Tripp trapp trull 57-58-59

Låt oss titta på tre fina Chevroletbilar som kommit in under sommaren. Tre årgångar på raken och ändå så stor skillnad det var hos Chevrolet. 

1957 byggde Chevrolet på samma kaross som kommit två år innan, en helt ny bred front och fenor baktill gav ett helt nytt utseende. Detta år såldes 1,5 miljoner Chevrolet personbilar, och av dessa var hela 47562 Bel Air cabrioleter.  
   

Denna 57:a är i mycket fint skick med en hel del options och den nya 289" motorn under huven, där skicket också är likaså superfint.


1958 var det dags för en helt ny kaross hos Chevrolet och övriga GM-bilar som nu blev en storlek större. Denna Bel Air Impala är imponerande på flera sätt.  


Vid sidan av att skicket är perfekt och inget mindre raltigenom, så är den här bilen "fully loaded" den har nästan alla options som gick att få till Impala 1958. Ciontinental-kitet bak är fabriksoption, spinnerkapslar, fenderskirts,  defalska avgasutsläppen bakom och de dubbla antennerna likaså. Allt finns utom A/C, luftfjädringen, men istället sitter det årets heta nyhet, mastodontmotorn 348" som dessutom är försedd med trippelförgasare, då hette den "Super-Turbo Thrust" och gav 315 hästkrafter, till detta är denna motor dessutom kopplad till den ovanliga Turbo-flite automatlådan, som annars återfanns hos dyrare Buicks, men fanns även som tillval till Impala. detta var en komplicerad låda med tre turbiner som ombesörjde en slags steglös växling.


Inuti, allt i nyskick eller bättre, tonade rutor, elstyrd soffa, elhissar, styr & bromsservo, och växelvälajren till den ovanliga Turbo-fliten på rattstången. på brädan sitter ett prisma som kallas "traffic light viewer" elektrisk klocka finns också och under brädan skymtar en "tissue dispenser", näsduksbehållare alltså. Dessutom har den den dyra självsökande transistorradion "Wunder-Bar" och med högtalare både fram och bak. En sällsynt extrafiness som jag aldrig sett på en Wunder-Bar förut, en ratt för att reglera ljudet mellan fram och bakhögtalare.


1958 års påkostade kaross varade bara ett år, för 1959 kom GM ut med helt nya modeller och en helt ny look, lägre, längre och bredare än förr. Denna 59:a är ovanstående 1958 Impalas raka motsats. Det är en Bel Air, som nu var degraderad till mellanmodell medans Impala blev en egen modellserie snäppet ovanför. Denna är i ganska gott bruksskick, och är en "no frills car" en basic fyrsdörrars sedan i princip helt utan utrustning, förutom V8 och tvåstegad Powerglide automatlåda och backspeglar som till och med det var tillbehör de flesta bilar i USA 1959.   


Kommentarer
Postat av: Anonym

väldigt intressant, 58:an är grym

2011-08-17 @ 10:22:02
Postat av: Gert

289´a i Cheva? Mitt svaga hjärta fick sig en törn, det torde handla om en 283´a i Chevan

2011-08-18 @ 22:06:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback