en kulen vårpremiär i Lidköping

Powers stora vårmarknad var i år flyttad från Tibro, till Lidköping och den helt nya stora arenan där.

Tidigare Tibrobesök på:
http://till-tibro.html och http://hostdag-i-tibro.html

Vädret var iten på sitt bästa humör med snålblåst och regn, detta hindrade dock inte vissa att komma till Lidköping nedcabbat.




Var träffen egentligen började och slutade var inte så lätt att se, parkeringssituationen var stundom kaotisk, och en hel del valde att parkera i periferin istället. Som denna ovanliga Dodge Pioneer av 1961 års modell.


Och längre upp på vägen flankeras en rad tråkiga smutsiga personbilar av denna fina Buick Special från 1956. Special var Buicks billigaste modell vilket är svårt att tro idag.


Mer från parkeringarna runtomkring då. Bakom hörnet hittar vi en fin Buick Electra cab från 1967, Cadillacs 60-talare omåttligt populära här en De ville cab från 1963 och De Ville sedan årgång 1963. Mindre vanligt, snugg Buick Electra från 1962.
   
   
Mera Buick, en Riviera från 1964, väldigt vacker bil vi inte ser för många av här, och ett par stora stationsvagnar, Ford LTD Country Squire från 1975 och Plymouth Custom Suburban årgång 1959. Och runt nästa hörn hittar vi en fin Edsel Citation från 1958, Citation var Edsels förnämsta modell som försvann året efter.

Busig Chevrolet pikcup custom, en 66:a på utsidan och ett gäng A-traktorer dök upp också, det är alltid kul att se våra A-traktorer eller hur? Dagens uddling, den här bilen torde nog vara rätt ensam i Sverige, det är en Rambler Ambassador Custom sedan från 1961, rolig och udda modell som byggdes i 9269 exemplar, ytterst få av dessa har överlevt. Så gäller även Valiants, utskrotningen har varit enorm, men denna Signet coupe från 1966 verkar ha klarat sig fint.
   
   
Och lite som rullade in genom det svårfunnna kombinerade in och utsläppet, Opel Kapitän och två Chrysler New Yorker från 1959 en coupe och en sedan och en fin Cadillac från 1960, den populäraste Cadillac årsmodellen i Sverige till dags dato.

Ganska omgående sprang man på lite bekanta, här är ju http://grandprix63.blogspot.com/ med sin Grand Prix 63:a


Och vår Pip spanade också runt.  


Och Bernt från Bollebygd med kompressorn återmonterad på Cheva 60:an, vann 1:a pris gjorde kärran också , grattis!


Och en rad trevliga Mopars Chrysler Saratoga 1960, Dodge Custom Royal 1958 och två ovanliga Chrysler 300 som fyrdörrars hardtop, fden första från 1968 den andra från 1969, en precis likadan kom in alldeles innan denna och skrevs om här: http://goms-i-sno.html
   
   
Och en rad udda Mopars till, Plymouth av 1961 års modell har ju nyligen förekommit en del i bloggen, "Prostata-expressen" kommer från Norge och är en Fury fyrdörrars hardtop sedan. Plymouth från året före, 1960 är inte heller nån dussinvara och är ovanligt att se två av på samma ställe. Jättefin Fury coupe och en Savoy coupe på släpvagnen. Likaledes sällsynt är denna Dodge Monaco hardtop sedan från 1969.

Pontiac Star Chief 1959 och en Pontiac Bonneville från1960 skildrar tydligt brytningen mellan 50 och 60-talets design. Nästa bil är en Oldsmobile Ninety-eight ytterligare ett snäpp in i 60-talet,1964. Och en fin Oldsmobile Cutlass från 1970 är typisk för åren runt där omkring.
   
   
Och lite nyttovagnar, fräsch och clean Chevrolet El Camino från 1960 och en Chevrolet Kingswood Estate från 1970. De Soto från 1952 ser man sällan och ännu mer sällan som wagon, De Soto Custom wagon byggdes bara i 1440 exemplar detta år. Inte så värst många heller gjordes av nästa modell som är en 1963 års Chrysler New Yorker Town&Country wagon, 2194 stycken gjrdes av dessa. Chryslers årgång 1963-64 är inte så värst populära med sin egensinniga design. 

En bunt femtiotalare, Edsel från 1958 igen, en Corsair. Edsel lanserade hela fyra modellserier 1958, krympte til två året efter och bara en för sista året 1960. Chevrolet från 1959, ingen Impala utan den lite billigare Bel Air. Cadillac cabriolet från 1957 och en sedan med så kallat  terasstak från 1959
    
   
Oldsmobiles, Eighty-Eights från 1956, 1957 och en fin Niney Eight convertible från 1958, följt av en Chevrolet Bel Air hardtop coupe från 1955. Detta var Chevrolets rekordår, över 1,7 miljoner personbilar byggda, hela 185562 var sådana här snygga Bel Air coupéer

Fler fina femtiotalare i lidköping, Cadillac 1958 cabriolet, och en Dodge Custom Royal 59:a som fått lite skydd under taket. Buick 1950 var den modell som införde begreppet "dollargrin" 1956 hade dollargrinet tonats ner något men fronten var fortfarande imponerande.
   
   
Ford Ford Fairlane Town Sedan från 1956 stod framför entrén, nästa vagn är en häftigl custom på Lincoln från 1957. Ännu en 57:a Chevrolet Bel Air Townsman är ingen vanlig syn, och sist åker en Ford galaxie 59:a ut från området.  

Och en Chevrolet Bel Air från 1966 letar sig också mot utfarten.


Och en riktigt fin Chevrolet Impala från 1959 har just trasslat sig ut på vägen i det tidiga vårregnet, eller sena vinterregnet hur man nu ser på det.



Kommentarer
Postat av: Larsson

Vilken fin påskbukett med skönheter. Jag är lite svag för dessa Plymoth som tex den på släpvagnen, och alla fyradörrars sedaner... även Valiant och Rambler gillar jag... ett våldsamt "villhabegär" uppstår...

Postat av: Håkan " jeepsventa"

Grattis Berra !!

Kul att du fick igång vagnen !

Håkan !!

2010-04-04 @ 17:41:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback