterna håller hårt på traditionerna, Linda jacobsson i sörmländsk folkdräkt med sin Amazon i SAnta Ana högst troligtvis vid midsommar 1967.



Familjen Sorenby i Fullerton hade däremot danskt påbrå, Emelie med sin Mustang har vi träffat innan men pappa Sven hade 1964 importerat en ny Amazon kombi, notera att den går på danska exportskyltar.



Arnold Lindberg var bosatt i Huntington Beach, Orange countys populära badort vid kusten, här med sin Amazon i typiskt amerikautförande 1963. notera den extra långa antennen, nödvändigt då de allra flesta radiostationer i USA sände även rikstäckande på AM-bandet


Santa Ana 1961 och Sigurd Asp med sin tvåtonslackade Amazon.



Sommaren 1971 så körde även Hans Melin själv svenskt, en guldmetallic 1800E stod på uppfarten detta år.


och rätt omgående fick den tidstypska wolfrace-fälgar också.


Bob Mattke med sin 1800S i Santa Ana 1977


Sommaren 1969 så hittar vi Hans och Maud Gronberg på semester i Malibu Canyon med sin tidiga 1800, som ser ut att vara av 1963 års modell.


I Costa Mesa 1971 ser vi Otto Nebrig vid sin nya Volvo 164, en rätt dyr bil på sin tid. tullar och importskatter gjorde Volvo och övriga importbilar väldigt dyra i USA Man fick inte så mycket bil för pengarna, till exempel kom en Volkswagen att kosta bra mycket mer än en Plymouth Valiant.

Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Jag önskar dig en God Jul.

Postat av: Jokern/ Woodridge

Hej.

Jag har själv undrat över hur Volvo, och vissa övriga Europeiska samt Japanska bilmärken kunde etablera sig i USA då, när man tänker på vad dom kunde köpa istället.

Men, då blev det ju lite status att äga, när det blev lite dyrare, snacka om sjukt alltså.

Men det är väl som den gamla ramsan: Allt går att sälja med mördande reklam.

Hade man själv bott i USA då, så inte hade man åkt Amazon eller PV, no way man!!



God Jul föresten.

2008-12-24 @ 10:06:21
Postat av: Jokern/ Woodridge

Kom bara att tänka på detta.

Volvo knarkade ju till det ordentligt långt senare, och då tänker jag på den iofs snygga bilen, Volvo 780.

Den var ju Volvos värsting, och skulle ju konkurera ordentligt med dom dyrare märkena, speciellt då på USA marknaden.

Vad gör dom då??

Jo, stoppar i en V6:a från Renault!!!!

Va fan gick dom på för droger, när dom tog det beslutet tro.

Den skulle det ju suttit en V8:a i, allt annat är ju egentligen otänkbart.

Volvo köpte ju redan V8:or från GM, så hur svårt kunde det vara, att stoppa i en 350 maskin i 780'n istället.

Eller kankske beställt den från GM med eget borr/slag, för att få det att klinga lite annorlunda, men inte en V6:a från Renault!!

Den skull kanske tom skulle haft en big block, tänk en 780, med en 427:a under huven istället.



Näää, man undrar bara vart Volvo ledningen köpte sitt dåliga knark då.

2008-12-24 @ 10:23:15
Postat av: Mårten

Hahaha. Sen är Volvos snordyra därborta uppepå det. När S80 lanerades begärde volvo North America att den skulle ha kromade fälgar, för annars är den osäljbar här, men Volvo i Göteborg visste ju bättre och vägrade detta. S80 blev stendöd på usa-marknaden.

en del beslut verkar ibland tagna under firmafesten ja.

2008-12-24 @ 10:29:53
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

Volvo i USA på 50-60-tal blev väl helt enkelt kult, anti-status och allt det där. Hade inte så mycket med bilen i sig att göra (även om den var OK).



En bil för akademiker och andra anti-snobbar, förutom svenskamerikaner då. ¨



Ju mer hästkrafter, prål och krom Detroit kom med, desto ballare blev det med en undermotoriserad europé med stram design...

Postat av: Jokern/ Woodridge

Svensson: Nja, det där med status symboliken, vet jag inte om jag riktigt kan tro på.

Att åka Cheverolet, Ford, Studerbaker, eller Chrysler mm, var väl inte direkt status i USA, men däremot här i Sverige.



Att åka Volvo i USA, var nog mer status i så fall, och det är då det bli lite konstigt.

Så är det än i dag med vissa status symboler, bara priset är lite högre, så anses det finare också.



Det är inte alltid man får vad man betalar för.

2008-12-24 @ 19:29:42
Postat av: Mårten

volvo är status i amerikat... min vän Mark i Bellingham är volvofantast och åker ibland över hit för att köpa sina volvos direkt från fabriken. men alla imports var inte status som Fix-It-Again-Toni Fiats och bubblor, det var mer anti-bilar även om de var dyra anti-bilar. men med importtullarna på den tiden så var det ju också att visa att man hade "råd" att köra en importbil. enn 164 som Otto hade där kan kanske kostat som en cadillac de ville. BMW:s 635 i M6 versionen på 80-talet kostade över $125K en cadillac eldorado coupe 23000 dollar, italienbyggda allantén 54000 då förstår man skillnaden!

2008-12-24 @ 19:48:33
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback