Elmia 2008

Påsk innebär Custom motor show på Elmia i Jönköping, i år bröt jag alla invanda rutiner och åkte dit redan på fredan och det i baksätet på en Volvo S60...  vädret bröt resten av rutinerna med istället för de långa karavanerna med jänkebilar på väg upp i vårsolen så såg det större delen av tiden ut så här framför oss. 

                       image414

Köerna var naturligtvis mycket kortare i år, men det var förhållandevis välbesökt. Custom motor show och Bilsport performance show är egentligen två utställningar på samma datum, så alla hallarna är fyllda med bilar, tillbehör, företagsmontrar och motorcyklar.  Bilposrt performance show-delen kan mnan snabbt raska igenom, finns lite av intresse där för en som mig som gillar lite mer klassiskt stuk och historik.
När man snidade iho pcustombilar förr så gjorde man det på den tidens bilar som hade oftast bra linjer att utgå ifrån, som man kunde modifiera för att antingen förstärka bilens design eller trolla bort ursprunget. Oftast av folk med lite känsla och öga för hur hanteringen skulle genonföras.
Dagens ungdomar i styling-biten gör i och för sig samma sak. men då de flesta av dagen sbilar redan ser ut som ett bildprojekt i klass 3B med temat rita pappas bil, så har man inga bra utgångsobjekt. Sen saknas det i 90% av fallen totalt känsla flör estetik och form.  Se exempel nedan.

Rätt: Mercury 1950, klasisk "old school " custom.    Fel: Toyota Prius 2007
image415 image416

Hotrods blir aldrig fel i tid , form eller stil. 
image417  image418

image420   image421

Rått och ballt, Hotrodding i ett nötskal.

John DAgostino brukar komma från soliga Califorien varje år till oss i Jönköping med sina spännande byggen, detta år med den otroligt vackra "Golden Rocket" som är en häftigt masserad Oldsmobile från 1957.
image422


Så smaklöst att det faktiskt blir fräckt, rosalackad och stylad Rolls Royce!
image423

Mer finbesök från USA, "Sedeuced" en rod som kostat över en million dollar att bygga!
image425


Custom motor show spänner över alla register, bilar, motocyklar, tillbehör,ljud, custom, styling, motorsport från gokarts, speedway, dragsters, banracing till monstertrucks. kort sagt Elmia har allt denna helg.

Udda, en rumänsk Dacia logan siom banracingbil, och en brutal Pro-Mod dragster i Caddy-59 utförande.
image426 image429

Boijes otroliga rekordtruck var också på plats, en niotons Volvo NH16 som gör 0-100 på fyra sekunder och över 240km/h efter en kilometer!  Och nostalgitrenden är stark inom racing, Marcus Walm med sin och brorsans nya råa Altered, det skal bjudas på vintage dragracing i sommar på Vårgårda och Eskilstuna.
image430 image431


1953 hade General Motors en stor rullande utställning som hette Motorama. Till Motorama tog man fram tre specialmodeller som var dels otroligt dyra, och byggdes i begränsad serie. Det var Buick Skylark som kom att tillverkas i 1490 ex, och Cadillac Eldorado, 532 exemplar, samt Oldsmobile Fiesta i bara 458 ex. Samt att sportbilen Corvette lanserades med sin kaross i glasfiber, framtidens material 1953. 
Nu har för första gången en Olds Fiesta kommit till Sverige, och man kunde på Elmia ståta med en komplett Motorama monter inklusive en Corvette 53:a
image432 image433image434


Det bjöds på fler ovanligheter, Edsels sista årsmodell 1960 bygdes bara i styvt 2000 exemplar totalt, av dom var bara runt 200 stationsvagnar, 59 stycken med extrasäte, och en sån har funnits i Sverige i runt tio år helt utan min vetskap, Jag måste skärpa mig.

image435


Bland motorcyklar fanns det också en otroligt ovanlig grej, en Crocker!
Få tror nog att det är en riktig fabriksmotorcykel då den ser ut som ett mer klassiskt bobster-bygge med scallops-lackad tank, men så såg Crocker ut, dom få som byggdes. 1935 till 1939 sattes högst 60 stycken ihop, med Albert Crockers speciella V-twin som på tiden var helt unik med sina överliggande kamaxlar. Den var snabb,  och så snabb att Albert Crocker sålde cyklarna med garantin att om man blev frånåkt av en Indian eller Harley såå fick man pengarna tillbaks! 

Nu har det otroligt fina MC-muséet i Rottneros lyckats lägga vantarna på en, vad den kostat sägs det inget om, men dom få gånger en Crocker vart till salu handlar det om rrunt 250000 dollars...

image436


Och lite Buickar, GM fyller ju 100 år, så GM-bialr stod i centrum i D-hallen.

Riviera från 1963, och den fina vinröda Roadmastern är från 1949, samrt en härlig station wagon från 1953 och åldringen i gänget längst ner till höger är en model 14 runabout från 1910
image437 image438
image439 image440

Och Lite Oldsar, 1959 coupe och en Cutlass 1972 cabbe, samt en Super 88 Fiesta wagon från 1958 och en mycket ovanlig super 88 cabbe från 1960.
image441 image442
image443 image444

Och lite Chevor, 1956 Bel Air  cabbe i läcker tvåtonslack och en 30 år äldre tourer.
Chevelle Malibu stationsvagn från 1967 är väldigt ovanlig, 67 Cheveller överlag är sällsynta här, och en fin Impala sport coupe från 1958. Dom hette egentligen Bel Air Impala, först året efter blev Impala en egen modellserie,som fanns ända fram till 1987.
image445 image446
image447 image448

och lite Ponchos.Maffig Bonneville cabbe från1958 samt en härlig hardtop coupe från 1952.
Den blåa cabben är en Tempest Le Mans från 1967 i Sprint-utförande, som jag skrivit om i serien de förgätna, och sen den klassiska "Smokey and the bandit" Firebirden från 1977.
image449 image450
image451 image452

Och lite Caddys den magnifika svarta limousinen från 1957 har från början tillhört kungahuset. 1958 års Cadillac Eldorado Biarritz och en 1941 Fleetwood coupe. den sista är en Cadillac som inte är en Cadillac , utan en La Salle från 1927, La Salle introducerades detta år som en ekonomi-cadillac. och är intressant för det var första gången i bilindustrins historia som en vagn fick en design framtagen av en för ändamålet avsedd designavdelning. Mannen bakom detta grepp var Harley Earl.  
image453 image454
image455 image456
 
Tidigare avhandligar om Custom motorshow anno 2006:
http://svammelsurium.blogg.se/2006/april/elmia-custom-motor-show-2006-the-story-continues.html

och tokfärden 2005:
http://svammelsurium.blogg.se/2006/april/elmia-custom-motor-show-2005.html


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Embarasse de richesse" - en sån rikedom att man blir överväldigad...

In alles ett ypperligt reportage! Golden Rocket, Cadillac-funny car'n, Rivieran och Edselcombin är på rak arm sånt jag gillar. Ska läsa inlägget en andra gång också.

2008-03-23 @ 10:09:39
Postat av: svensson

Jo det var jag som kommenterade nyss, namnet försvann...

Postat av: Keep it simple

Fina bilder, tack för kommentaren!

2008-03-23 @ 18:02:56
URL: http://metrobloggen.se/sambo
Postat av: Linus Strandholm

Du skulle åkt ner idag. Åkte ifrån stockholm och var kanonväder hela vägen ner och upp! Garanterat sommardäcksvänligt.

Priusen kan du se byggas i tv4 plus tror jag det är "classes garage" eller nått heter det och han ska tydligen vara en utav sveriges främsta bilstylare. Hur dom kommit fram till den slutsatsen står jag dock väldigt frågande till.

flickvännen gillade den rosa RR'n ;)
Personligen så gillade jag den lite för putsade 1970 challanger cabben med blower och mååååånga kilo chrome & rostfritt :)

Mvh Strandholm som är spyfärdig på alla vita och orangea plastraketer.

2008-03-23 @ 19:31:54
URL: http://strandholm.blogg.se
Postat av: Mårten

den challengern har jag sett rätt mycket av, och så såg streetmachines ut på 80-talet med kromad tank å bla bla, tyckte inte det var snyggt då heller :)
Är lite för mycket originalfascist för att gilla det. skall det va custom så skall man köra linan ut beyond point of no return.

Men putsen på den är det inget fel på jössesanåda.

2008-03-23 @ 20:50:41
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Tomas

Halloj, kul att läsa mer om Elmia. Jag har nu lagt ut lite bilder och skrivit om lite om Bullitt som var Mustangklubbbens tema.

2008-03-25 @ 12:49:37
URL: http://www.swedenmustang.com/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback