Taunus Girls - P2

1957 kom Taunus 17M "P2" med mycket amerikanska influenser i sin design, denna kaross tillverkades fram till 1960.





Den ovanliga cabrioleten byggdes i en liten upplaga av Deutsch.


Svensk Taunusreklam, vid Drottningholms slott.




Amerikansk reklam för lilla Europeiska Taunus 17M 1960.

En fullmatad torsdag på Gräfnäs

Ett par faktorer som gör torsdagsträffarna på gräfnäs så populära att folk åker ganska långt dit kan nog vara att de hålls bara varannan torsdag och totalt bara sex gånger på säsongen. En enastående vacker miljö och hög nivå på bilarna gör att denna veckoträff känns lite exklusiv.

Trycket denna torsdag var så stort att man öppnade grindarna i förtid, närmare 100 bilar hade äntrat slottsparken innan offiella starttiden 18:00. En Citroen DS längst fram svänger höger följd av en Dodge Lancer och en kanonfin mustang från 1968 


Övre delen av parken fylldes direkt, och nedre delen blev också den snabbt såhär välfylld vid stranden.


Fin Fprd Anglia från 1958 rullar in mot parken, Opel Rekorden efter är från 1955. Ford Ranchero är inte så vanlig modell hos oss, denna fina är från 1967. Och Lasse körde helöppet idag med på sitt Volkswagenchassi som är från 1960.
   
   
Folkbilar från förr på fyra olika vis, Svenska SAAB från 1956, Morris Minor årgång 1953, DKW coupé från 1958 liksom Saaben hade dessa tvåtaktsmotorer, och sist folkbil på italienskt vis med Fiat 500C från 1954

Engelsk elegans i parken, Jaguar mk VII från 1954. Chrysler New Yorker från 1957 visar hur mycket som hände med formgiving desa år för nästa bil i raden är också en Chrysler från 1948, bara nio år skiljer dessa åt alltså. En Packard från 1948 hade mycket moderna linjer för sin tid, pontonkaross med pondus.    
   
   
Continental kits var ett populärt tillbehör på femtiotalet, här ett par fina exempel av dessa på Ford Fairlane 1959, Cadillac 1955 och 1956 samt på en Chevrolet Impala från 1958  

Chevrolet Styleline De Luxe Sport Coupe från 1950 rullar in och leta plats på nedre planen vid sjön som också fyllts på till brädden.



Och så bjöds det på livemusik med ett duktigt band som spealde rock och rockabilly, tyvärr uppfattade jag itne namnet på dessa spelemän men det kanske någon annan besökare vet?

Mustanger fanns det gott om, som denna fina 65:a, sjön i bakgrunden heter Anten. Fordf Muustang cab från 1970 är inte så vanlig som man kan tro, man byggde bara 7673 cabbar detta år och den blåa är dessutom en Boss 302, vilket gör den synnerligen ovanlig. Den snygga gröna vagnen är en Mustang 292 fastback från 1966.
   
   
Engelsk Ford, ovanlig Zephyr cabriolet från 1960. Ford Crown Victoria har vi relativt gott om i sverige trots att bara 603 sådanhär gjordes 1956 med det speciella glastaket så såldes en hel del här nya. Vi fick helt enkelt restlagret som inte såldes i USA. Detta är en av dom, och mycket riktigt är den registrerad först i Mars 1957. Dessutom är den unik på det sätt att den tills nu bara haft en ägare och rullat ungefär 3000 mil!   Förkrigsfordar dök det upp några stycken bland annat denna fina tudor från 1937 och sist en av många Volvo PV544 på plats, denna från 1958.

Fler fina förkrigare, denna vackra Chevrolet från 1929 stod lite avskilt, Ännu en "tudor" som var Fords egna namn på tvådörrars karosser, från 1939 och så kommer det en fin Plymouth 1941 business coupe rullandes. Trots sin fyrtiotalskänsla är denna Volvo PV831 från 1954.
   
   
Ovanliga sextiotalare, mercury Monterey med det speciella "Breezeway"-taket som också fick öppningsbar bakruta. denna 63:a har även det ovanliga S-55 tillvalet som innebar separata stolar, mittkonsol och golvspak, bara 1203 sådanahär sedan såldes med detta. Dodge 880 är en ovanlig modell som man byggde ett tag som ersättning för De Soto som gick igraven 1961, detta är en 880 Custom hardtop sedan från 1963 och bara 2564 stycken gjordes. Ford piffade upp sin tråkiga Falcon med Sprint-paketet 1964, nu kunde man få V8 i den lilla Falconen och dessuton en tuffare kaross, 4278 stycken Sprint cabbar såldes. Oldsmobile hade ett brett program med modeller på sextiotalet, Jetstar 88 var en av de mer okända och denna cab från 1963 byggdes i 3903 exemplar. 
 
Volvo PV544 från 1964 i mängden och trängseln i den övre delen av parken.



Och ensam nere vid stranden parkerar denna fina Ford 35:a som är lite lagom modifierad, en "soft-rod" alltså.

Femtiotalsfenor, De Soto Firesweep 1959 och Cadillac från samma år med ännu högre fenor. Eldorado fick ett eget bakparti med rejäla vassa fenor redan 1955, den skiljde sig mycket från den den vanliga series 62 modellen som också syns här, dessutom kostade den sådär 1000 dollar mer också.     
   
   
Europeiska bakdelar från samma epok, mer avrundat och nättare i formatet, Opel Kapitän 1951, Fiat 1100 1954, Mercedes Benz 220SE 1959 och en nätt liten MGA coupe gömmer sig vid en trädstam.

Austin Mini som pickup är ingen vanlig syn, denna är från 1968, Rover P4/75 från 1957 och Hudson Hornet från 1952, dessa två modeller kan man säga motsvara varandra i klass och prestige och även teknik på sin tid, men från skilda världar. Chevrolet Styleline De Luxe från 1951 med lite annorlunda förflutet. Den kom hit med en svenskamerikan som flyttade hem 1965, nuvarande ägare köpte den redan 1970 och köpesumman var då en tusenlapp och snabb affär!
   
   
Avslutningsvis lite sportigt rött, Porsches underliga mittmotorförsedda 914 från 1972. Underbart vacker alfa romeo Giulietta spider från 1961. Austin-Healey 100/6 från 1957 och sport på amerikanska, Ford Thunderbird 1965. 

Avfärd hemåt, startförfaranden varierar lite mellan olika fordon, Martin vevar febrilt med startveven på sin A-ford.



Och ut åker ett lämmeltåg från Gräfsnäs slottspark, i tätet en Renault 16 från 1968.


Brittiskt besök på kajen

Ibland hittar långväga besökare till de här små lokala veckoträffarna. Jensen Interceptor är en vagn man sällan ser ute alls, helt plötsligt rullar det in inte mindre än sex stycken på samma gång.




Två av dessa var dessutom inte egentligen Interceptors utan den ovanliga fyrhjulsdrivna modellen FF. Dessa byggdes bara i 320 exemplar åren 1966-71, dessutom hade de även ABS-bromsar.

Interceptor cabriolet från Tyskland  i Jensen-gänget, cabrioletmodellen kom först 1974 och tillverkades bara i 267 exemplar. 


Andra sällsynta cabbar som sågs rulla in. Volvo SPort, eller P1900 som den allmänt kallas, 67 stycken byggda och denna har nyss fått en varsam renovering efter varit ute ur cirkulation i runt 30 år. Chrysler New Yorker cab gjordes bara i 576 exemplar. Med tak, Maserati 3500 coupe från 1960 är ingen vanlig syn, denna är dessutom svensksåld. Inte särdeles sällsynt men mycket fin ändå, Cadillac series 62 coupe från 1958 rullar in.
    
   
Äldsta på kajen denna onsdag, pampig Buick tourer från 1929 som tidigare stötts på här: http://en-lordag-vid-lodose-museum.html och en ett år äldre Ford model A tudor. Störst på Kajen fernewalds flotta Cadillac Fleetwood 75 limousine från 1964 och flera nummer större var denna volvo F88 från 1966, som kom in den här gången, förra träffen fick den inte plats: http://hybrider-bland-annat-pa-kajen.html.

En del tycker att en sådan här är för ny för den här sortens sammankomster men jag tycker den är okej, Plymouth Prowler är en av de vildaste bilar som någonsin satts i produktion, fabriksbyggd retro-hotrod liknar ingenting annat. Runt 11000 byggdes 1997-2002.


Mer fabriksretro, MG R-V8 var en specialare som byggdes i favör för den klassiska MGB som lades ner 1980. R-V8 byggdes 1993-95 i en begränsad upplaga på 2000 exemplar.


Och en danskpadda, Citroen DS 20 parkerar lite framför en tidig 7CV från 1937. 7CV/Traction Avant/B11/B15 modellen hängde kvar länge och tillverkades faktiskt ett tag parallelt med just den revolutionerande DS.


Sista årgången av De Soto, 1961. BMC:s ADO17 kaross även kallad  "landcrab"  var väldigt mycket i ovanståendes DS anda, innovativt och genialt koncept, just detta är den ovanliga Wolseley 18/85-versionen på temat, från 1970. Mer innovativt brittiskt, Marcos GT från 1966, bärande chassi i trä, glasfiberkaross och framför allt extremt låg. Och lite traditionellt amerikanskt i form av en underbart vacker Packard coupe från 1937.  
   
    
Mer banbrytande ingenjörskap från sextiotalet, den radikala NSU Ro80 och Rovers P6-serie gömmer en hel del märkliga konstruktionsdrag också, nästa Rovedr är en series P4/100 från 1962 mer om Roivers P-serier här: http://rovers-forsvunna-p.html Sist i raden en ovanlig och vacker Buick Le Sabre från 1961.

Det var en fullproppad kväll på kajen, en del fordon som kom senare fick parkera utanför, bland annat denn Mercury från 1963. Mercurys av den här årgången ser man inte mycket av och definitivt inte när den har "S-55" emblem på bakskärmarna. Bara 1203 stycken sådan här Monterey 63:s beställdes med den utrustningen.


En annan ovanlig britt på plats TVR Chimaera från 1996.


Och så rullar det trevliga Jensen-gänget iväg för vidare färd på sin rundtur genom Skandinavien, trevligt att träffas och tack för att ni tittade förbi på kajen denna härliga onsdag.


Ormgrop på Råda

Tisdagsträffen på Råda bjöd på svalt väder och lite svalt deltagande, men en del pärlor dök upp. Bland annat så avlades ett trevligt besök av Shelby-klubben som dök upp med en flock av inte mindre än tio stycken Cobras.
 

Och dessa intog centrum på tillstälningen framför säteriet.  


Mer Ford-relaterat förutom Cobrorna så rullade även denna fina Mustang Mach1 av 1969 års modell in. Nästa Ford är ltie speciall, Thunderbird från 2003 som dessutom är en "007 edition" Denna upplaga på 70 bilar med 007-paketet var en specialmodell för att promota Bond-filmen Die another day. Äldre Fordar, Roger dök upp med sin fina Mercury 1941 cab och ltie hot rod, eller mer soft rod på en model A cab.
   

Hunden på bilden heter givetvis Shelby.


Och så åker Cobra-gänget vidare med återsamling i den vackra allén upp till Råda Säteri.


Naket på Nääs

Avklätt, bottenplatta med boxermotor bak är inget svårt att gissa sig till vad det är för något, så här ser alltså volkswagens bagge ut utan skal.  


Mer påklätt däremot, Mats-Ola "Lången" som är en välkänd figur i kretsarna premimärkörde sitt senaste nyförvärv till Nääs, Peterbilt årgång 1968 är heavy metal, ett rullande fossil, detta är en model 359 som byggdes 1967-87, föregångarna såg ungefär likadana ut, och 379 som kom efter, tja, den såg i princip likadan ut den med. den sistnämda byggdes fram till 2007.   


Med skräckblandad förtjusning, påvisas iallfall att premiärturen gått bra, nu skall Mats-Ola bara klura ut vad hälften av mätarna på panelen egentligen gör för och var resten av växlarna i den 13-växlade lådan är nånstans.


Femtiotal i form av en fin fyrdörrars Chevrolet från 1955, svenskbyggd och svensksåld. Sextiolets compact cars blev stora framgångar, Dodge dart från 1963 och Thords fina Valiant Signet från 1964. Dessa mdoeller sålde riktigt bra i Sverige och bland de flest sålda amerikanarna på denna tid var ju även Ford falcon, fast just Falcon Futura Sprint convertible såldes det nog inte så många av i vårt land, bara 4278 gjordes totalt av denna. 
   
   
Buick Spoecial från 1956 och en fin Chrysler Newport från 1966. Ett glatt gäng traktorentusiaster puttrade in också, Volvo T24 från 1954 närmast och brevid den en Da´vid Brown Cropmaster. Traktorer och lyxiga sportbilar brukar inte gå hand i hand men i detta fallet gör det det, mer om den kopplingen här: http://cars-stars-bertil-david.html Bland måndagens minsta fordon hittar vi denna näpna Fiat 500C från 1952, med cabriocoachtak.

Så här ser Fiaten ut när man tittar in genom det öpnna cabriocoachtaket. Fiat 500 var italeins folkvagn, 520000 byggdes 1937-55 innan den avlöstes av nya 600.


Ny bil som dykt upp i bygden och börjat visa sig ute, bland annat förut här: http:///hybrider-bland-annat-pa-kajen.html, mycket ovanlig Mercury Comet Caliente cabriolet från 1965 


Och så tar Lars en liten provtur på sitt nyrenoverade VW-chassi.

Doodlebug vid pumpen

Tankbilar behöver också tanka ibland, "Doodlebug", gråsuggan, var en egendomlig sådan som byggdes för Texaco och den avantgardistiska formen ritades av H.W Kizer. Doodlebug byggdes på chassi från Diamond T och året är 1935.



Den extrema tankbilen var nästan 8 meter lång, men mätte bara 1,80cm i höjd, huvuduppgiften var att försörja flygplan med bränsle, 5700 liter rymdes i denna skapelsen. Notera att den har välvda fram och sidorutor, det senare något som itne uppkom på standardbilar förrän decennier senare, Doodlen hade även tryckluftstyrda servon till broms, styrning och koppling. DEt skall ha byggts sex stycken av dessa.

På Farragut hotel en dag 1903

För automobilburna gästers bekvämlighet erbjöd Farragut hotel vid Rye Beach i New Hampshire redan 1903 parkering i hotellets utbyggda garage. Kan detta vara det första "P-huset" världen?



Bilarna är Packard model F, denna modell byggdes 1902-03 och drevs av en encylindrig motor på hela tre liter. Effekten uppgavs vara 12 hästkrafter. Totalt byggdes 179 stycken model F och dessa  kostade 2250-2500 dollar vilket får anses vara ganska ekonomiskt då den större model K som kom i november 1902 kostade hela 7300 dollar.

På den här bilden ser man tydligt varför karosserna på denssa model F kallas "Rear entrance tonneau"    

Reklamens skruvade värld - Delco

Inte reklam för någon golfklubb eller Buick, utan Delco sound systems 1986.



Delco känner de flesta till som pysslat med amerikanska bilar, men mindre känt är att det är en förkortning av Dayton Engineering Laboratories Co och har funnit med sedan 1909. 

Under ledning av Charles Kettering kom många innovationer för automobiler fram, en av deras första uppfinningar var den elektriska självstarten. 1936 började man också tillverka radioapparater som kunde standardmonteras i bilar. Freonbaserad luftkonditionering var en annan av Ketterings innovationer, likaså tog han även fram "Duco" den särskilda tvåkomponentslack som gjorde det möjligt att lackera fordon snabbt och i stor skala.  

Wheels & Wings Varberg 2011

Den gångna helgen var det tid för västkustens största träff av rang Wheels&Wings i Varberg, fantastikt nog så trots att helgen i sin helhet bjöd på 35 millimeter regn så missade alla dropparna just lördagen på Getterön som istället dränktes av strålande solsken, och mängder med bilar. Rekord? troligen.




Köerna ringlade sig långa in på fältet, ända från motorvägsavfarterna...


Karamellfärger från femtiotalet då tvåtonslack var högsta mode, Dodge Coronet från 1957, Oldsmobile 98 coupe från 1954 och två Ford Fairlane Skyliners visar upp den sinnrika mekanismen till sitt nedfällbara plåttak, 1957 respektive 1958.  
   
   
Oldsmobile 88 Holiday sedan som deras fyrdörrars hardtop hette från 1956, Buick Century i enfärgat rött från 1958, De Soto Fireflite från samma år och Lincoln Premier från 1957 i en av femtiotalets trendfärger, rosa.

Mer fenor och färger från femtiotalet, Chrysler 300C från 1957 är en ovanlig och eftertraktad modell ,den stora Hemi 392" motorn  gjorde det till en av tidens snabbaste bilar och bara 484 sådana här cabrioleter byggdes. 300:ans prestandakonkurrent var Studebaker Golden Hawk som hade kompressormatad V8 som standard. 1959 fick GM:s bilar låga breda karosser här syns Oldsmobile 98 1959 och Buick Le Sabre 1960.
   
   
Buick Special från 1956 är ovanlig som stationsvagn, 13770 gjordes men få har överlevt. Men ännu mer ovanlig är då 1961 års Chrysler Newport wagon, bara 1571 sådanhär byggdes som 9-passenger dvs med extrasätet i bagaget. Plymouth Custom Suburban från 1957 är itne heller någon vanlig syn. Men mest ovanlig av de flesta bilar på fältet denna helg torde varit Cadillac Fleetwood kombi, Hess&Eisenhardt byggde dessa enligt uppgift i tolv exemplar 1970  

Och otroligt nog så fanns en till av dessa på plats med, mer om cadillac som stationsvagnar skrevs här:
http://svammelsurium.blogg.se/2009/april/cadillac-laståsnan.html



Och så surrar det i luften hela tiden på Getterön, Aeroseums North American Harvard surrar mer än de flesta när Pratt&Whitneymotorn får fullgas. I förgrunden en Lincoln Continental cab från 1958.

Muskelpontiacs, 2+2 Catalina var en specialmodell med 421" som presenterades närmare här:
http://pontiac-22.html. Grand Le Mans Can Am är en särling i sällskapet, specialmodellen fanns bara 1977 och gjordes bara i 1377 exemplar. Firebirdens 400" motor med komplett scoop, stripes, svart grill var Can Ams särdrag. 1970 års GTO Judge byggd i 3629 exemplar gör den också till en eftertraktad modell idag. En mycket fin Firebird från 1971 som inte är en muskelbil, ingen Trans Am, Formula eller nåt så häftigt, utan en ren "Base" Firebird med sexa och automatlåda, ovanligt att se sånt idag. 
   
  
Storpontiacs, av nån anledning erbjöd dom 1958 cabrioleter bara i billigaste och dyraste serien, detta är den billigare Chieftainmodellen. GTO var en ganska potent mid-sizemodell, denna fina GTO cab är från 1967 och ägs av en körskola i Borås! Bonneville 1965 är en jättepopulär modell och många sådana här cabbar sågs med taket nere. Bonneville från 1970, från att varit stora eleganta vagnar några år tidigare så var dom nu bara, tja... stora.    

Annat udda som siktades denna lördag, denna Monarch Richelieu från 1956 har figurerat här och var innan på sidan, Dodge 880 var en kortlivad modell som ersatte det avsomnade De Soto, och var en Dodge byggd på Chryslers kaross, denna 880 Custom cab är från 1963 och byggdes bara i 822 exemplar. Packard Clipper De Luxe från 1953, 2-dörrars till och med, 4678 sådana gjordes, men över 26000 sedaner. En äldre Packard från 1937, officiellt använde inte Packard årsmodeller på den här tiden utan denna kallades istället Fifteenth series One-Twenty och är en Touring sedan.  
   
   
Plymouth Barracuda cab, 4228 exemplar gör det till en ovanlig modell, Shelby GT500 cab är en av de mest sällsynta och eftertraktade ustangvarianterna, 335 exemplar gjordes av denna. En annan het Shelby är GT350H som byggdes för Hertz som hyrbil, mer skrevs om dom här: http://shelby-gt350-hertz.html, och 2006 återupplivade man conceptet. 

Idag finns Mustangen att få från ett antal förädlare och trimmare, Rouch gör en värsting med kompressormatad 427"-motor. 


och den senaste Shelby-versionen, GT500 cab.



Mer ovanliga Fordar , Torino är en modell som inte är så vanlig hos oss, men dessa två Torino GT från 1971 stod som parhästar hos Ford-klubben samt värsting-Torinon Cobra med 429"-motor. Två vita fastbacks av 1969 års modell, den bortesta är grundmodellen Fairlnae 500, och den närmaste den sällsynta Torino Talladega som bara fanns 1969 och såldes i 754 exemplar.    
   
Pontiac GT-37 var en kortlivad och relativt okänt Tempestmodell, mer om den här:http://pontiac-gt-37.html, Dodge Charger är desto mer välkänd, denna från 1969. Superfin Ford Mustang Gt fastback från 1968 rullar förbi och ett par äldre Corvetter syntes också som denna fina 64:a 

1968 kunde man få sin Chevrolet Impala/Caprice med dolda strålkastare som option, så här ser de båda alternativen ut. Likaså gick Camaro att få med detsamma, denna Camaro SS var mycket fin. Caprice börjar få mer och mer klassikerstatus, denna coupe från 1979 var likaså i mycket fint skick.    
    
  
De Tomaso Pantera är iallfall halvamerikansk, då dessa fick Fords 351" Clevelandmotor. Ford återupplivade sin Thunderbird 2002 men den kom aldrig att bli nån större succé och lades ner redan 2005. "Äkta" Thunderbirds fanns det mycket gott om hos T-birdklubben, här en läcker 66:a. Mer Ford med Pulver, Galaxie från 1963 med "R-code" motor som var ett krutpaket, hela 468 dollar extra fick man betala 1963 för att få en Ford som körde ifrån det mesta som fanns. 427 kubiktum och 425 hästar var de officiella siffrorna.

En annan intressant och sällsynt  prestandamodell i det större formatet Chrysler 300 Hurst från 1970, mer om den här:
http://chrysler-300-hurst.html



Buick Riviera var mer återhållsam till sitt yttre men hade rejält med effekt under huven ändå, 1971 kom denna kaross som av uppenbara orsaker kom att kallas boattail Riviera.  

Buick Riviera från generationen innan , denna fina är från 1969. Pontiacs motsvarighet till Rivera var Grand Prix, denna från 1965. Och en knallröd Pontiac Firebird som är av 1975 års modell. Och så hoppar vi raskt över till lite av vad Wings-sidan av evenemanget ghade att erbjuda, Piper Cub taxar ut för lite uppvisningsflygning.   
   
   
Sten Svensson bjöd på mycket motorryt med sin tuffa T-28 trojan, Daneil Ryfa bjöd på aerobatik i den högre skolan med sin Pitts, och sen komemr Sten nersvepande över fältet med sin Trojan igen. Saab Safir lyfter och tar farväl av publiken på Getterön.

Jan Johansson har samlat på sig en hel del godis från dragracingvärlden, här visade han upp den legendariska Jungle-Jim Monzan så som den såg ut när den kördes i Sverige på 70-talet, dessutom hade han med sig en annan legendarisk maskin från epoken, Pisano&Matsubara-Monzan från 1976. Och så är ju givetvis europeiskt välkommet på Wheels&Wings också, denna lådformiga sak är en Volkswagen typ181, även kallad "Thung" på en del marknader, och ett par Daf syntes mingla runt också, den här båa är en Daf 44 från 1970.
   
   
Teutonisk elegans från Mercedes, 250SE coupé från 1966, Oplar fanns det gott om här en fin Kapitän årgång 1957, engelska fordon var det dock färre av men här i allafall en fin Hillman Minx från 1958. Japanska bilar kanske borde ges större utrymme då många av de äldre var tydligt USA-influerade, Toyota Crown coupé från 1970 är en ovanlig, snygg och avancerad bil av sin tid.

Och det mest uppmärksammade renoveringsobjektet, inget för amatörer, en otroligt dålig Aston Martin DBS skall sakta men säkert bli bil av igen.  



Ultramodernt, men ändå en klassiker i nutid och välkommen på ett sådant här evenemang, Lamborghini Murcielago.

Mer form och färg från USA, en snabbtitt på designens utvecling udner bara 20 år, åren efter kriget tog det ett tag att komma ut med nyheter, De Soto såg likadana ut 1946-48. 1953 var det fortfarande den bulliga formen som gällde här en ovanlig 2-dörarrs Chevrolet 150. I början av 60-talet var det lågt, rakt och brett som gällde, Cadillac 1963 och några år senare spikraka linjer som på denna eleganta Imperial från 1968.    
   
   
1965, mitt i sextiotalet  och några bra representanter för tidens form, Ford Thunderbird, Lincoln Continental, Oldsmobile Jetfire och Chrysler 300 coupe.

Uddamärken brukar det vara sparsamt med på sådanahär träffar, men ett par Hudsons återfanns i vimlet bland annat denna tuffa Hudson Commodore coupe från 1950,Dodge Custom Royal cab från 1957 i slående vackra färger; cadillac Eldorado Biarritz från 1958 och så en 59:a på slutet, Oldsmobile 98 convertible.  
   
  
Hot rods och custombilar var det förvånansvärt glest av i år, men här en fin 1935 Ford coupe i 80-talsanda, klassiskt busig "bucket-T" roadster och en Ford 34:a coupe med modern look. Denna Chevrolet tilldrog sig mycket uppmärksamhet med sitt öppna motorrum som var klätt i vitt tuck n'roll  konstläder.

Och dessa två Chevrolet Impalas, 1962. repsektive 1963 stod på snedden bokstavligt talat och visade upp hur lowriders fungerar.



Låg tuff Lincoln från 1957 som är en ganska välkänd syn på träffar runtom i västsverige, bilen har radikala linjer redan som original och choppat tak gör sig bra på denna kaross.  

Moparspecial, Virgil Exner fick leva ut alla excesser på Imperials modeller, när alla andra återgick till stramare formgiving var 1961 års Imperial det mest extrema som kunde fås. 1964 stramades öäven Imperial upp betänkligt, rak, stram elegans på denna coupé, nu dikterade Elwood Engel formen istället. Några år tillbaks, 1959 och höjdpunkter ur Exner-eran, De Soto Fireflite cab somär en sällsynt bil, bara 276 stycken av dessa byggdes. Och en Dodge Custom Royal coupé från samma år.
   
   
Lite ovanliga sextiotalare från samma koncern, Imperial Crown cab från 1963, byggd i 531 exemplar, Dodge byggde över 165000 bilar 1962 men man ser nästan aldrig en Dodge 62:a, men denna Dodge Dart 440 var väldigt fin. Plymouth cabbar från den här tiden är inte heller så vanliga, här en fin Fury III cab från 1966. Imperial årgång 1960 i en inte allför diskret kulör och med de karakteristiska infällningarna i rostfritt stål i taket.

Så tittar vi på året 1959, fenåret, Cadillac Eldorado Biarritz, åtråvärd då, och likaså nu, Buicks fenor bildade ett "vingplan" över bakpartiet, rymdhysterin stod på topp detta år vilket avspeglade sig i designen, Chrysler New Yorker byggdes i 4805 exemplar och kostade 4533 dollar. För hela 1500 dollar mer fick man concernerns flaggskepp Imperial LeBaron hardtop sedan som dock bara byggdes i 622 exemplar.
    
   
Ett år senare 1960 hade det hänt mycket grejor i designstudion, Chrysler Windsor sedan, Pontiac Bonneville, Lincoln Continental och en Cadillac Eldorado Biarritz där man ser hur fenomorna nu börja krympa betydligt.  

En av femtiotalets absoluta höjdpunkter, den tidlösa och eleganta Lincoln Continental mk II. Denna är från 1956 och då gjordes bara 444 stycken och prislappen var dryga 10000 dollar, fem gånger mer än en vanlig Ford sedan.


Och så lyfter Harvarden och sätter kurs hemåt mot Aeroseum i Götebord och tar farväl från Varberg denna gång.  


Tidigare Wheels&Wings.
http://svammelsurium.blogg.se/2010/july/wheels-wings-varberg-2010.html
http://svammelsurium.blogg.se/2010/july/cruising-varberg-2010.html
http://svammelsurium.blogg.se/2009/july/wheelswings-2009-och-fokker-premiar.html
http://svammelsurium.blogg.se/2008/august/wheels-and-wings-2008-med-mer-wheels-an-wings.html





En dag på travbanan 1940

Den 24:e oktober 1940 fick Karlstadborna en extra attraktion att beskåda, för då nödlandade en Messerscmitt BF109 på deras travbana med nedstående resultat.   



Piloten Ludwig Fröba uppgav kompassfel till sin vilseflygning, och kom att interneras under någon månads tid i Nässjö tillsammans med andra nödlandade landsmän innan de skickades hem till tyskland i november samma år.

Planet kom även det att returneras senare, minus det speciella Revi-siktet som SAAB fann tillräckligt intressant att behålla och studera närmare.

Al Volante, italienskt igen


AL Volante, bakom ratten alltså, här i en Alfa Romeo Spider


Och i Maserati Khamsin 1970



80-tal och långköraren Fiat 124 hette de sista åren Pininfarina Spidereuropa, här är året 1983.


Den här flickan sitter i Alfa Romeo Cuneo, en stilstudie från Pininfarina som visades upp 1971.


Och så vinkar vi adjö från Italien och förarplatsen på en liten nätt Autobianchi Bianchina.

The Melin Collection - Tustin

Orange County består av en hel rad små städer som vuxit ihop och bildar ett förortssegment till Los Angeles, Tustin ligger på andra sidan Costa Mesa Freeway från Santa Ana och är i utkanten av hela området.

Familjen Melins egen Plymouth Belvedere 1959 som ägdes i början av sextiotalet.


Mer svenskättat i Tustin, Benno Johansson med sin 1955 års Pontiac Chieftain. året är 1963.


Och långväga gäster i Tustin, familjen Swenson från Utah hälsar på med sin 1959 års Plymouth Suburban wagon år 1961 


Liz Asp i Tustin med en Mercury Montrey av 1953 års modell, på uppfarten i bakgrunden står en Chevrolet från 1954 så man bytte inte bilar varje år i den här delen av Kalifornien, året är 1961


En Buick Special från 1955 visas stolt upp av Chet Atwood, i Tustin 1963.   


Men en helt ny Corvair hade iallfall familjen Velardez köpt sig 1962.


Och en ny Mercury Comet Caliente står på en uppfart någonstans i Tustin 1964, utrustad med takbox.


Och s möter vi Liz igen också med en Mercury Comet av 1964 års modell. Det är den billigaste modellen Comet 202 och ser lite bedagad ut så den har några år på nacken när bilden togs.

Fram i tiden till 1973, svågern Joseph DiMarco med sin nya Ford Econoline van.

Och Vince DiMarco med en frän Pontiac Firebird av 1968 års modell, året är 1976.


Patricia Grover hette den här damen med den vita Thunderbirden i Tustin 1978.


Susan Headley med en stor Mercury Marquis av 1972 års modell på samma plats vid samma tid som ovan, av Volvo 242:an på parkeringen i bakgrunden att döma.  


Dick Grover körde en ny Cadillac Seville samma år.


Kaptajn och Kaptein

Opel Kapitän fick uppenbarligen heta lite annorlunda i de danska annonserna, 1960 blev stavningen "Kaptajn"  



Och 1970 hade man ändrat det till "Kaptein" istället, varför detta kom sig är oklart.


Fokus på femtiotal


 Cadillac 1957 är en årsmodell som kommit lite i kläm mellan de populärare årgångarna 1956 och 1958, men en mycket fin De Ville coupe i kulören Amethyst Iridecent har just anlänt här.


LIka fin Ford Fairlane Skyliner från 1958 som anlänt, denna bil är delvis renoverad och har troligen aldrig varit dålig. Lack och annat är nyare, men den har kvar originalklädseln från fabrik som fortfarande skyddas av det plastöverdrag man satte dit vid monteringen.


I något mer bedagat skick, Buick Super från 1956.


Även en hel del Europabilar importeras från USA, det senaste har en del Porsche 356:or dykt upp här, denna är från 1959. Dessa och dess jämlikar från Triumph, Austin Healey, MG, Volvo P1800 med mera såldes i ganska stort antal i USA på sin tid, och en del modeller är antagligen lättare att hitta i USA än här hemma.    


Pontiac 1958 är också en modell som inte är så värst vanlig i vårt land, iallfall inte om man jämför med de övriga 58:orna från General Motors. Nu har en Bonneville coupe från detta år anlänt iallfall, om det rör sig om ett renoveringsobjekt eller reservdelsbil är inte känt, men den är i ganska sorgligt skick. 1958 fanns Bonneville bara som coupé och cabriolet, 9144 exemplar byggdes av denna Sport coupe.


Då är Oldsmobile 1958 bra mycket vanligare syn här, nu har en till kommit in. Fyrdörrars Dynamic 88 som har helt ny lack och behöver lite lister,krom och annat återmonterat.


Och så här fiffigt gömde man tanklocket på Oldsmobile 1958, snyggt.  


Mer Oldsmobile, 1959 är också en ganska populär modell här, men ännu inte lika "stor" som 58:an. Här lastas en nyanländ Ninety-Eight cabriolet ut, 7514 exemplar av dessa byggdes och får med det anses var en ganska ovanlig modell.


Oh ci samma container stod även denna Dodge Custom Royal coupe från 1959, i behov av viss översyn och uppfräschning, svår bil att renovera, men här i Sverige har vi gott om folk som kan dessa modeller riktigt bra.


En dag i dalarna 1913

Platsen är troligtvis i närheten av Insjön, Dalarna år 1913 och till vänster i bild syns en Hupmobile och den andra vagnen är en Maxwell. Dessa båda sedan länge avsomnade märken var på sin tid bland de största i USA, och var tidigt ute med att exportera sina modeller också. Som t ex till Sverige som ännu var långt ifrån något motorland.

Maxwell sålde runt 17000 bilar 1913 vilket gav dom en femteplats i produktionsstatistiken detta år, följt av just Hupmobile med 12543 byggda bilar.  


På förarplatsen i Maxwellen sitter ingen mindre än grosshandlare Johan Petter Åhlén som redan 1899 tillsammans med Erik Holm grundade
Åhléns.

Cars&Stars - Thomas Alva

Thomas_Alva_Edison var en av världens antagligen nyfiknaste människor och detta gjorde honom till en av de största uppfinnarna genom tiderna.  
 

Bilden ovan visar Thomas med fru på biltur 1902, bilen är en Locomobile men som Edison själv konverterade till eldrift, som ju var hans specialområde.  

På annorlunda vingar

Att man experimenterade med vingars form, storlek och placering i flygets barndomär inte så förvånande, men trots att man kom fram till logiska lösningar på ett tidigt stadium så har det alltid funnits folk som tyckt annorlunda.

Arup S-1 var i princip en flygande vinge med roder i framkanten och stabilisatorerna precis ovanför.


S-2 följde samma princip men med täckt kabin, och uppenbarligen sponsrades den av den stora postorderkedjan
Sears&Roebuck, mer flygande vingar skrevs om här:http://som-en-bumerang.html


Och principen att bygga "skimmers" med ett cirkulärt bärplan istället för konventionella vingar hittar man mer om här: http://varning-for-flygande-tefat.html

Mer på conceptet flygande vinge, denna hette just Batwing X-1 och byggdes 1937, avancerad design med den lilla haken attt den knappt kunde flyga.

Baynes Bat var ett glidplan som byggdes av Slingsby på prov 1943, tanken var att utprova flygande vingen till att bära till exempel tyngre materiel som stridsvagnar och liknande in i stridszoner, men den tanken slog man ur hågen men fortsatte dock provflyga Baten under ganska lång tid.


Och den kom med största säkerjhet stå modell för den fullskaliga jetdrivna vingen AW52 från Armstrong Whitworth, två AW52 byggdes som flögs första gången 1947. 27 meter i vingspann och drevs av två Rolls Royce Nene turbojet motorer, planen flögs flitigt fram till 1954.


Grumman XF-5F Skyrocket var mer konvntionell med den lilla egenheten att man satte vingplanet längst fram på planet, til och med en bit framför nosen, vad detta hade fö fördel är osäkert men den enda Skyrocket man byggde buklandade och skrotades 1944.


Westland/Hill byggde en hel del plan på den stjärtlösa principen, en tidigare av dessa Pterodactyls och andra konstiga vingar visades här: http://flyg-fula-fluga-flyg.html, Pterodactyl V från 1931 var tänkt att bli ett jaktplan, och hade dessutom hjulen i tandem med stödhjul precis som senare tiders Lockheed_U2 


Westlands mest berömda plan torde vara Lysander, och en Lysander byggdes om och kom att kallas P12, stabilisatorena bildade ett extra vingpar i aktern som även försågs med ett kulsprutetorn. 

 
Framåtsvepta vingar, Arado byggde ett bombplan på dett aconcept under kriget, Cornelis XFG-1 provades av US Auir Force 1944. beteckningen XFG är närmast unik och stod för Experimental Fuel Glider. Det var alltså ett glidplan som skulle transportera flygbränsle, hela 2500 liter rymdes i planet, en flygande bränsletank alltså. Två byggdes och provflögs men projektet skrinlades.




Professor Jerome S. Zerbe från Arkansas hade lite egna teorier om bärplan, men ingen av hans idéer fungerade något vidare. Zerbe Airsedan som byggdes 1919 var närmast en slags buss med fyra vingar på detta underliga vis.


Merförunderliga flygande tingestar finns samlade i länken här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/april/vedervardigt-luftvardigt.html


Nygammal importblandning

Lite äldre vagnar som kommit in, lite ovanligt är det dock att man tar in en Ford Crown Victoria, dels för att dom börjar bli lite svåra att hitta i USA, och dels för att vi har ganska gott om dom i Sverige, relativt många såldes även nya här. Detta är en 55:a utan det berömda genomskinliga plasttaket som är extra eftertraktat idag, men mindre populärt när dessa var nya.


En annan modell vi har väldigt gott om i Sverige är Cadillac cabrioleter från 1959, så dessa komer inte heller in så ofta, men den här är bra mycket mer speciell än de flesta 59:or som rullar i vårt land.


I det närmaste unik, för detta är en extrem lågmilsbil som haft en ägare sen den var ny! c:a 3000 mil på mätaren och allt är original från fabriken på den , inklusive cabben, inredningen och allt annat som brukar ha bytts ut både en och fler gånger på 52 år, otroligt att sådana här bilar fortfarande går att hitta.


Och en rätt fin Cadillac De Ville cab från 1963.


Ännu en bil som verkar vara en fin och i det närmmaste orörd lågmilare, De Ville cab från 1966 som precis kommit in. 


Nissans "upmarket" märke Infiniti ser vi inte mycket av i Sverige, men en och annan kommer hit, då oftast som flyttgods, Infiniti G37S från 2009.


Nya Dodge Challenger är en ganska populär imortbil däremot.


Dodge Durango ser man inte många av i Sverige, modellen kom 1998 för att ersätta Ramcharger, gjorde ett kort uppehåll efter 2008 för att återkomma med en helt ny större Durango för modellåret 2011 nu baserad på Jeep Grand Cherokee. Detta är en helt ny Durango Citadel som verkar vara en riktigt hygglig bil.  


Lite äldre saker igen , förkrigsbilar är inte så vanliga att ta in men denna trevliga Buick Special från 1938 har just hittat hit.


Och likaså en Plymouth P4 från 1937. Detta är en business coupe som då saknar baksäte, en liknande Plymouth som anlände i vintras skrevs om här:
http://mera-mopars-pa-ingang.html 


Och för tillfället flödar det in Plymouth business coupes i landet, denna av årsmodell 1941.


Bilarna i USA på denna tiden präglades ju starkt av Art-deco design, och för mig som gillar art deco, så kan man detaljstudera dessa hur länge som helst. Så här vackert var emblemet på bakluckan 1941.  


EN av de mest ovanliga årsmodellerna är 1942, dessa han bara tillverkas ett par månader inan USA drogs med i kriget och hela industrin ställdes om till krigsproduktion, mer om dessa ovanliga 42:or beskrevs här:
http://fyrtiotvaorna.html
Även en mycket ovalig Plymouth Special de Luxe business coupe från detta sällsamma år har anlänt, bara 7258 exemplar hann byggas av dessa innan produktionsstoppet i januari 1942.

(foto: Per Hageblad)

Fordar på Råda

Det var en överväldigande majoritet Fordar i tisdags på Råda, i ena hörnet stod detta par vackra Thunderbirds från 1956, en Galaxie från 1967 skymatar i bilden med.


Och ett par Thunderbirds från 1965 på rad, Country Sedan 56:a och en Torino 69:a är med i bilden också.
¨

Underbart fin Ford Country sedan 1956, Mercury Cougar cab 1969, Mercury Monterey cab 1968 och likaså mycket fin Mustang från 1967 på plats.
   
   
Några icke-Fordar som dök upp också, Chevrolet Corvette 1960 med den ovanliga bränsleinsprutnignen visades ju närmare här: http://en-mulig-tisdag-pa-rada.html Mercedes Benz 280SL "Pagoda" från 1971 och den uda De Lorean med kaross i rostfritt stål. TVR Chimaera är en annan ovanlig syn, denna är från 1996.

Mer ovanligheter på pltas, NSU Ro80 som var en extrem bil när den kom 1968, inte bara på grund av sin wankelmotor.



Och avslutningsvis åskfåglarna från 1956 igen.

På tur med Tidaholm 1907


Tidaholmsbruk hade byggt lastbilen Tor 1 1903 som följdes av Tor 2 något senare. 1907 började man bygga lastbilar på mer kommersiell bas, denna modell hette TB och var en slags allround-vagn. Den kunde vara lastbil, personvagn och som här en öppen buss, med längsgående säten. Personbilar var det ont om så Tidaholmsbussen fick duga för en flottare utflykt i trakten runt Tidaholm 1907.


1907 fanns det 662 bilar i Sverige och detta vet man då man först nu införde registreringsplikt för motorfordon. Året innan hade man även infört de första hastighetsbegränsningarna, bilar fick ej framföras snabbare än 15 km/tim i bebyggda områden och 25 km/tim på landsbygden. Under mörker och dimma var maxhastigheten begränsad till 10 km/tim

Taunus girls 1969

Fords präktiga Taunus-modeller brukade ofta piffas upp med snygg reklam och trendigt klädda damer. 1968-71 års modeller var en facelift på P7-karossen som kallades P7b. Dessutom hette dom itne heller Taunus längre utan bara 17M,20M och 1969 kom även den lyxigare 26M med stora 2,6 liters V6:an










Brittsommar 2

ett par anglofila fordon som importerats från USA berördes här:
http://svammelsurium.blogg.se/category/importfronten.html

Nu har en ganska ovanlig tuff bil kommit in, trots att modellen är så berömd är dessa series 1 Lotus Esprit inte särskilt vanliga alls.


Denna är från 1977 och skall tydligen vara den första Espriten av den årgången som kommit in i landet, totalt byggdes bara 580 Esprits detta år.

den kantiga stylingen signerad Giugiaro och Ital Deisgn, går igen inombords. Jag har tidigare aldrig varit så förtjust in redninge i dessa bilar med sin stora kraftigt vinklade "låda" och den saliga blandnigne av plysch, tyg, och plastsjok, men smaken ändras och nu känns denna underliga interiör ganksa "rätt" i den här typen av bil.


På bakluckan återfinns detta smått skrytsamma emblem, men nog är det med detta facit rätt att tala om att den här bilen är inte byggd av vem som helst.


Dubbla hästkrafter

Alice Sisty var en mexiskansk tjej som var i ropet vid rodeotävlingar under 30 och 40-talet. Och hennes specialitet var detta tandemhopp med häst över en bil. Bilen var hennes egen Cord 810 roadster.  



Detta hopp refereras till på bilden som ett Roman jump, romerskt hopp, men hittar ina referenser till att ett sånt här dubbelhopp heter nånting sånt i hästvärlden, nån som vet mer om hästhoppning som kan förtydliga det?

Cars&Stars - Eisenhowers second

David Dwight Eisenhower II född 1948, sonson till president Dwight "Ike" Eisenhower bjuder lillsyrran på skjuts i sin nya bil. En trampbil som är en Ford Thunderbird i minitayr 1957.


Så hoppar vi fram till 1968 och grabben Eisenhower har skaffat en riktig kärra, en något bedagad Plymouth Valiant av 1962 års modell. Kanske inte vad man förväntar sig av en presidentsläkting och son till en brigadgeneral men det verkar inte bekomma flickanpå bilden, och hon är inte vem som helst heller. Julie Nixon är dotter till den blivande president Richard Nixon, och blivande fru åt David Eisenhower, för dom gifte sig senare samma år.     


Hybrider bland annat på kajen

Detta är i princip en hybridbil, fast inte på det sätt som man tänker på idag. Pontiac laurentian var en kanadensisk modell, som hade Pontiacs kaross på Chevrolets ram, motor och övrig mekanik är också Chevrolet. Detta är ganska synligt på just 1959-60 års modeller då Pontiac hade sitt "wide-trac" chassi, kanadamodellerna hade det inte och då hamnar hjulen anmärkningsvärt långt in i hjulhusen. Denna Laurentian 1960 är såld ny i sverige och blivit varsamt omhändertagen under åren till skillnad mot sådär 95% av alla andra Pontiacs som såldes här då.  
1960 såldes bara 16 USA-Pontiacs i Sverige och 44 kanadabyggda.


Hybrid 2, för tjugo år sen var begreppet Cross-over inte uppfunnet men Volkswagen byggde en modell iallfall, Golf Country biffades upp med längre fjädring, syncro fyrhjulsdrift, resverhjul på bakluckan och annat "off-roadigt" 6647 byggdes och av dom hade 558 detta "Chrompaket" tillvalet.


Sportigare saker, Ferraris underbart vackra Dino som officiellt inte ens hette Ferrari utan bara Dino 246GTS. Lika röd är denna tuffa Corvette från 1972. Porsche 928 ser man inte så ofta längre men här kom två stycken tidiga 928:or in på samma gång, den blåa är från 1978. Ford GT ser man ännu mer sällan, denna vassa modell som var ett slags retroversion  på deras egena legendariska GT40 byggdes bara 2005-07 i 4038 exemplar.  
  
   
Ovanliga bilar som ändå massproducerades, Volvo 343DL var det holländska sorgebarnet som var en katastrofalt dålig bil på precis alla sätt, och att dessutom en senapsgul sådan har överlevt i detta skick får anses mirakulöst. Fiat 128 må hållt bra mycket högre kvalitet, men överlevde dåligt i vårt klimat. På minussidan liksom med 343:an låg den totala avsaknaden av design och karisma. Studebaker Avanti må folk ha synpunkter på formgivning men den liknade inget annat, relativt få byggda och en eftertraktad bil idag. Mercury Comet är en modell som rönt föga intresse i Sverige, detta är en Comet Caliente cab från 1965 och en annan Comet 65:a som kom in nämndes här:
http://pa-inkommande-mercurys-komet.html

Störst på onsdagsträffen, så stor att den faktiskt fick ställa sig utanför, Volvo F88 från 1966 i kanonfint renoverat skick.


Hybrid 3, Allard var brittiskt hantverk som försågs med amerikanska motorer från antingen Cadillac eller Ford, denna M-type har en Ford sidventils-V8, och syns rätt så mycket ute i vimlet, som bland annat här: http://alla-allarder-pa-kajen.html


Mer utrotningshotat, Citroen GS var en intressant, trevlig och föredömlig modell, dog massdöden i det svenska vägsaltet. Wartburg 353 såldes i väldigt liten skala utanför sin isolerade hemmamiljö Östtyskland. En politiskt dikterad bilmodell vars existensberättigande upphörde i samma ögonblick Berlinmuren föll. Rover 220Si från 1995, vid denna tid var Rover i princip utplånade och man byggde Hondamodeller av olika slag med Rover-emblem istället.  En del undrade vad en sån här Volvo egentligen hade där att göra men det kan jag svara på. Det rör sig om en S90 Executive, som var en lite förlängd version med all utrustning som kunde tänkas fås. Bara 75 exemplar av dessa Volvos mest exklusiva model någonsin byggdes under det enda året S90-modellen fanns, 1998.
   
   
Blåa breaks, också i kategorin allvarligt utrotningshotade, Citroen AMI8 eller MI8 bara som den hette i Sverige från 1971, och en Dtasun 180B wagon från 1977 kan det inte heller finnas många kvar av i livet. Och några saker av helt annan dignetet på kajen, Hudson Six club coupe från 1946 och en majestätisk Nash 440 från 1928, båda svensksålda.

Brittiska sportbilar dyker upp mycket av på onsdagarna, äldst bland dessa denna onsdag den här tuffa MG J2 Midget från 1933.


Och mer sportigt, på annurlunda sätt, hot rods i motljus en julikväll på maritiman i Göteborg.


På en tur i sekelskiftets Västerås

Me tanke på helgens stora begivenhet i stan, Power Big Meet, så är här en bild från en tid då Västerås var betydligt mindre och trafiken något glesare.



Bilden är mest troligt från något av 1900-talets första år, iallfall är automobilen en fransk Parisienne Combination från 1899. Den verkar sakna registreringsskylt, för sådana infördes först 1906-07, och då fick denna vagn nummer U4.

Parisienne var en ganska liten fransk tillverkare som var verksamma bara under åren 1899-1903 i Paris. Karossen kom från Belvalette och man tog motorerna från De Dion och Aster, den senare hade 3½ hästkrafter. Motorn var monterad i framvagnen och gjorde den lilla lätta bilen framhjulsdriven. Styrningen sköttes med spaken som vred hela framaxeln med motorn

KIllinger&Freunds annorlunda

Killinger&Freund från München vände på begreppet motrocykel med denna strömlinjeformade skapelse. Motorcykeln hade en 600cc trecylindrig stjärnmotor som var monterad i framhjulet.  Så motorcykeln blev framhjulsdriven och hela hjulet som sådant fungerade som svänghjul.  totalvikten var bara 135 kilo och den stod färding 1938. 



Mycket mer är inte känt om Killinger&Freund, projektet rann ut i sanden när kriget startade, om det blev fler byggda vet ingen, men åtminstonde en dök upp när amerikanska soldater hittade den på en utrymd militärbas våren 1945. Här poserar en soldat ur US Army med fyndet, som av allt att döma fick åka med jänkarna hem. Den skall finnas i USA någonstans men ingen vet var,   
 


VCET reunion 2011

Västsvenska cupen i ET-racing, VCET var en populär lokal dragracecup som somnade av för några år sen, lite tråkigt tyckte vårgårda Motorklubb och SHRA Borås som bjöd in till en återträff på Vårgårda flygfält.

Glada miner i depån, och en hel del glada återseenden, det är bara några år sen de sista VCET-körningar var men redan känns det på något sätt nostalgiskt.  


Sylvia Karlsson som syns ovan gasade friskt med sin Mustang, Stefan kör sen många år tillbaka den oranga Dustern på riktigt bra tider med.


Krister är en annan VCET-veteran som har behållt bilen, även om Darten nu mer är "civil" så fick den bekänna fär ett par epor på vårgårda.


Detta är en familjesport, Ritsesons är ett utmärkt exempel på detta. Alex kör i vanliga fall Volvon, men denna tävling hade pappa Lennart lånat bilen och mamma lånade dotterns Firebird, så Alex fick chiefa och coacha båda föräldrarna denna helg istället för att köra själv.


mera familjeliv på banan , Team Popcorn , kända för sin illgula Pro-Street Mercedes och sina popcorn i depån är nu inne på att fålla in tredje generationen i dragracing, Victor körde för licens med Juniordragster.


Tokfjöla racing på väg mot line-up, desamma för Ritsesons. Tävlingen samkördes med lite allmänhetens åkning, Blackrace Pro, som påbörjades redan på lördag eftermiddag och kväll. Kvillert har kört Nissan 200SX förr och dök upp för att prova sin nya Misubishi Lancer Evo. Udda bilar dyker också upp på Blackrace Pro, Triumph TR7 roadster.   
   
   
Michael Brickler kör 502" jättebigblock i Sin Dodge Dart 65:a, två ekipage som hängt med länge, Juhanis tuffa kompressormatade Camaro och Stefan med sin Duster. Mer mopars, fin Road Runner från 1968. 

Den här Alpina-BMW:n har synts flitigt på vårta BR-körningar i Göteborg, och fort går den också. Mer udda tyskt som rörde på sig bra, Porsche 928. Ritsesons Volvo testar lite och en bil som var ny i sammanhanget, Pro Streetbil baserad på Ford Consul Capri
   
   
Bröderna Lundberg körde tidigare en Ford roadster i VCEt nu var manpå plats för att testa sin nya Firebird. Juhanis Camaro igen och Sylvia gillar att gasa hårt med Mustangen. Framhjulsburnout med Volvo bjöd på en massiv rökridå. 

I depån skruvas det kontinuerligt, och det skruvas upp en och annan kork också. Lundbegarnas nya motor få lite översyn av expertisen och Team popcorn har fått popcornmaskinen på plats.  
   
   

Å söndagmorgonen anlände Walmraing med sin nya Funnycar för att uppvisningsköra under dan.


Souvenirjakt i depån, Johan hade med sig vinnartröjan från Knalledraget 2000, som fler verkar vilja göra anspråk på.






Alex ger mamma Angela i Firebirden lite tips i väntan på första start.


Johan Johansson välkänd Ford Falcon-åkare dök denna helgen upp med en helt nyinköpt Dodge,. och kom även att vinna Bracket-serien med denna. Lundbergarna med Firebiren, Perkman och den röda Novan tillhör också VCET-veteranerna, och Ulf Henrysson, mer känd som "Spenat" är back in business med Nasty Piston-mustangen som premiärkörde här förra våren http://en-smafuktig-lordag-pa-vargarda.html 
   
   
Kenneth med Popcorn-Mercan är ursprungligen i Götene, den snabba pickisen hör hemma i Göteborg, Stefan med Dustern komme rfrån Uddevalla och Stefan Andreasson med den lilla Vegan med jättekompresson är från Boråstrakten. 

   
   
Ritsesons med Firebirden, Tingströms från MDRF dök upp med den tuffa Novan på söndagen, Caprin vänatar i kö och Tokfjölas locostbygge rullar fram.  

Peter Svensson uppvisningsåkte med sin Top Fuel bike, galet snabb, på 402 meter har han kört 5,93 med monstret.

  



Då fästet på vårgårda är obefintligt så såg det ut så här hela vägen upp mot mål för Peter, 6,50 skunder med FULLT hjulspinn är rätt imponernade


Marcus Wålm har tagit plats i funnyn för en uppvisningsrepa




Det dyker alltid upp lite oväntade udda ekipage på en sån här tillställning, bland atlla fräna racerbilar så stack den här halvbuskiga VW Golfen verkligen ut med en toktrimmad turboförsedd diesel under huven med "skorsten"


   
   

Altered-pilot från Götet


 

Alternativ altered, Brolles locost-bygge från Borås.




Och med lite guumirök från den tuffa ovanliga Caprin så tackar vi för Vårgårda VCET reunion denna gång, alla inblandade är helt överens om att detta måste vi göra om igen, nästa säsong.


Ed force one

Med anledning av förra veckans bejublade konsert med Iron_Maiden i Göteborg så tål det att ta en titt på deras senaste turnékärra, Ed Force one!


Ed Force One är en Boeing 757 som normalt tillhör Astraeus Airlines, men "lånas" ut till Iron Maidens turnéer. Första turnén med "flight 666" som är callsign med denna var 2008 års Somewhere back in time turnén , efter det har planets logo och grtafik uppdaterats för aktuell turnéschema. Fräckare tunrébuss får man leta efter




Speciellt som den har plats ombord för sina fans, man kan boka biljett och följa med turnéplanet till konserterna, och spakarna sköter ingen mindre än Iron Maidens frontfigur Bruce Dickinson själv.


Bruce gör sällan något halvdant, när han tog flyglicens gjorde han det inte bara som vanlig fritidspilot utan tog fullt trafikflygarcertifikat och är både pilot och marknadschef för nämnda Astraeus Airlines, när han inte turnerar med grabbarna i sitt rockband.   

Spohns sällsamma skräckexempel

Carosseriebau Hermann Spohn och dess eleganta förkrigskarosser skrevs om här:
http://svammelsurium.blogg.se/2011/june/spohns-stilfulla.html 
Efterkrigstiden var en helt annan värd, där Spohn hade lyckats få igen en viss verksamhet igen, men marknaden var också annorlunda. De flesta bilar byggdes nu med hela stålkarosser från fabrik, och främst så existerade inte längre Spohns huvudkund Maybach heller.

Bland annat så kom en del äldre Maybachbilar att få ny modernare kaross från Spohn. Denna Maybach karosserades om 1949.


Och en stor öppen tourer på ett Maybach SW38-chassi byggdes också samma år. Chassit är från 1938, den extra luckan i framskärmen döljer reservdäcket vars placering var detsamma som var brukligt före kriget.  


Nu hade Spohn använd samma finess på en pontonkaross redan 1936, med ett resultat som kanske gav en föraning om vad som komma skulle...
http://2009/february/specialare-som-blev-sadar.html Här syns också två egendomliga alster från Spohns seanre tid också.
Detta är en Packard av 1951 års modell från Spohn, som bär tydliga influenser av Buicks conceptbil Le Sabre som visades samma år.


En liknande bil färdigställd 1952 på ett Fordchassi från 1949.


Och en annan karikatyr på Buick Le Sabre som faktiskt även är byggt på ett Buickchassi.


En Chrysler som fått nos som en Buick och fenor baktill, byggd på en Chrysler 1950.


Men under denna egendomliga period byggdes en del guldkorn också, man hade kontrakt med nystartade sportbilstillverakren Veritas och levererade karosser till deras modeller, Veritas Scorpion roadster 1950.


Och Veritas Comet coupe.


Av de monstrositeter som främst byggdes på äldre amerikanska finns åtminstone en bevarad på tekniska muséet i Speyern, detta alster är byggt på en Ford av 1940 års modell.  


En Lincoln från 1949 med Spohnkaross som är byggd 1953, mycket av dessa bilar byggdes i det nya materialet glasfiberförsärkt plast.


Mercury troligen från 1953.


Och en Pontiac från 1950, man ser att allt mindre karossjobb görs, istället handlar det om ren styling där man använder delar från andra modeller och här ser man hur rutan även är kapad. Skiljer sig inte så mycket från den trenden med custombilar i USA som uppstod vid samma tid.


Och däri ligger nyckeln till varför Spohni Ravensburg kom att bygga dessa egendomliga alster. Efter kriget kom många amerikanska soldater att stationeras i Tyskland, och en fördel man hade som soldat var att ta med sig sina privata bilar med mera till vart man än åkte. Då customflugan slog igenom blandf ungdomar hemmavid och många unga grabbar i armén hade ett givet bilintresse, så profilerade sig Spohn på att bygga om deras gamla kärror till modernare customåk.

1954 gjorde man även karossen till den här prototypen som var ett försök av Messerschmitt att bygga en normal storbil istället för sina trehjuliga minibilar, P-511 stannade dock på försökstadiet.


Denna Chevrolet av tidig femtiotalsmodell sägs vara byggd 1955, och efter denna vagn är det ganska tyst om Spohn från Ravensburg.


premiärtorsdag på Gräfsnäs

Torsdagsträffarna på Gräfsnäs är något extra och börjar sent på säsongen, så dom är lite att se fram emot också.
I kön på vägen in torsdagens äldsta bil, Ford model T roadster från 1922.  


Äldsta motorcykeln, en Excelsior-Henderson model K från 1921. Dessa såldes relativt mycket på export och hette i Europa ofta "American X"  1300cc rakfyra på 18 hästkratter gav en toppfart på nästan 130km/h vilket var otroligt fort för 1921 års vägstandard.  


Och Ford model A i ganska långt från originalskick inne i parken med slottsruinen i fonden.


Tre bilar med mycket gemensamt, de presenterades nästan samtidigt, var små, billiga och kom att tillverkas väldigt länge, Morris Minor, SAAB 93 och Volkswagen typ 1, och sist nånting helt annorlunda i form av en Buick Riviera från 1973 som rullar in och letar efter plats vid vattnet.
   
   
Femtiotalsflärd, Mercedes 300 från 195 var något av det dyraste man kunde köpa på den tiden. Packard var ett amerikanskt prestigemmärke som dog en för tidig död, deras nya Clipper var en robust och elegant vagn 1955. Rover kan man säga var dess engelska motsvarighet prestigemmässigt och även i stil och utförande, denna P4/75 är från 1957. Buick låg snäppet under Cadillac i GM:S hierarki, Buick Super från 1958.

Udda färgklick, Volkswagen typ 181 var en slags retro-Kübelwagen, byggdes mellan 1969 och 1983 i Tyskland och Mexico, denna lila sak är från 1973.


Udda färgklick 2, renault 8 Gordini från 1967 i den klassiska franska racingfärgen.


Udda färgklick 3, Cadillac Seville 1987 i tvåtonslack som var standard med "elegante"-paketet. Seville var en ganska liten och dessutom framhjulsdriven modell. Och dessutom är det jag själv som kör den.


Mer på det amerikanska temat, Cadillac De Ville från 1955 och två 59:or Buick och Ford och något mer modernare i form av en Oldsmobile 98 coupe från 1970.
   
   
Renault 16 från 1968, en modell som inte är särsklit vanlig på vägarna längre. Tyskblått, Opel Kadett Rallye och Volkswagen 1303. USA-blått, Chrysler 300L coupe från 1965. Och läckert rött från England, Jaguar XK150 coupe från 1958.

Så här vacker är den raka åttacylindriga motorn i Buick Roadmaster 1948, och man hade härliga namn på maskinerna med, "Fireball Dynaflash Eight" det är annat än Zetec, V-tec, SI6, ECA-1 med mera..

Och en DKW från 1939 visar upp sin lilal tvärställda tvåtaktare, som kom att stå modell för

Och avslutningsvis en drös med folkor, bubblor, baggar, käfers och allt vad dessa fått heta genom åren.


Importkavalkad

Trots åtstramningar från tull och myndigheter, så rullar det in bilar från "tredje land" som det heter på byråkratiska, allt utanför EU alltså. Främst då menas förtäckt just USA.
Privatimport är mer än handel och vandel, det är en folkrörelse.

Populär modell 1. Cadillac 1960, en series 62 De Ville coupe. Eller Coupe De ville som emblemen säger och i GM:s interna nomenklatur är det en 60-63J. Skillnaden mot en vanlig series 62 var De Ville emblem på baksärmen och inget Cadillac-emblem på framskärmen, elhissar, elsäte som standard och 360 dollar på prislappen.   


Populär modell 2. Ford Thunderbird 1958-60 kallas Squarebirds, och har samma kaross med lite små skullnader i detaljerna. Av någon anledning är just 1960 överväldigande vanlig här. Och nu en till, i en ovanlig kulör, tveksam om det är en originalnyans, men det fanns en sådan här silvermetallic kulör i katalogen som hette "Platinum"  


Har förut nämnt att femtiotalare är alltmer sällsynta på import, men med det inte sagt att det är helt tomt på den fronten, Buick Special Riviera sedan från 1955. Just Riviera hette dessa egentligen aldrig utan var Buicks egna försäljningsnamn för just hardtop-karosserna.  


Och en Special "Riviera" coupe från 1955 har kommit in.


Och en "riktig" Riviera. 1963 använde man namnet på en helt ny modell, en coupe med elegant snitt och maffiga prestanda på samma gång. Egentligen var detta tänkt att bli en ny La SAlle, Cadillacs syskonmärke som lades ner 1940, om detta skrevs här:
bortkommet-fran-fordonshistorien.html, men i sista stund blev det en Buick. Denna Riviera är från 1965, och känns igen på att dom då fick dolda lyktor, året efter kom en helt ny kaross.

 
Mer från Buick, Electra 225 cab från 1964.


Och tio år tidigare såg Buick ut så här, en mycket ovanlig Special De Luxe 2 dörrars "stolpe" som vi säger, 54-48D Two-door Touring Sedan som Buick kallade det då. Det byggdes hela 41557 stycken av dessa, mycket få har överlevt av Buicks billigaste modell 1954.


På tal om hur mycket bilen förändrades över dessa år, så talar den här bilden rätt tydligt. En stor svulstig Chrysler Windsor från 1948 skymmer nätt och jämt den låga vassa Exner-designade New Yorkern från 1961, Tretton år mellan dessa två Chryslers alltså, kunde varit ljusår...


Chrysler New Yorker convertible 1961, bara 576 stycken byggdes.  


Och inuti såg det ut så här, genomskinlig ratt och Chryslers speciella "Astro-dome" instrumentering, tredimensionellt under en välvd glaskupa, som dessutom lystes upp med en slags fiberoptik samt tryckknappsautomat.  Science fiction i vardagen 1961. 


och några år framåt hade bilmodet återigen ändrats radikalt. Pontiac GTO cabriolet från 1968, dels i ett särdeles fint skick, dels i lite ovanlig kombination.


Och från förarplatsen såg det ut så här under senare delen av sextiotalet, mer jordnära och ergonimiskt. GTO var en genuin muskelbil, coupén byggdes i hela 77704 exemplar men denna cab bara i 9980. Motoralternaiven var en 400" motor i fem olika effekter.  Dessa häftiga vagnar fick oftast lite sportigare options på bekostnad av bekvämlighet. Men denna är lite underlig i sin specifikation då den har den vanliga Tempest-fronten med öppna dubbla lampor, helsoffa, automatlåda med rattväxel och air condition. 


Och när vi ändå är inte på Pontiac, så har även en annan ovanlig bil anlänt, en 1957 års Chieftain Safari wagon.