De förgätna del 47 - Pontiac GT-37

I februari 1970 så breddade Pontiac sitt modellutbud i mellanklassen, vid de redan existerande Tempest, Le Mans, Le mans Sport och GTO lade man nu till T-37 och GT-37.

   

Då den introducerades sent på modellåret betecknas dessa då 1970½ års modell. Detta skulle vara en budgetmodell, som trots allt inte blev så många dollar billigare. T-37 fanns inleningsvis bara som hardtop coupé. medans den vassare GT-37 gjordes som coupé med och utan stolpe.

Standard T-37 hade sexa som basmotor precis som Tempest, men GT-37 paketet innebar främst V8 där man kunde få Firebirdens 350" på 255 hästkrafter, Eller samma 400" som fanns i GTO:n och nytt för detta år var att den stora 455" på 370 hästar nu gick att få i mellanserien och därmed även i GT-37. Dom kom med helsoffa och treväxlad manuell låda i samtliga fall.

GT-37 skiljde sig också i dekoren med Rallye II-fälgar utan krom, hoodpins, speciella stripes fick man men övrig dekoration som var standard på Tempest var options på dessa. Nedan första årets GT-37 med sina speciella kännetecken, detta år stod det faktiskt Tempest GT-37 på dom. Bara 1419 stycken sådana här gjordes.


                           

1971 däremot så fanns det bara GT-37 emblem samt att Pontiac-namnet försvann från grillen, detta år var fattigmans-GTO:n återigen en halvårsmodell.  Lite andra stripes för detta år och nu fanns GT-37 enbart som hardtop. Samma motoralternativ och återigen bara i kombination med helsoffa och treväxlad golvspak. Inga scoops på huven men däremot lackerade sportspeglar var standard.  Totalt byggdes 29466 hardtop coupéer i T-37 serien däremot är det inte hur många av dom var GT-37:or. En GT-37 kostade nu $3165 medans storebror GTO gick lös på $3446.  Det kan verka lite men då får man tänka på att dels så kom GTO:n i ett grundutförande där kunden själv fick beställa all utrustning extra, dels så hamnade GT-37:an i en betydligt mer fördelaktig försäkringsklass.  



Men efter bara dessa två halva års serier så försvann T-37/GT-37 bilarna igen.

Kommentarer
Postat av: Gubben

Ditt kunnande imponerar ...som vanligt...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback