De förgätna del 58 - Shelby mexico

Ford byggde även Mustangen vid sin fabrik i Mexico,och således kom även Mexika att få sin egen Shelby-Mustang.
Eduardo Velasquez hetten en man i bilbranschen som hade kontakter med carrol Shelby, och 1965 köpte han loss en av Shelbys Mustang-prototyper som kom att köras hårt med i tävlingar. Året efter var Velasquez återförsäljare i mexiko för Shelbys program. 1967 börjde man sälja egna Shelby-bilar baserade på mexicobyggda Mustanger. Shelbyn i USA var en fastback men denna kaross byggdes inte i Mexko, utan manmodifierade istället den vanliga coupén med Shelby-attribut och detaljer till motorn

den första shelbyn i mexico, Carol Shelbys prototyp med 289" Cobra-motor på bana.


Mexico-Shelby med notchback-kaross 1968. Fast denna saknar en del av de reguljära attributen med spoiler och baklysen.


Shelby de mexico modifierade Mustangerna med huv och baklucka i glasfiber, Shelbyfälgar, och och emblem. Motorn var en standard 289" som modifierades lagomn och försågs med shelby-detaljer. Dessa såldes sedan genom Fords ordinarie återförsäljarnät i landet. Produktionen var blygsam med 169 bilar det första året 1967, 203 stycken året efter.

1969 års Mexico-Shelby byggde fortfarande på Notchback-coupén men man förlängde B-stolparna kraftigt för att efterlikna fastbackens linjer. Motorn var nu en 302"


Man byggde totalt 306 sådanahär 1969. Detta år sålde Caroll Shelby även rättigheterna till Cobra-namnet till Ford, men med ett kryphål, Shelby fick fortfarande sälja tillbehör och bilar med Cobras varumärke i Mexico.



I USA byggdes dessa sista Shelbys inom Ford i begränsad skala fram till 1970. I mexico så hoppar man därempot fram till 1971 då den lilla Maverick introducerades. Shelby Maverick Mexico kom också den med 302" motorn men fick scoop och varvräknare på huven som på Mustangs Boss 429.  1971-73 skal ungefär 300 stycken sådana här gjorts.


SAmtidigt gjordes en serie Mustanger på Shelby-vis som fick hete GT350. Ford mexico hade redan en "hi-performance" mustang som hette GT351 och dessa försågs då med egen striping, spoilers och bakrutejalusi och shelbys emblem, cirka 200 stycken byggda.


dessa generation-2 Shelbys hade aldrig någon motsvarighet i USA, men däremot i Belgien som skrivits om tidigare här:
del-36-shelby-europa.html








Kommentarer
Postat av: ALEJANDRO VELAZQUEZ

ME GUSTARIA TENER INFORMACION SOBRE EL SUPER BEE 1979 CARACTERISTICAS SI ES POSIBLE ME PUEDAN AYUDAR

2010-09-25 @ 05:43:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback