Hooper Empress works

Under kriget kom Hooper att köpas upp av Birmingham Small Arms, BSA, i den koncernen ingick även de anrika märkena Lanchester och Daimler.  Men Hooper kom fortfarande att mestadels göra specialkarosser åt Rolls Royce och Bentley.

Efter kriget presenterade Bentley sin nya mk.VI , och var den första modellen som kom komplett med egen kaross. Men det gick även att beställa en kaross som Hooper erbjöd, med lite mer tyngd i linjerna.


Så sent som 1949-50 byggdes det även ett par sedanca-karosser på mk.VI-chassiet



I början på femtiotalet så började Hooper med ett nytt formspråk, the "Empress style" och designern bakom denna stil hette Osmond Rivers, här en tidig Daimler DB18 Empress saloon från 1951.


och en DE36 roadster från samma år.



Empress Bentley mk VI:s uppradade framför Hoopers showroom som låg i hörnet St James's street och Bennet i London.


Då daimler fanns i BSA:s stall kom en hel del specialare att göras på dom, redan 1948 ser man Osmonds begynnade Empress-stil på den här DE36 "Straigh Eight" roadstern.



med sir Bernard Docker som BSA:s högsta chef kom en rad specialvagnar att byggas på hans begäran, eller rättare sagt hans frus begäran.  Främst för att visas upp på mässor och det skulle inte sparas på krutet, Dessa specialvagnar har kommit att kallas "Docker Daimlers" 

 
1951 presenterades den första Docker daimlern, en sedanca de ville, som överträffades 1952 av "The Gold car" en vagn som kostat hela £8500 att färdigställa, med karossidorna i fleur-de-lis ornamentering i rent guld.
 

Året efter kom "Blue Clover" med klövermönster längs sidorna, och inredning i grått ödleskinn.


1953 kom Silver Flash, också den extravagant med ödleskinn, och dessutom skottsäkra rutor.


1954 kom Stardust, och året efter den ännu mer extrema Golden Zebra, den kostade hela £12000 att bygga, denna var beställd av en vänninna til Lady Docker, Lady Norah. Den kostade henne alltså åtta gånger mer än den redan dyra Daimler Conquest. allt blankt var i guld,  och inredningen gjordes i zebra-skinn.



Men under tiden så åtog man sig fortfarande arbeten åt stamkunderna Rolls Royce och Bentley, här två Silver Wraith tourers från 1952. Och en sedanca de Ville åt Aga Khan, som gjordes på ett av de bara 18 tillverkade Phantom IV chassina 1954






En kuriositet var de två Lanchesterbilarna som byggdes 1954 dessa kalldes Dauphin och fick kaross i tvådörrars Empress-stil, men följdes inte upp och något senare försvann Lanchester helt och hållet.  


Klassisk Empress-stil på Bentley R-type 1954 


1956 byggdes denna magnifika Rolls Royce åt Nubar Gulbenkian, med helt transparent plexiglastak.


Detta år hade Rolls Royce presenterat sin nya Silver Cloud, och nu fick även Empress-karosserna från Hooper en modernare design.


Silver Clouds syskonmodell från Bentley hette S-1 och denna är från 1957.


Men den gamla stilen byggdes fortfarande vid sidan om, här en Daimler DK400 från 1958.


Men vid den här tiden hade efterfrågan på specialkarosser sjunkit betydligt, och inte bara det, BSA-koncernen gick knackigt. Lanchester hade lagts ner, Barker som Hooper hade förvärvat redan 1938 hade somnat av redan i början på 50-talet. 1959 levererades de sista karosserna från Hooper innan man bytte inriktning på verksamheten.

Kommentarer
Postat av: svensson

Lyxbilsdesign, ett svårt ämne...



"Lyxbilar är aldrig fula, de är fulsnygga". Brukar jag säga.



Så dessa empresses och annat, well, de ser lite gammaldags med sina utanpåliggande skärmar. Pontonkarossen har svårt att slå igenom i dessa salonger. "Kalle Anka-bilar"...?

Postat av: Red

Och ändå är det gott om pengar kvar hos de besuttna - vad köper dom istället?

2009-10-26 @ 17:20:12
URL: http://byabladet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback