Hooper Classic works

del två om Hooper. Nu snurrade hjulen på högvarv, Rolls Royce och Bentley slog sig samman och dessutom ökade efterfrågan på dessa båda märken enormt. Hoopers nisch var att erbjuda de finaste och flottaste vagnarna som kunde erbjudas, men dom kom även att erbjuda standardkarosser som man kunde beställa direkt från Rolls eller Bentleys återförsäljare. Mest populära var de så kallade "Continental Sport saloons" som man kunde anväda på både Rolls och Bentley chassi.

Rolls Royce Phantom II Continetal sport saloon från Hooper 1933, bekväm långfärdsvagn med plats för bagage.


Men givetvis även rena specialvagnar som den här enorma paradbilen också på ett Phantom II chassi åt en indisk Maharadja 1933.


och ännu en Maharadja-bil, samma Phantom II chassi 1933.



Rolls Royce köpte upp merparten av Bentley redan 1931 och således kom man hos Hooper att få beställningar på dessa vagnar också, denna linjesköna Bentley tourer är från 1935.


Bentley stod för det sportiga, Rolls Royce för det prominenta, vilket var Hoopers signum. Men nu tummades det på det kanske på grund av att många Bentleyägare ville ha det så. Denna sportiga coupe är dock byggd på Rolls Royce Phantom II 1935.


En katalogkaross, dvs från Hoopers standardsortiment på Bentley 4 1/4litre chassi 1936. Detta år byggde Hooper hela 300 karosser sammanlagt.  


Från rekordåret 1936 kommer denna Daimler Straight Eight med stor limousinekaross. Daimler ägdes vid denna tid av BSA, som senare kom att köpa upp Hoopers verksamhet.


sedan de ville/Sedanca stilen var fortfarande populär, 1937 byggde Hooper något dussin sådana på Rolls Phantom III chassiet.


En Sports saloon på samma chassityp, en specialbeställning som skiljer sig från den reguljära sport saloonen.   


Och en sport coupe med hardtop profil 1938, på Rolls Royce mindre 25/30 modell. Detta år köpte Hooper även upp konkurrenten Barker  


En tidigare sedanca de ville från 1934, ytterligare en Maharadja-bil som gick till Indien och är kvar där än. Byggd på 20/25 chassiet med "canné" och i fiacre-stil med den svängda karossprofilen vid passagerarutrymmet.


1938 presenterade Rolls Royce sin nya Wraith, och man hann bygga 491 chassin innan krigsutbrottet 1939, chassi WMB75 försågs med denna eleganta limousinekaross från Hooper, 



En Rolls Royce Phantom III från 1938 är en transformable limousine, med andra ord det går att ta av taket i sektioner och skapa sig antingen en landaulet, sedan de ville eller en sedanca efter behag.


Ett av Hoopers sista specialjobb inan krigsutbrottet var denna sedanca coupe på Bentley 4 1/4litre chassi, främre delen av taket är avtagbart, på det sätt vi kallar targa idag fast på den här tiden hette det som sagt sedanca.


Kommentarer
Postat av: svensson

Snyggt, balsam för ögonen.

Postat av: Mercury

Tackar för den fina historiska tillbakablicken som du ger. Kul att se alla gamla fordon och tänka på hur bilen utvecklats genom tiderna. Din paddamodell är iallafall snyggare än larssons men den är ful ändå. Men visst är det roligt att fransmännen har andra lösningar världen vore bra trist om allt skulle vara likadant. Trevlig helg!

2009-10-23 @ 15:15:06
URL: http://bybon.blogspot.com/
Postat av: Larsson

Tack för ett trevligt inlägg! Tilläggas kan väl att allt inte var snyggare förr... men den gröna var snygg!

2009-10-25 @ 16:17:57
URL: http://www.tow.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback