Från ett skissblock 1938

Industridesign och fordonsdesign är två ganska sentida begrepp, först på 1920-talet började man fokusera på detta. Termen industridesign lär använts första gången 1919 och 1927 skapade Harley Earl den första så kallade designavdelningen inom bilindustrin, General Motors Art and Color Section, vars första "produkt" blev cadillacs syskonmärke la Salle. 

Det finns ingen annan epok som motsvarar 1930-talet i formgivninges utveckling, bilarna gick från att 1930 fortfarande vara ganska T-Fordslika till att tio år senare vara en helt genomtänkt helhet där skärmar, lampor, emblem, kylarmaskering med mera hade inkorperats till en samspelt form.   

Här är ett knippe bilder från Harley Earls stall av formgivare, där fanatsin fått löpa fritt inramat av den tunga art deco-stilen som var allenarådande i 30-talets formgivning. 


Svulstig impression av Buick för 1938, troligen av George Lawson som senare kom att basa för just Buicks design, innan hans visioner ansågs för vilda och han fick sparken. Lawson var den som efter kriget kom tillsammans med Alexander Tremulis att skapa designen åt Tucker. 


Karikatyraktig vision av en Buick, med framhjulsdrift.


mer från George Lawson, man får en känsla av att Dick Tracy skall kliva it ur bilen...


Cadillac futurism från 1938 av Lawson,  notera den extrema panoramarutan.


En av Lawsons mest intressanta alster är daterad 1937, och denna taklinje med djärvt välvd bakruta kom att gå igen på Studebaker 1953, och även senare på Hillman Minx och en del andra bilar från Rooteskoncernen. 


Denna bulliga parade phaeton är menad att vara en Pontiac, och skissad av en ung Frank Hershey. Det var han som införde "silver streak" kännetecknet hos Pontiac 1935 och senare kom att vara först med att sätta små fenor på bakskärmarna, som syntes första gången på Cadillac 1949. Dessutom kom han att ansvara för Fords design modellerna 1953-57 och där då även den vackra Thunderbird.  De flesta modeller han skapade har gått till historien som bland de vackraste bilar av sin tid, inte illa av en grabb som från början utbildade sig till skogsbrukare, och dessutom vågade vara öppet homosexuell.


Här är lite övning i formgivning av skärmar, signerat Roy Brown 1937. Roy kom också liksom Frank Hershey att hamna hos Ford, det var han som blev chefsdesigner för projektet Edsel, som milt sagt inte kom att gagna hans karrär... Roy gick mer eller mindre i exil efter fiaskot runt Edsel och spenderade de kommande åren hos Ford i England.  Där ritade han bland annat tredje generationens Zephyr och Zodiac, samt Cortina. Tillbaks hos Ford i amerika kom han att formge senare Thunderbirds och minivanen Econoline.


En stilstudie av grill, för Pontiac i ohämmad art deco. Detta gjort av en annan yngre förmåga som hade tillträtt som designansvarig för Pontiac redan 1934, hans namn var Virgil Exner. Virgil kom senare att bli mest förknippad med Chrysler, där han bland annat satte upp Chryslers advanced design studio redan 1949. Mest känd är han nog för 1955 års helt reviderade Chryslermodeller "Forward look"
chrysler-1955.html 


Om nån undrar var Pontiac och Oldsmobile fick idéen från att dra upp grillen på motorhuven under mitten av 70-talet så kan nog svaret finnas redan 1938...  Troligtvis är detta ett utkast till en La Salle, Cadillacs syskonmärke som dock upphörde redan 1940. 
 

Trackback