En helg i Skåne med Citroëner, whisky och rock n roll

Februari 2008.
Jag och min vän Michael styrde på lördan kosan söderut med hans dieselluktande låda som mer korrekt går under beteckningen Citroen BX TZD Turbo.  Jag har alltid haft svårt för BX modellen och dess kantighet. Jag tycker fortfarande det är en strykful bil, men en fantastiskt trevlig strykful bil. En stor gokart, en av de roligaste busbilar jag kört på länge. 

           image205

Skälet till vår resa söderut med destination Starby utanför Ängelholm var att en gemensam bekant Bjarne skulle hålla ett möte hemma i sitt garage för alla som var intresserade av att sätta sig in i mysterierna om det elektroniska insprutningsystemet D-Jetronic, som även satt i Citroens modeller förr i världen. 

det finns två läger. Citroenfantaster och resten av världen. Jag har lärt mig såpass mycket av att umgås med dessa Citroenfantaster genom åren att resten av världen anser fantasterna vara enkelspårigt fokuserade på enbart Citroën samt citroenrelaterade prylar. Men förhållandet ligger mer nära verkigheten i att de som kör och vördar Citroenbilar är väldigt mångfacetterade i sina intressen om alternativa lösningar inom konstruktion, design och funktioner i sin helhet vad det än vara månde för slag, inom både specialområden eller enkelt vardagsbruk.

Genomgående finns det också en ironisk humor i det att man då gärna bjuder på allmänhetens bild av sig själva, som genom att åka till ett föredrag i ett garage på skånska vischan om Bosch D-Jetronic insprutningssystem från 1967. 

image206     image209

Magister Bjarne föreläser, och magisterns egna DS med D-Jetronic undersöks noggrant. 


image210

gruppbild på några av mötesdeltagarna,  den längst till höger som försöker gömma sig bakom DS:ens huv är jag själv. 

Efter D-jetronic föreläsningen var det dags för lite provkörning, Michael var sugen på en XM Break att kanske till och med ta med sig hem som souvenir från skåne, så en grön provkördes...

image215

Men den fick omsider stanna kvar söder om Hallandsås.  Medan Bjarnes dag gick vidare med ett Moto Guzzi möte, så hastade jag och Michael iväg till Helsingborg för att titta på en annan XM Break. 

Men vi provkörde inte bara franskt. Bjarne har lite bilar från fiendesidan också, i form av ett par Mercedes Benz 300SEL. En körbar fanns på plats och den körde vi en sväng med.
image216

Denna vagn var försedd med dieselsnurra till Michaels stora glädje, och min förtret. Jag har en viss aversion mot att köra bilar på eldningsolja. Minns den enorma Nohab-pannan i föräldrahemmet, där gick dieselukten an, men utanför det avstår jag gärna.  
Det var länge sen jag åkte en sån här 300SEL, men den var som man minns dom. En oerhört stadig och styv bil, den andas tysk presicion och exakthet, pekar med hela handen så att säga. När man vrider på ratten så styr den inte hjulen, den beordrar hjulen.

När vi var tillbaka och Michael och hans nyfunna dieselvänner startade sina maskiner och gick runt leende och jämförde motorljud, var det närmast en befrielse när Bjarne kickade igång sin vackra Moto Guzzi och lät den varva loss lite grann, inomhus...  
                                 image218



Efter dessa små trevliga fördröjningar  kom jag och Michael iväg till Helsingborgstrakten för att kolla uppp den där XM Breaken. Den var blå, eller sades vara blå, om man vill sälja sin bil tycker man det hör till att man tvättar den först, eller åtminstonde tvättat den nån gång överhuvudtaget.. Michael som innan ägt åtta dyika XM vet vad man skall titta på för ställen på en sån modell, och det blev affär av det, så nu kördes två Citroëner tillbaks genom den skånska natten mot Starby, och blues jam med Starby Blues band. 

image219    image220

Bjarne på trummor, samt alternerande uppsättning gitarrer och bas, som ett jam skall vara. garaget gungade bra på lördagkvällen. Nu smakade det väldigt gott med pilsnern, och det smakade också väldigt gott med en flaska Laphoraig, som tog slut i ett oanat tempo.  Jag har nåt minne av att vi sjöng karaoke till gamla nationalteaternlåtar, men jag hoppas kanske jag minns fel.  När whiskyn var slut trollades det visst fram en flaska Nordsjöolja... en norsk variant av lakritshot, som vi kanske inte heller borde druckit ur till sista droppen, men goda råd är alltid lättast att komma med efteråt. 
Det skulle ju komma en morgon dag också, en morgondag då Michael våndades lite för hur hans nya XM egentligen såg ut i dagsljus. Har man den typen av ångest tar flaskorna lättare slut. 

Den såg faktiskt ganska bra ut. Men helt säker kunde man inte vara så den fick åka iväg till Åstorp för en rejäl tvätt. En snabb automattvätt fick väl duga, trodde vi. det var ju bara tre bilar före i kön på söndagen. Tre bilar tog över en timme för tvätten att traggla igenom. Så ett gott råd är om man har bråttom, tvätta aldrig en bil i Åstorp. 

image221 image222

Michael ser sammanbiten ut i tvätten, skall lacken sitta kvar?  Det gjorde den och visst var den blå också. 

Tvätten i Åstorp tvättade även bort den sista lilla gnuttan av tidsoptimism i schemat, en sväng tillbaks till Starby för att fiska upp Bjarne och sen iväg en tur till några av hans andra hamstergömmor. En obligatorisk vilsekörning tog oss över Ljungbyhed, Perstorp, Klippan och ett par orter till inan vi var framme i Västra Morup för upphämtning av lite bra att ha delar, samt en koll på Bjarnes andra hamstergömma med främst DS-delar. 



Och det primära målet med söndagsturen , att beskåda Hanomagen... 

Tidningen Bilsport har varje år haft en tävling om Sveriges snyggaste bil, och under ett tag så gjorde Teknikens Värld en anti-grej med att utse Sveriges fulaste bil. Hade dom fått det här bidraget hade den tävlngen vart över innan den börjat. 
Vet inte hur Bjarne kom över den riktigt , men den har en gång tillhört Kriminalvårdsstyrelsen, och har troligtvis använts till att skjutsa lite snällare busar ut på diverse jobb i krimvårdens regi. det är en grotesk skapelse baserad på en förlängd Hanomag-Henschelkaross, som aldrig fick nåt skönhetspris i sitt grundutförande.  Försedd med tre dörrar på ena sidan och en ensam förardörr på andra. Och den monströst estetiska katastrofen är försett med ett oproportionerligt fyrkantigt  flak baktill.  

      image223

The horror, the horror...  vad är alla monument, slott och statyer i hela skåne värt att se mot det här?
   

Kommentarer
Postat av: Fred

Säkert att "the horror" inte var framtagen för DDRs kriminal*host*"vård"? Kanske känns i största laget för dem, även om den ståtar med färgen Achtung-ljusblått ;)

Postat av: svensson

Citroen BX som du började med tror jag ritades av Giugaro; själva designen ska först ha erbjudits Volvo, men de avböjde.

Men nog kan man föreställa sig bilen som en Volvo alltid, bara annorlunda fjädring och så, "anything goes"...

2008-02-19 @ 11:09:34
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Hanomagen får ju en AMI6-as front att verka harmonisk i linjerna.... Urrk

Är det verkligen nåt att bevara till eftervärlden. Fanns ju en Tatra 617 eller nåt sånt till salu i Södra Sverige. Släpa hem den istället och gör Hönshus av Hanomagen :-)

2008-02-20 @ 11:25:15
Postat av: Farbror Sid

Får en tanke, den ser ut som en gammal SJ/banverksbil... en sådan som hade rälshjul att fälla ned eller permanent monterade...

2008-02-24 @ 10:21:56
URL: http://farbror-sid.blogspot.com/
Postat av: Mårten

rälshjul hade nog markant förbättrat väghållningen...

Svensson: BX var helt riktigt en Volvo-design, Bertones studio gjorde conceptet Tundra, men det föll inte Volvo i smaken, FÖR kantig...

2008-02-24 @ 11:27:05
Postat av: Moppe-rejsarn

Kom D-jetronic redan 1967?



Första årsmodellen med det i paddan var DS 21IE 1969



Hanomagen är helt original!! Fanns som dubbelhytt men trippelhytten är mycket ovanlig nu fick jag svåra ha begär hahaha fast de är helkassa att köra ojoj med diselsnurra bullrar den 130 db och toppar 90.. Bensinarn har en Austin motor som är ännu slöare

2009-10-09 @ 21:57:21
URL: http://motorcykelmannen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback