Autoart - Sune Envall

Mer konstnärliga alster, av en av de allra främsta i genren, Sune Envall.

De här målningarna av äldre datum minns man väl då man förr fick med dom som samlarbild i Teknikens Värld
   

Ett axplock nyare konstverk.

   
   

Även tvåhjulingar ingår på repertoaren, dessa målningar samt resten hans fantastiska kollektion finns att beställa hos Margie Bookshop  http://www.margie.se/v1/ 



Så kan man även titta in hos Sunes lillebror Anders till höger här i blogglistan, på http://www.blackout.nu/

Tattoo!

En gång i tiden satt jag på grand stand på Edinburgh castle och bevittnade vad som borde vara den en av de mest fantastiska showerna som ges, Royal Scotch Tattoo, Higlanders regiments of course!

Få saker är mäktigare än att se detta, fife and drums spektakel


Och missa inte trumsolot, gästspel av Top Secret drum corps från Basel, Schweitz! 

 

dags för.... country!

I allfall den här countryn kan man bara älska, det handlar ju oftast om hjärta och smärta, den här killen kan allt om det senare...



De förgätna del 30 - Buick GS-X

Buicks mellanklassare Skylark fanns runt 1970 att få i en mängd olika versioner , Skylark 350, Skylark GS, GS350, GS400 som ersattes av GS455 samt GS California.  Detta krönte man 1970 med att lansera värstingen GS-X 

 

detta performance-paketet kostade hela 1186 dollar vilket gjorde att GS-X kostade runt $4500, vilket var nästan vad en Corvette roadster kostade samma år.
För detta fick man massor med godis dock, utanpå hamnde en huvmonterad varvräknare, spoilers fram och bak, extra breda fälgar, sportiga speglar, bucket seats, skivbromsar fram och förstärkt chassi. Dock fanns det enbrat två färgval, Apollo white eller Saturn Yellow, inredning enbart i svart.


På motorsidan den största 455" bigblock maskinen försedd emd fyrportsförgasare, förvånande hade denna maskin lägre komp än standard GS, men iafall 5 hästkrafter extra, vilket inte låter mycket men motorn var mycket mer varvillig än standard och gav en jämnare effektkurva. ännu mera effekt , och framför allt vägde motorn ungefär 80 kilo mindre än Chevrolets bigblock. Tiderna på strippen visade i samtida tester på runt 13,30 sekunder, viktbesparingar gjorde mycket skillnad.
 På pappret 360-370  hästkrafter fick man om man valde till paketet Stage I, vilket de flesta köparna gjorde.   Nu fanns det inte så många köpare då man avsåg att hålla bilen lite exklusiv med att bygga en liten serie. 1970 blev det 678 GS-X byggda vara hela 400 försågs med Stage I

Ännu mindre upplaga byggdes det följande år 1971, nu fanns GS-X att få i andra färger, fortfarande med stripes och målade partier runt lapor och annat som året innan.  Man kunde också välja och vraka i GSX-paketet och detta innebar även att den gick att få med standardmotorer, den speciella 455 fanns kvar och så även stage I, men mankunde alltså få GS-X med standard 350".. Totalt blev det bara 124 GS-X för 1971.


Sista året 1972 var GS-X paketet kvar som alternativ till GS455 serien, inga större förändringar, värstingen 455" Stage I fanns fortfarande att tillgå, men även standard 350" maskinen på 260 hästar samt den vanliga 455":an med antingen manuell eller automat. Hur som helst blev det enbart 44 stycken byggda av finalårets GS-X.


och nu en filmklassiker

för oss som är frälsta på den här prylen, racing i ett nötskal, ruffig Cheva 55:a mot en preppad Ford hot rod 32:a , scenen är så enkel, och så bra.
'


Startern, är
Charles_Martin_Smith,  i den gula Forden Paul_Le_Mat och styggingen i den elaka Cheva 55:an är ju ingen mindre än Harrison_ford . Detta tillsammans med soundtracket ingen glömmer, Green Onions, av Booker T& the MG.s 


Mer korkad reklam, Reliant

Den stora lilla bilen som blev med åren Storbritanniens stora lilla driftkucku, det är bara i sin isolerade hemmiljö denna farkost hade några som helst överlevnadschanser, från Great Britain, Little Reliant, vassegoa.

Och naturligtvis lanserar man ju den minimala trehjulingen som den rejäla familjebilen. Året är 1952.


Och detsamma gjorde man 1970.


1981, vi lämnar ungarna hemma istället och tar vår nya Reliant Robin en sväng till Hard Rock Cafe såklart.

De förgätna del 29 - Chevrolet Firenza Can Am

General Motors tillverkar fordon på nästan alla kontinenter och utanför de reguljära områderna verkar det som att lokala divisioner inte riktigt har så strama tyglar som på hemmaplan. Så verkar iallafall fallet varit i Sydafrika när man där 1973 lät ingengörerna Basil van Rooyen och Geoff Mortimer ta fram en serie bilar för tälvligar i lokala racingserier.

För att få ställa upp i tävligar för produktionbilar krävde reglementet att 100 bilar färsigställdes och såldes till kund. Därför blev det jämt 100 byggda av den lilla Chevrolet Firenza Can Am coupe.






Coupén baserades på den engelska Vauxhall Firenza, som i sin tur hade mycket gemensamt med Opel Kadett. I denna lilla nätta coupén hamnade det nya hjulupphängningar med grova krängningshämmare, rullbåge, fyrväxlad Muncie-låda med diffspärr från Borg Warner, och mycket annat godis, man tog bara de bästa bitarna man hittade från USA och stoppade i Firenzan.
Kronan på verket var motorn, originalets 1,9 liters fyra ersattes med en femliters V8 från Chevrolet, den kortslagiga 302" motorn som hade utvecklats till Camaro Z/28 för just racingsatsningar. I den lättade och uppstyvade Firenzan som vägde knappt under 1100 kilo gav 300 hästars Z/28-motorn rent ruggiga prestanda. Den drog 130km/h på första växeln, 170 på tvåan. Vad den gjorde på högsta växeln vet nog ingen för mätaren slutade långt innan dess.  
Prislappen på 5800 Rand avskräckte inte folk trots att det var dubbelt så mycket som näst-värstingen Firenza GT, och med bara 100 byggda är detta en hett eftertraktad modell idag, åtminstonde på hemmaplan för få exemplar har hittat ut från Sydafrika.

Kapstadstrollet i full fart i rätt miljö, på racerbana, och de speciella "Can Am 302" dekalerna som visade att det här var ingen gubb-Firenza, vid sidan av Rambler S/C390 Hurst antagligen det mest övermotoriserade som byggts.
 

Julpyntardags

Febril aktivitet råder på Dansered under andra delen av november, då är det dags att plocla upp julpyntet igen. En rolig men slitsam tradition, det är rätt många meter belysning och övrigt jox som skall testas igeom och sättas upp.

Ulf och Björn gör den årliga tributimitationen av Iwo Jima 1945,  Vill till att det är vindstilla när månen ska resas.


På håret att hamna på spåret? ingen fara det är nog hela 20 meter ner till järnvägen, man fastnar nog i träna nåt tiotal meter ner inann dess.
 

Repirs från fjolårets verk, lite mer tomtar och annat har tillkommit i år, det lyser så grant så över bygden nu ända tills det skall ner igen nån gång i januari.


Vi saknar dig, tage!

Vår antagligen mest underfundiga tänkare, Tage_Danielsson


carros do passado

Från min vän Luiz i det somriga soliga Brasilien kommer ännu en laddning med brasiliask bilnostalgi, vassegoa!
En del modeller känns kanske igen fast i lite märkliga tappningar, och en del har nog aldrig sett världen norr om ekvatorn alls.

   
   
   

Nu är station borta

Banverket har inte tid, lust eller råd att underhålla våra gamla stationshus runt om i landet, och våran kommun är inte intresserade av göra vid nånting som sker utanför sådär 800 meter utanför kommunalhuset

Alltså fick det bebodda och fullt fungerande huset sin dödsdom. Nu var det länge sen några tåg stannade i Härryda, men diverse verksamheter och hyresgäster har huserat där sen dess. Det lustiga är att helt plötsligt så anses det otjänligt att bebo en sådan lokal då dom nyligen upptäckt att stationshuset ligger intill en järnväg...

Kåken var i rätt bra skick. Men prestige går ju alltid före förnuft. En vän tog kontakt med banverket och erbjöd sig köpa hela klabbet, men fick nobben. Det skulle rivas till varje pris. Huset hade ju varit perfekt för kanske billiga ungdomslägenheter, småföretagare, kontor eller liknande men det fick vi ju då alltså inte att kanske få en utkomst till förmån för kommunen av stället, men alltså så valde man att kasta ut massor med skattepengar på att riva det och forsla bort bråtet.



Stationen efter avfolkningen i juli, och samma plats nu i november, snyft.
                                   
 

Och station då det begav sig, nybyggd och grann anno 1904.




Me dom har vanan inne,  Den lilla söta banvaktstugan i Landvetter mittemot kyrkan lät man först renovera grundligt innan man rev den för ett par år sen...


Mer stationshus från landet runt kan man annars spana efter på den här eminenta sidan.
http://www.sjk.se/stnbild/stn_a/index.htm

Mythbusting: Spirit of extracy

Myt: Rolls Royce har alltid haft en kylarprydnad föreställande en knästående angel, som heter Spirit of extacy och är gjord i massivt silver.


Inget av ovanstående är riktigt sant, "ängeln" är egentligen ingen annan än miss Elenor Thornton, Lord Montagus privatsekreterare. Lord John Scott-Montagu of Beaulieu var en av bilismens pionjärer i Storbritannien. Redan 1899 hade han tillsammans med Charles Rolls kört rallyt Paris-Ostende. Hans politiska inflytande skapade bra förmån för den spirande automobilindustrin och öppnade även möjligheterna för motorsport på brittiska öarna. Redan 1902 startade han även den första tidskriften för motorister Cars Illustrated. Givetvis handlade lorden sina bilar framgent hos sin vän Charles Rolls, alltså ena halvan av Rolls Royce.


På denna tidning arbetade tecknaren och konstnären Charles Sykes, och 1903 fick han i uppdrag att göra en statyett till en pokal, som skulle pryda första priset "Montagu Trophy" för Gordon Bennett-loppet detta år. Huruvida miss Thornton verkligen stod modell för denna är osäkert, men slutresultatet blev slående likt henne. Lord Montagu lät sedan Sykes finslipa designen och den nya statyetten skulle pryda lordens alla Rolls Royce-bilar framigenom, modellen fick namnet "Whisper"


Nu nappade själva Rolls Royce på idén, ytterligare en uppdatering av "Whisper" gjordes av Sykes, nu med miss Thornton mer uppblandad med gudinnan Nikes skepnad så kom den nya statyetten att kallas för Spirit of Extacy" och kom från och med 1912 att pryda kylaren på Rolls Royce alla modeller.



Som synes på bilden från vänster, Whisper och Spirit of extacy i sina tidigaste former, 1933 fick Sykes uppdraget att modernisera den, och då blev hon faktiskt knästående ett tag, innan hon återigen fick en upprätt position i början på 60-talet. Från början gjöts dom i brons och nickel, från 1948 i rostfritt stål, men som sagt aldrig i silver.  Vissa specialbyggda modeller för kungahuset har dock fått en helt annan kylarprydnad i form av St Göran och draken.


Lord Montagu och hans sekreterare var på hemväg från indien i december 1915 när deras skepp torpederades och sjönk, Lord Montagu var en av enbart 11 överlevande, miss Thornton var det inte.





MPH mässan 2008

Detta år hade MPH-mässan för lyx och sportbilar flyttat från det lite trånga eriksbergshallen till en mer ändamålsenlig hall i Svenska mässan.

Vad bjuder detta spektakel på då? Jo mest bilar som de flesta besökare inte riktigt har råd med, eller kanske ändå inte. Första montern vid entrén tillhörde Wiesmann, en liten doldis bland bilar som nu slog på stort och visade upp tre av sina fräcka modeller
 Dom hade på denna mässan faktiskt fått två köpare till sina udda skapelser. Wiesmann är en liten tysk tillverkare som gått från byggsatsbilar till fullfjädrad produktion av modeller som väl kan hävda sig bland många mer namnkunniga märken.
 Motor och mekanik tas från BMW och det går även att få sin Wiesmann efter eget önskemål, som t ex med denna oerhört läckra inredning i en svart coupé.
I dagsläget bygger man runt 280 bilar per år i en ny toppmodern fabrik. Starkt gjort i en bransch där 99% av alla försök stupat redan vid ritbordet.
   

En annan av de få som lyckats slå igenom i sportbilsbranschen, vår svenska Koenigsegg, representerad av två bilar i Göteborg, en vit CCX roadster och en CCR, produktionen är dock blygsam, priset inte alls blygsamt, från 5 miljoner och uppåt. 

 

Bentley har fått ett rejält uppsving med nya fräscha modeller och visat återigen vilka som är nummer ett inom klicken gentlemannasportbilar. I mitt tycke mässans mest imponerande bil, denna underbara pärlvita Continental Flying Spur med tillnamnet Speed, vilket innebär lite extra krut i den dubbelturbomatade W12:an som annars "bara" ger 560 hästar... Kolossen väger 2,7 ton är fyrhjulsdriven och klarar av 0-100 på 4,8 sekunder! Toppfarten är otroliga 325km/h fullt i klass med vilken brutal racervagn som helst, fast här svävar man fram i ljusa lädersäten med klimatanläggningen diskret väsande bakom valnötspanelerna.




Två andra Bentleys fanns med också, Continental GT Speed coupén och GTC cabrioleten här med ett chict väskset man kan extrabetälla till bilen, för sisåsär 60 tusen extra vill säga.


 
 

Mercedes visade givetvis upp en rad AMG-modeller och även sin mest prestigefyllda modell till vänster. SLR-McLaren 722, där 722 står för det startnummer Stirling Moss hade när han vann Targa Florio 1954, med SLR:ns föregångare 300SLR. Från amerikanskt håll bidrogs det med förutom Corvettes toppmodell Z06, Cadillac STS-V där V torde stå för "värsting" antar jag, kompressor stressar upp V8:an till hela 470 hästar mot standard 325.
Till höger den mest intressanta, nya Dodge Challenger SRT-8, för 40 år sen ritades originalet, nu återknyter man till den, då det visat sig att folk inte gillat så mycket som gjorts däremellan. 6,1 liters hemi-V8 på 425 hästkrafter, inte bara retrodesign,  på pricken efterapar det originalets specifikationer det också.


 

Nytt för i år var superhojar, kul för dom som gillar sånt, och i övrigt så fyllde det ut lokalen också. Mest välkända bland dessa torde Ducati vara som visade upp sin nya 1098 Biscaya, med klassisk Ducce-design. Mer kontroversiell var nog KTM:s alster, Österrikiska KTM är välkända inom Enduro och Cross-världen men bryter sig nu in på Superbike-marknaden med det här. Snygg? Tja... dyr? Ja...


KTM överraskade också med att visa upp en brutal sportbil. X-bow, motorcykelinfluenserna är väldigt påtagliga i den här experimentmodellen.


Mer överraskande, Tesla, liten tvåsitsig mittmotorbil, med rätt stram diskret design, innovationerna sitter under skalet, den är nämligen eldriven, 0-100 går på under fyra sekunder och toppfart begränsad till 200km/h, imponerande för en dynamo. Vid normal körning kan den runt 35 mil på en "tank"




 

Vad vore en sportbilsmässa utan en de klassiska italienska märkena Maserati, Ferrari och  Lamborghini? Maserati Gransport coupé som fick stå på utsidan, i montern ytterligare en tillsammans med nya Quattroporte S, Ferrari körde också med helsvart i sin monter, röda sportbilar är tydligen helt passé. Här den stora GT-vagnen 612 Scaglietti, som passar bra i sobert svart.


Lamborghini bidrog dock med lite färgklickar, Von Braun som numer är exklusiv återförsäljare av dom visade upp hela fyra Gallardos, en vanlig illgul, en knallorange Superleggera denna ilsket gröna Spyder och denna som den skarpögde kan se skiljer sig en del, då det är den helt nya 2009 års Gallardo, detta en LP560-4 i mörkt lilagrå (?) metallic.


                  


På plussidan: mycket bättre lokaler än förut, mycket vackra modeller att titta på, proffsigt och glatt bemötande hos alla utställare.

Mediumnivån: Utbudet är begränsat, det är ju en begränsad typ av fordon det handlar om så det är bara att ta med jämnmod.

Minussidan: Återigen saknas Lotus och Aston Martin som torde vara självklara på denna mässa, likaså saknades bland utställare flera självskrivna modeller. Och vad har Subaru och Mini där att göra?


Lite vanliga ovanligheter på importfronten


Som nämnts tidigare så kom det under 2007 in hela 147 Chevrolet Impala av 1965 års modell i Sverige, populariteten verkar inte dala heller för nu stod två till och väntade på upphämtning efter den långa resan hemifrån.


 

Både coupén och cabben är dessutom äkta SS-bilar som är lite mer åtråvärda, dock så är dom långt ifrån ovanliga med 27842 cabrioleter och hela 215272 coupéer!  Uppepå det så gjordes det över 800 tusen reguljära Impalas 1965.

 

Tidiga Mustanger finns det inte heller nån brist på , en av flera 65-66:or som kommit in det senaste likaså Chevrolets Mustangkonkurrent 1967-69 års Camaro, denna såg rätt fin ut men vid närmare granskning verkar vara hopplockad av både 67 och 68 års modell.


Ännu en Buick 58:a, detta en Century coupé, skall tillsammans med två Oldsmobiles av samma årgång vidare mot ett garage i Västerås. Av vad jag sett komma ut ur det garaget tidigare så kan det nog bli en riktigt fin pärla av det här liket också.




Uddamärken syns inte ofta, verkar som om majoriteten av entusiaster håller sig i kända domäner, men nån har i alla fall vågat importera denna underbart fina Studebaker Commander Land Cruiser från 1948. Mycket prydlig och trevlig modell i ett enastående skick. Land Cruiser var Studebakers flådigaste modell, med lite extra lång hjulbas och utrustning. Och för 1948 fick den även inredning i ett helt nytt material, nylon. Märkligt nog så sålde Studebakers statusmodell väldigt mycket mer än alla andra modeller i programmet, hela 35000 Land Cruisers såldes 1948. 


             
  
 

I långt värre skick var nästa anomalitet, produktionssiffror finns inte att tillgå på Pontiacs modeller före 1955, så hur många av dessa 53:or som var stationsvagnar vet man inte, men det kan inte vart speciellt många, dessa modeller var på den här tiden rätt dyra, samt komplicerade att bygga, och man hade precis gått från trästomme till hel stålkaross på dessa stationsvagnar med. Ser den ruffig ut på utsidan så var det inget mot hur det såg ut inne i råttboet. Motor och låda hade lossnat och hängde löst under bilen, bakhjulen satt fast, framhjulen rullade hjälpligt men dom gick däremot inte att styra med. 
               


prestationer av lokala förmågor

Kriminalhistorisk krönika ur Härrydas undre värld..


En legend i hembygden hoppusslad från andrahandsuppgifter då de mesta i dennes karriär utspelat sig när jag inte var sopeciellt gammal. En del kryddat en hel del utelämnat, och kronologin har jag inte heller så mycket koll på, men iallfall. Det tidigaste jag känner till om denna JH torde vara när han och hans bror "hjälpte" sin far att odla i potatislandet. Det hände sig så att där blev varannan rad King Edward varannan mer suspekta grönsaker som inte ingår i vanliga kostcirkeln så.
Planen var lika enkel som bra, vem på bonnvischan skulle se skillnad på den gröna blasten som nåt annat. Jo en, längre bort igenom bodde en kriminalkommissarie, tillika chef för narkotikaenheten på Mölndalspolisen, han åkte vägen förbi just den åkerlappen till och från jobbet, och kunde snabbt identifiera vegetationen där.


Så går det några år, säkert inte helt utan nya kråkor i straffregistret men som jag i vart fall inte känner till.
 Det finns dumma planer som garanterat går i stöpet, det finns desperata planer som är förmenta att gå i stöpet, sen finns det dumma och desperata planer också. Ett sådant var nog rånförsöket mot posten (som inte längre finns) i Härryda.
JH tog enligt uppgift taxi till posten, säger åt chauffören att vänta här ett tag, går ur med nåt tillhygge eller vapen, drar en damstrumpa över huvudet och knallar in. Nu höll kassörska på att tömma postboxar och noterade inte busens ankomst vilket gjorde att han fick påkalla lite uppmärksamhet, när hon noterar den strumpförsedde besökaren så utbrister hon "nämen J, va konstig du ser ut idag" Det går ju åt skogen redan här, JH rusar efter oklara meningsutbyten ut till taxin som han ju då inte kan betala...


Kapitel ett i ligisthandboken , råna inte postkontoret hemma på mammas gata.


Anledning till följande två moment eller dess omständigheter eller när vet jag inte men skall försöka pussla ihop nåt. I samband med en större bjudning nånstans så gjorde JH inbrott, om det var i anslutning till bjudningen eller brevid vet jag alltså inte, hur som helst så slutar det med att han tar till flykten genom att stjäla en av gästernas bilar, framför dussintals vittnen. Och kommer iväg med en riktigt exklusiv sak. några säger Maserati, några säger Aston Martin, eller nåt annat. hur som helst en oerhört iögonfallande likaledes ovanligt speciellt fordon , nån säger enda exemplaret i landet av den  modellen vad det nu var för nåt.


Hur som helst så har han antingen ett "jobb" eller så skall nåt bevis undanröjas eller så flög fan i honom för färden med lyxbilen slutar i Landvetter där han tänder eld på en villa. Men lämnar den nystulna bilen kvar på platsen. 


JH:s sejourer är alltid korta men intensiva, det blir ju inte så mycket tid att ställa till det för sig och andra när man åker fast för i princip varje eskapad som genomförs. I denna svit skall det även ingått ett bankrån i Landvetter (återigen bakläxa på kapitel ett)

Nåt går inte fullt så bra denna gången heller, grannar, däribland min vän Tommy som då bodde nästan brevid banklokalen,. och annat folk ser allt som händer när JH och hans kumpaner stormar ut, Dom rusar förbi Tommy med AK4:or i högsta hugg när ledaren under sin svarta mask utbrister i farten "Tjänare Tommy!" å rusar vidare.


Så är det lugnt ett tag, nånting som jag däremot vet mer om hände i slutet av 80-talet och återigen tillbaks till hembygden för att låta historien upprepa sig. Det hade kunnat gå vägen, det var iallfall spektakulärt om inte annat. Som taget ur en film så planeras kuppen med stort K, timing, planering, rekning allt gicks igenom noggrant.
JH och hans kumpaner gick igenom allt minutiöst denna gången. Målet var värdetransporten med kontanter som skulle komma som första fordon till lastterminalen bakom ICA-butiken på helgmorgonen. För detta så satt dom och kurade under lastbryggan hela natten för att invänta gryningen . Flyktbil fanns undangömd med väntande chaufför som skulle dyka upp i rätt ögonblick.
Lastbilen kommer in på terminalområdet och dom skrider till verket. Dom stormar fram och upp på lastbryggan på var sin sida om lastbilshytten med dragna vapen. Det är bara det att det inte är värdetransporten, det är bara en grönsaksleverans som råkat komma på tok för tidigt. Medan detta går upp för dom i samma takt som paniken närmar sig, så närmar sig även flyktbilen med dörrarna öppna. Nu går det på tok på riktigt, vapen avlossas, flyktbilschauffören skräms av detta och börjar dra ifrån, fortfarande med öppna dörrar. JH skall hoppa ner till den flyende flyktbilen, men missbedömer avståndet, missar bilen, slår i asfalten och bryter benet.


Efter att sen fått gott om tid för sitt ben att läka så tycker man att man borde tänka över sin karriärsituation, och det kanske han gjorde, på sitt eget vis. För nästa kupp blev det också just en värdetransport. Detta bör ha skett väldigt kort efter frisläppande från den statliga försorgen, men nu skiljde sig mönstret lite, då denna kupp skedde i ända bort emot Mölnlycke... Behöver jag berätta att det också gick sådär?  




Överrraskningar på importfronten

Det är inte ofta man höjer på ögonbrynen när man spanar in importbilar nere på nordtrafik, men ibland händer det underliga ting, så underliga att de till och med har återkopplingar till en del udda till i den här bloggen.  


Inte bara amerikanskt, den här Jaguar E-type roadstern från 1966 var inte bara fin, den var exceptionell, superskick är ett understament, mellanlandat i Göteborg på väg till en lycklig ny ägare och finsmakare på bilar i Trollhättan . Även en riktigt fin 1800S också den från 1966. En rätt stor del av produktionen gick på export främst till USA som nya, men nu verkar det som att fler och fler av dom hittar tillbaks till hembygden.

 

Mopar Muscles, ett knippe med Roadrunner, Satellite, Coronet, Cuda  och Chargers har dråsat in på en och samma gång, samtliga med vackra Washington state plåtar, men i något bedagat skick, Plymouth Satellite till vänster och en frän Dodge Coronet till höger, båda två från 1970, bakom Coroneten skymtar en Dodge Charger 72:a 


 

1955 byggde Chevrolet helt otroliga 1,7 miljoner bilar, hela 249105 av dom var av denna modell  Two-ten two door sedan. Inte mindre än tre stycken sådana här stod nyinkomna på Nordtrafik. Med en kvarts miljon byggda så har dom knappast tagit slut ännu.

 

Som motpol byggdes bara 5571 sådana här Buick Limited hardtop sedaner 1958, men dom är ändock otroligt populära här.


Man märker nu att det börja glesna med femtiotalare på importfronten, men denna hyfsade 1958 Mercury Monterey hade i alla fall kommit in och jodå, den var minsann utrustad med den fantastiska Multi-drive automaten, som beskrivits tidigare här  http://mercury-super-marauder.html .
Så här ser kontrollpanelen till växellådan alltså ut i vilt tillstånd. Dock hade denna bil inte Super Marauder-motorn det hade ju vart för bra annars.
 


Men här: http://plymouth-mod-top-special.html ,skrev jag ju om blommiga vinyltak och tillika efterföljaren "paisley pattern top" till och med på Internet är informationen om paisley top verkligt skral, och det enda jag hittat är hänvisningar till enstaka  bilar av 1971 års modell med denna utrustning. Så att det fanns redan 1970 var nåt helt nytt för mig, vilket jag lärde mig när denna Plymouth Fury Gran coupe lirkades ut ur sin container.

Plymouts Full-size linje Fury 1970 var lite rörig, det fanns hela sju olika Fury-serier att välja på nytillskottet Gran Coupe fanns egendomligt nog enbart i detta utförande som 2-dörrars coupe med stolpe, alltså ingen hardtop som annars var brukligt vid tiden. Dock finns det inga siffror på hur många som byggdes just av den. Och ännu mindre känt hur många som utrustades med det oerhört sällsynta paisley pattern top, som synes går det mysiga mönstret även igen i inredningen.

   
Brun metallic jättebil  med brun paisley  top, mer stilistiskt sjuttiotal än så här kan man nog inte tänka sig. Habegäret är nästan okontrollerbart.


Stars & Cars - De Soto

Nu är ju egentligen det här farbror-sids/ ämne men jag kan inte undanhålla er dom här guldkornen från det glamorösa 30-talet.
Stjärnorna använde gärna De Soto, eller De Soto använde stjärnor för att framhäva sina bilar, nåväl hur det än är med den saken så först ut, året är 1934 och här poserar Ann_Southern med den nya De Soto series SE sedan..



Ann Southern var en het stjärna i den nya eran i ljudfilmens barndom, men har i efterhand kommit i skugga av de stora ikonerna bland vamper, Garbo, West och de andra. De Sotos 1934 års bilar såg lite egendomliga ut, dessa kallades "Airflow" och var de allra första som utiliserade strömlinjeform , och tillika en avancerad självbärande kaross. Detta föll dock inte kunderna i smaken och efter bara ett par år så gick man tillbaka till konventionell design på separat ramverk.

Vilket syns här år 1936 med en ovanlig (som i blott 350 byggda) Airstream Custom convertible vid vilken den charmiga Jimmy Stewart poserar.


Så går vi vidare till 1938, här syns Eddie Cantor en egensinnig imitation av huvkråkan på sin De Soto S-5 coupe, till höger har vi ingen mindre  än Bing_Crosby

 

År 1939 med nya modeller och nya stjärnor, vid var sin S-6 Custom sedan hittar vi två av tidernas största legender från the Silver Screen, Spencer Tracy och Tyrone Power

Mannen som låter sig passas upp vid sidan av sin De Soto detta år 1939 är ingen mindre än Walt Disney.


 


Och under åren efter kriget så hyrde man in denna figur för att göra reklam för De Soto, varsågoda, Groucho Marx!