The Melin Collection - Chevys in Santa Ana

Chevriolet Impala byggdes i hela 889600 exemplar 1964 här står en proper representant för svenskemmigranterna i Kalifornien, Nils Korsvall vid en av dessa.



Och ännu en svenskemmigrant, Carl Noby, vid en likadan 1964 års Chevrolet Impala sport coupe.



nere i Santa Ana centrum ser vi Jess Self vid sin 62:a Impala sport coupe, året är 1967.




Samma år och på samma ställe, Joseph Smith med sin Impala wagon från 1962, Josephs yrke behöver inte vara nån Sherlock för att lista ut.  


En lite nyare stationsvagn, 1965 års Chevrolet Bel Air wagon står på en uppfart vid North Wright Street år 1970, ägarinnan heter Cindy Shamberger


I samma kvarter Peggy Layman vid sin nya Chevrolet Impala 1966, 774200 Impalas byggdes detta år, i bakgrunden tvärs över gatan kan man skymta en Chevrolet Corvair.



En något rymligare Chevorolet. Well Wagner med sin camper byggd på Chevolet C-20 bas från 1964. Ser dock väldigt uppklädd ut för en husbilssemester sommaren 1968.


Santa Anas Cadillac dealer hette McLeans, och på begagnatsidan står försäljningschefen Ray Leonard år 1967 med en fjolårsbil man fått i inbyte, en Chevrolet Corvair. Den svansmotorförsedda Corvairen kom att bli USA:s mest utskällda bil nånsin, oändliga rättsprocesser och stämningar följde i dess kölvatten långt efter modellen lades ner. Hatkampanjen drevs av en besatt advokat som vill få GM fällda för massmord på grund av den påstått farliga Corvairen. Som han aldrig ens provkört då han saknade körkort. Trots att modellen sjönk som en gråsten i populatritet det såldes över 100000 Corvairer 1966.


Hur som helst så ser Larry Smoth rätt nöjd ut med sin Corvair från 1962. Hela 277910 Corvairer såldes det året, och den stora nyheten på Corvairen var att den som första personbil gick att få med turbo.
 

Lika glad ser Carl Bondi ut som här på familjen Melins uppfart visar sin nya Impala coupe år 1968. Detta år kunde man få coupéen på två oilka sätt, detta är en Custom coupe med rakare taklinje och bredare stolpar och kostade $3021 med V8.


Downtown Santa Ana 1967, Russell Spinder med en snygg guldmetallic Impala sport sedan som Chevrolet kallade sina fyrdörrars hardtops. I bakgrunden kan man se att inslaget av femtiotalsbilar fortfarande är påfallande stort.


Roberto Contreras var kock på lokala bowlinghallen Hillview Bowl coffee shop, och körde till vardags en fin Impala sport coupe från 1961. Bilden tagen i maj 1967.


Året år 1971 och här står Cindy Vance vid sin Impala 61:a , en Sport sedan.


Sommar 1969 och Ed Cabrerra kommer förbi North Wright Street med sin nya häftiga Chevelle malibu SS396. Detta inebar att man fick den näst största V8.an på upptill 375 hästar. $422 kostade paketet extra, men ändå såldes hela 86307 Chevelle och El caminos med detta.  Brevid bilen står Lars Melin och i förgrunden skymtar Hans Melins Volvo 1800 som vi sett tidigare här:
http://swedish-connections.html


Kommentarer
Postat av: Nicklas

Kan man ana ett visst ont öga mot vår käre Ralf Nader? :)

2009-04-22 @ 18:39:30
Postat av: Larsson

Skitkul att se alla nya gamla bilar nya...

Postat av: Jokern/ Woodridge

Hmmmmmm......nu gäller det "bara" att uppfinna en tidsmaskin!!!

2009-04-23 @ 20:53:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback