Ner i källaren med Pierre

En artist kanske inte så många känner till idag, men alla har ändå hört låten, gick in på svensktoppen den 24:e november 1974 och det kan tänkas att den här sjöngs flitigt vid julborden detta år. Och att många ungar önskade sig ångmaskiner den julen 1974. Pierre Isacsson.




Låten blev ett örhänge, något senare gjorde 
Cacka_Israelsson ett "svar på den.



Pierre Isacsson började i gruppen Country Four och senare i Family Four. under sin solokarriär kom han vid sidan av musicierandet även att låna ut sin speciella röst till en hel del teckande serier.  Hans sista jobb var som underhållare ombord på passagerarfärjorna som trafikerar Östersjön Den 28:e September 1994 arbetade han ombord på just MS EStonia.

Full rulle på Råda

Tisdagsträffarna på Råda börjar få de dimensioner den förtjänar och nu änder turen med vädret också.

Studebaker Golden Hawk 1957 rullar upp i allén


Av en säregen slump dök det upp hela tre Mustanger av årgång 1969, den blåa bilen är dessutoen en 428 Cobra Jet-Mustang. Den vita bilen är en sportig Mercedes Benz 190SL från 1956
   
   
Ford cab 1946 och dubbelt jaguar, mk II och E-type är brittiskt hi-performance i eleganta paket, och elegant nog från USA, vacker Oldsmobile Eighty-Eight från 1957.

DDR återuppstår tillfälligg med tre Trabanter som ogenerat parkerade framför entrén till Säteriet,


Fin Dodga Polara 72:a som annars syns frekvent på Nääs har letat sig hit. Plymouth SAvoy från 1957 också i fint skick rullar in. Brittiskt med Chrysler-koppling, Hillman Super Minx från 1964, Chrysler köpte ju sedermera upp Rootes med Hillman och rasket några år senare. Och på gårdsplan blev det ganska trångt, Ford Thunderbird 1965 med det speciella "roadster tonneau cover" monterat.  
   
   
Gårdsplanen var välfylld, över 50 bilar kunde räknas till denna tisdag, bland dessa en fin knallröd Thunderbird från 1957 och en Jeep CJ-2 som den civila Jeepen hette, denna en tidig från 1946. Chrysler Newport från 1966 med säteriet och de andra deltagarna i bakgrunden.

De Lorean med sina måsvingedörrar i profil.


Och avslutningsvis, fräsch custom Ford pickup från 1940.  


Triple Thrill 1948

Idag kan man köra TV, film,internet,musik,radio och i princip allt genom samma uppkoppling i en och samma enhet, lite grann i samma riktning var The Admiral Triple Thrill som visades 1948.    



Grammofonen kunder spela förutom 78 varvare även det nya LP formatet 33½, TV:n var på 10 tum och radion kudne anväda både AM och FM.  Allt detta i en fantastisk möbel till priset av circa 600 dollar, vilket var ungefär vad en halv Ford kostade samma år.  

Jappic

Så kallades den här nätta racern som H.M Walthers knstruerade 1925. en 350cc JAP-motor i ett chassi som bestod av trä och stålrör, och en lätt aluminiumkaross som tillverkades av Jarvis.



Lättmekat, och låg vikt gjorde att den lilla motorn gav vagnen en fart på runt 115km/h vid flygande kilometer-test på Brooklands, året var 1925.

Spohns sobra stilfulla

Carosseriebau Hermann Spohn bildades 1920 i Ravensburg, nästan samtidigt började Karl Maybach bygga bilar i Friedrichshafen bara 2 mil därifrån. Givetvis hamnade många Sponkarosser på Maybachs chassin.

Bland annat byggde Spohn denna Maybach W5 paradvagn åt Etiopiens kejsare Haile Selassie 1929


Maybach DS8 Zeppelin special, ett slags conceptbil med pontinkaross och extrem strömlinjeform som vid denna tid var någonting helt nytt. Visades upp på mässor och utställningar 1932.  


Så "Zeppelin Stromlinien" var extrem då karosserna i allmänhet såg ut såhär i samtiden. denna stora DS7 från 1930 är bevarad på Musée National de Automobile i Mulhouse.  


Lite mer extremt, lågbyggd tourer som inte är en Maybach utan en Hispano Suiza från 1931.


Två tourers i samma stil, på Maybach DS-7 chassin framför fabriken i Ravensburg, bilden är daterad 1930.


Maybach DSH sedan från 1933 från Spohn, man kan på denna kaross se att en del element från den extrema Stromlinie-bilen börjar smyga in i designen.   


Samma år fick även en Rolls Royce Phantom II en vacker och mer traditionell cabrioletkaross av Spohn. Antagligen den enda Rolls Royce som fick Spohn-kaross. 


1938 gjordes den här stora sedanen, en Maybach SW38 med mycket "Stromform", en öppen tourer byggdes också i samma stil


Ursprunget till dessa var den här experimentbilen som kallades SW35 Dch hade gjorts 1935 under ledning av
Paul_Jaray som var den tidens ledande formgivare med inriktning på aerodynamik.   


Också från 1935, enorm Tourwagen kaross på Maybach DS8.


Mer konservativt, en DS8 Zeppelin med tourerkaross 1934.



den stora SW38-modellen kom 1936 och var en av tidens snabbaste och välbyggda bilar. Motor på 3,8 liter och dessutom hade de 5-växlad låda. 520 stycken byggdes fram till krigsutbrottet 1939, denna vackra svarta cabriolet är från 1938.


Och en annan Spohn-SW38 cabrioletkaross från 1939


Och 1938 byggdes även en sportig Mercedes-Benz 170V roadster, en av ganska få byggen Spohn överhuvudtaget gjorde på annat än Maybach-bilar.


en karossvariant som kallas transformable limousine alternativt de ville, på SW42 modellen som kom 1937.


och en SW42 från 1939 med elegant cabrioletkarosseri i mer continental stil.


Produktionen av SW42 kom att fortgå ända fram till 1941, Maybach hade blivit mycket populär hos det tredje rikets potentater, och Spohn levererade även majoriteten av karosserna till dessa. Som denna stora limousine som är byggd 1941.


Spohn kom att återuppstå efter kriget, dock hade man tappat en del längs vägen...  mer om det i nästa omgång om Hermann Spohns Carosseribau i Ravensburg.

Snurr på stolen Chevelle

swivel seats har ägnats några kapitel åt innan här:
http://svammelsurium.blogg.se/2011/may/snurr-pa-stolen html

Så vi bjuder på en fin swivelseat bild från 1973, Chevrolet Chevelle.

Kavalkad på kajen

Onsdagsträff på kajen och en liten MG PB, som av uppenbara skäl också hade tillnamnet Midget, från 1936 backar på plats.


   
40-talare som ser ut som 30-talare. vilket dom i mångt och mycket egentligen var också. Det tog tid att komma ikapp efter kriget. Två forna kombattanter MG YA saloon från England och Opel Olympia 1949 från tyskland.
60-talare som ser ut som 40-talaer, Volvo PV544 från 1965, och en annan 60-talare Citroen AMI som... inte ser ut som något annat. Mer svenskt, vacker och ovanlig PV52 från 1937 och sen gick det så småningon helt åt skogen med formgivning i Torslanda, 242DL 1980.  

50-tal i diametralt olika skepnader, två dörrar men annars helt utan inbördes likheter, Chrysler Windsor från 1956, Volvo PV445 Duett 1958, Fiat 500 kom 1957 och såg likadan ut ända fram till 1975. Fyra dörrar men sportigast av dom alla, Jaguar mk II.
   

Mer från 50-talet den en gång så vanliga "droskan" PV831 är nu nästan helt utrotad, denna är från 1954.
Vräkigaste femtiotalaren, Janne kommer in med sin superfina Cadillac Eldorado Biarritz från 1958.


   
MG Magnette saloon 1959 och muskler från USA, Oldsmobile Cutlass 442 från 1970. Citroen 2CV tillhör bland de obligatoriska inslagen på kajen , denna är en sen variant från 1987. En helt annan citroen, nästan som från en annan planet, Find dök upp med sin extrema SM.

Det brukar ibland dyka upp något riktigt ovanligt bland fordonen på kajen, denna gång likaså. Fast det handlade inte om något fordon utan en tvåbent karaktär istället. Peter Birro är kanske inte den person man mest förknippar med veteran och sportbilsträffar, men han åkte iallfall Corvette med vår vän Henrik dit och hem.




Långponcho

En Pontiac Star Chief 1960 som tagit en tur i sträckbänken. Även om det står Star Chief på den kan detmycket väl vara så att den är byggd på Bonneville-chassiet, då dessa var de som främst levererades till firmor som byggde så kallade "professional cars" som ambulanser, begravningsvagnar, limousiner med mera. Hur som helst levererade Pontiac 537 chassin till sådant 1960, ett av dom är då denna bil som förlängdes rejält av National Body Mfg i Knightstown,Indiana.


lost in translation, eller kanske tvärtom

En del bokstavskombinationer kan te sig oskyldiga i sitt originalspråk eller sammanhang, för andra språk kan det ibland bli lite konstigt.
Ett par tyska flygplan som med fördel inte bör beträda engelskspråkigt luftrum, D-ICKS är en Dornier Seastar. Retro är iten bara mode inom bilvärlden , denna nya Dornier-modell bär starka kopplingar til de gamla Wal och Do-18 varianterna.


Cessna 340 med en beteckning som kan leda till en hel del munterhet i ett brittiskt flygledartorn.


Nån som vågar flyga med Döden? D-EATH, Piper PA-28 Turbo Arrow.  

Cars & Stars - Hugo

det skrevs om Venirauto http://pa-rad-i-caracas.html, Venezuelas "egna" bil för ett tag sen. Här ser vi president Hugo Chavez själv rattandes en av dessa iran-venezuelanska "anti-imperialistiska" modeller, En Venirauto Centauro.  


Och densamme med lite allvarligare min bakom ratten i en väldigt kapitalistisk Cadillac från 1955.  

The Melin Collection - Janet

Intresset för kul bilar är genomgående för hela familjen Melin, här är syster Janet med några trevliga fordon genom åren vid North Wright street i Santa Ana.

Janet på brorsan Lars Melins Chevrolet 210 från 1955, Forden i bakgrunden är en Ranch wagon av 1962 års modell.
 

Och här är Janet vid en ovanlig Hillman Minx cabriolet från 1959, som antagligen var en av brödernas otaliga projektbilar.


På egna hjul 1970, en enorm Oldsmobile Super Eighty-Eight wagon från 1959. Denna lyxiga wagon byggdes i 7015 exemplar och kostade ny hela 3670 dollar. Elva år senare var dessa femtiotalsikoner knappt värda däcken de stod på och passade kanske främst studentplånböcker och liknande ekonomiska förhållanden.


1972 har det blivit ny bil däremot, en Ford Pinto, en av 70-talets storsäljande små bilar i USA. Över 350 000 såldes första året 1971, och hela 480405 såldes 1972 och kom att öka ännu mer, trots att Ford hamnade i rejält blåsväder med den lilla Pinton. Den hade en liten irriterande benägenhet att explodera vid påkörning bakifrån...  


kanske därför bytte Janet sin Pinto året efter mot en Chevrolet Vega. 427300 stycken Vegas gjordes detta år, lite över 100 000 var tvådörrars wagon som den här.


Pinto och Vega var två typiska modeller som togs fram i början på 70-talet för att kunna konkurrera med den ökande strömmen med små kompakta "foreign cars" som nu började vinna betydande mark i USA. Främst från öst med de små japanska kompaktbilarna.
Och 1978 körde även Janet Melin-LeVesque en Toyota Corolla SR-5 Sportwagon. I bakgruden ytterligare en likadan som då tillhörde Hans Melin.
 


Hot rod Stutz

Hot rod trenden fick en boom under senare delen av 40-talet, men långt innan dess byggdes det på samma princip. Detta är en Stutz av 1915 års modell, som lättats genom att man helt enkelt kapat av bakdelen av karossen, tagick bort skärmar och annat onödigt. Under huven sitter en Hall-Scott flygmotor.


Bilden är från Chicago-trakten 1921.


Cars & Stars - PV

Vid Volvos lansering av sin PV544 på USA-marknaden använde man sig bland annat av den då populära r&b-gruppen The Medallions för som dragplåster. Året är 1959



Och man gjorde även en låt speciellt för Volvo.



Jimmy Raney var jazzmusiker och mest känd som kompmusiker för Stan Getz och Max Milelr Quartet, men gjorde ebn del egna alster med. Tillsammans med pianisten George Wallington spelades en del skivor in i Europa, såsom london, Paris och Swingin' in Sweden 1958. PV:n på konvolutet ser dock mer amerikansk än svensk ut.   

Blandfolka

Volkswagens  ganska sällsynta specialmodell "Harlequin" visades här: 
http://nar-det-ar-mandag-i-lackavdelningen.html

Men det verkar bestämt som att själva idén bakom detta egendomliga koncept fanns med långt tidigare, denna annonskampanj för USA-marknaden är från 1964.


Import Chevy Special

Chevrolet är populärt i Sverige, vi kikar lite på vad som kommit in av dessa modeller i landet det senaste.

Nya camaron är en populär bil även här, denna knallgula SS är 2010 års modell.


Därmeot är äldre Corvette ur första generationen ganska sällsynta här, relativt få byggda, höga priser och dessutom en ganska trång och opraktisk bil är några faktorer som ligger dessa fräcka bilar i fatet, men nyligen kom två stycken hit, denna vita är från 1959.


Och en fin kopparmetallic Vette med hardtop, årsmodell 1961.


Chevrolet 55:or finns det hur många som helst av, denna fräscha Bel Air har just klarat registreringsbesiktningen och blivit svensk medborgare.


Och en prydlig Impala av 1963 års modell.


Och en El camino från 1967 som får betecknas som ett ganska bra objekt.


1958 byggde Chevrolet 187063 stationsvagnar i serierna Yeoman, Brookwood och Nomad, dessa ser man inte särskilt ofta, denna Brookwood ser hyfsad ut vid första anblicken men visade sig sakna en del små detaljer, som t ex  ett golv, trösklar och annat...  


Likaså ser man inte helelr Impala från 1970 så ofta heller. Denna ser okej ut med ny lack, ny cab och fin inredning, men skenet bedrar här med...


Däremot är denna Chevelle SS från 1969 med stora 396" motorn i genomgående superskick invändigt och ut.


En modell som inte importeras särskilt ofta är den tuffa Impala SS från åren 1994-96. Och i just denna kulör är den kanske ensam om i Sverige. Första året levererades alla Impala i svart, året efter utökade man man utbudet med en "Dark Cherry metallic" och en "Dark Green metallic". Den sistnämnda är dock en väldigt ovanlig kulör på dessa Impalamodeller, men nu har iallafall en sådan anlänt till vårt land. 
 


 

ett motorstopp på en sommardag 1903

drfststörningar var mer regel än undantag i bilismens barndom, här spekulerar tre tekniskt sinnade män ute på en biltur över vad som hänt med deras nya automobil. En fjärde passagerare som troligen inser sina egna tekniska begränsningar tar igen sig vid vägrenen.



Bilen är faktiskt helt ny, det är en Cadillac av 1903 årsmodell. Cadillac annonserades i november 1902 och för modellåret 1903 byggde man hela 2497 vagnar. Motorn var en liggande encylinders konstruktion på hela 1,6 liter och var monterad under förarsätet. Vad som var märkvärdigt med den nya Cadillac var att man använde sig av standardiserade komponenter.
Biltillverkning vid denna tid var mer smedja än industri där bitarna filades till individuellt. Henry Lelands nya Cadillacbil använde ett helt nytt sytem för tillverkningen, vilket demonstrerades vid en utställning i England 1903. Tre bilar skruvades isär, delarna blandades och mekanikera satte sedan ihop tre fungerande bilar igen, därav myntades sloganen som följde med Cadillac genom decennierna "Standard of the world"

Fyrkantigt från Fiat

Lådformen med strama raka linjer gjorde sitt intåg på sextiotalet även i de italienska designhusen, Fiat kom att använda sig av detta på en hel del modeller.

Fiat 1300/1500 presenterades 1961 och var en föregångare i design, med denna markerade midja kallas detta lite fult för "tvålkoppsdesign" Detta sågs även samtidigt hos Chevrolet Corvair, NSU, BMW med flera.


Fiat 124 kom 1966, nu ännu fyrkantigare, här en 124 Giannini 1970. Modellen lades ner på hemmaplan 1974 men har forsatt tillverkas runtom i världen och görs så än idag av VAZ i Ryssland.


Lill-lådan  126 kom 1972 och blev en annan långkörare från Fiat, i Polen byggdes den ända fram till 2000.


Fiat 131 Mirafiori 1974, också denna har tillverkas i flera länder under diverse olika namn


Fiat 130 var en elegant vagn, ritad av Pininfarina som använde den stora linjalen, denna kom 1971 och var en exklusiv vagn med V6 motor. 4296 stycken byggdes 1971-76.  


Fyrkantigt, föga exklusivt men mer funktionellt, Fiat Panda kom 1980, här i generation 2 från 1991.

Tysk triss och annat nytt

Porsche Cayenne Turbo, Porsche Cayman och en Mercedes G500.


Mercedes G-wagen har sett i princip likadan ut sedan 70-talet, främst gjordes den för militärt bruk. 1979 kom den civila versionen som tillverkas framgångsrikt än idag, produktionen sker hos Steyr-Puch i Graz, Österrike. Denna G500 är från 2002.


Cayman S från 2009, intagen från Illinois.


Driftingbil, från Japan via USA där tävlingsformen eller vad man nu skall kalla det också är stor, en Nissan 200SX/Silvia, denna är av generation "S15" och mycket populär som driftingobjekt.


Det är inte så tossigt som det låter att importera en SAAB från Kalifornien. 900 Turbo cabriolet såldes mycket sparsamt på hemmaplan, de flesta var avsedda för export. Dessa byggdes förresten inte ens i Sverige utan alla SAAB -cabbar till och med förra årets modell gjordes i Finland hos Valmet, den här är från 1988.

En annan Europé som såldes mycket av i USA var Jaguar E-type, denna serie 1 roadster från 1964 anlände i maj och skicket är inte annat än utsökt.


En titt under huven visar Jaguars vackra XK-motor och att ribban har varit hög vid renoveringen.


En annan bil som exporterades i stor skala fast av helt andra orsaker än marknadsmässiga, Jeeps, detta är dock ingen Willys utan en Ford GPW som är i stort sett samma bil sånär som på detaljer. Årgång 1942.  


Hudson från 1939 tillhör definitivt inte till vanligheterna, denna bil kan betecknas som bruuksskick. Lamporna har vid nån tidpunkt blivit utbytta, Hudsons 39:or hade speciella lätt elliptiska lyktor som följde skärmens form. När det varit dags att byta sealed-beam insatsen har det kanske inte funnits att få tag i så ett par Ford (?)-lampor har fått duga.


Och några trevliga och itne helt vanliga Oldsmobiles har rullat in i landet med, tuff fastback från 1946 i patinerat skick.


coupe från 1954, en inte så särskilt vanlig årgång i Sverige.

 
Och en 88 Holiday coupe från 1956 väntar på att lossas ur sin container. Ovanför skymtar en Corvette från 1959.  






Cars&Stars - Hall&Oates


Daryl Hall och John Oates, R&B/soulmusikerna som bildade duon Hall&Oates, användes även i Pontiacs reklam för den lilla häftiga Fiero. Året var 1985.

Citroen + Lacoste = retroanakronism

Den något halvluddiga titeln var det bästa jag kunde komma för att beskriva det här. Citroen har byggt en conceptbil tillsammans med Lacoste, 80-talsinfluenserna är väldigt starka i utförande, posé och framför allt varumärket Lacoste.


Lacoste förknippas väl främst med sportigt 80-talsmode, trots att företaget faktiskt etablerades redan 1933 och är i högsta grad verksamma än idag.  Den buggyliknande Lacoste-citroenen bär mycket spår av 80-talsdesign främst i fälgmömönstret, och detta går igen i den innovativa, eller retrotänkande instrumenteringen, stora digitalpixlar står för informationen, och känns igen från gamla klockradio och reklamskyltar. Vid ratten sitter på gammalt citroen-vis "satelliter" med olika funktioner ergonomiskt rätt, dessa fungerar även som växelpaddlar vilket är mer nutid.  Ratten... ja, det är ett kul grepp, i dubbel bemärkelse. 
  

think outside the box - trike

Nån har tänkt ett par vändor extra och vänt på hela conceptet trike.  


En tisdag på Råda

Tisdagströffarna på Råda fortsätter, trots ostabilt väder så dyker en del entusiaster upp. denna gång vart knappa tjugotalet bilar på plats, men trots det så är denna plats väl värd ett besök. 

Svart katt smyger in, Jaguar XJ-s årsmodell 1993.

¨
Och fågel, Ford Thunderbird från 1957.


Euuropeiska uddafigurer, NSU Ro80, den vackra Jaguar mk.II och BMW:s "Barockängel som hette 502 eller 2,6 lite beroende på och fransk representant i form av en DSpecial från 1975, somju var sista året för "Paddan" 
   

Pontiac Bonneville 66:a anländer sent.


och en ovanlig tvådörrars Chevrolet Bel Air från 1961 i hörnet av gårdsplanen till Råda Säteri.  

 

På picnic med Ford


1956 med Ford Thunderbird och välfylld picnic-korg.


1958 och man slår på stort med en rymlig Fairlane Country sedan, som är välbehövlig för alla dessa tillbehör för den lilla familjeutflykten.  


1965 års reklamkampanj för Ford Thunderbird hade en sober och exklusiv framtoning, så det här är väl en pic-nic i de luxe-format i Fords värld 1965.

Och Mustang samma år ett mer alldagligt alternativ, men ser mysigt ut ändå.


1967 och utflykt med Ford 500 Fairlane


I europa var Taunus 17M Turnier det självklara alternativet för folk som skulle på utflykt. Här 1961 där man även ser Taunusens egendomliga bakljus som då satt i takkanten.


Och campingkväll 1964 med nya Taunus 17M, nu hade baklamporna flyttat ned till sin valiga plats igen.


Allt stuvat och packat redo för utflykt med den nya Ford Consul 1974 någonstans i England.


Pic-nic i the "outback" med Ford Maverick som egentligen är en Nissan Terrano som såldes under Fords namn i Australien, 1988.


Vi hade ingen vidare tur med vädret, och dessutom glömde vi lasta in pic-nic korgen i vår nya Ford Corcel, i Brasilien 1969.


Pic-nic i Taiwan 1973, Lio Ho heter tillverkaren där och har byggt Ford på licens sen 1972, denna Lio-Ho Cortina daterar sig från 1973.

Cars&Stars - Don & Donna

Don Yenko, mannen bakom de berömda och eftertraktade Chevroleterna som Yenko Super Camaro, Yenko Nova Deuce, Corvair Stinger bland annat, hade en egen karriär som racerförare samtidigt som han var involverad i familjeföretaget Yenko Chevrolet in Canonsburg, Pennsylvania. Då företaget tog mer och mer tid och det fokuserades mer på att framställa prestandaprylar, så satsade Don Yenko även på att sponsra andra förare, främst i SCCA-serien.  


Här är Don Yenko i samspråk med den mesta kända av "hans" förare, Donna Mae Mims i en Triumph TR3, och henne har vi anledning att återkomma till senare, hon var inte bara en färgstark kvinna utan körde även färglada bilar.


Cadillac Clowneri 1911

Tyvärr tappas mycket fakta bort genom årens lopp när det gäller dessa bidler från förr. Oftast kan man utröna plats, omständigheter och något datum, men inte mycket mer. Men inbland finns inte ens dessa data bevarade.
Gruppbilden nedan till exempel, det enda som är känt är att den är tagen 1911 och bilen är en Cadillac, vad det egentligen handlar om och varför är totalt bortglömt, och kansdke är det lika bra det...  några tips?



Några andra av dessa charmerande och mer lättbegripliga samlingsbilder ut bilismens barndom har tidigare visats här: 
http://svammelsurium.blogg.se/2011/april/uppsittning-1910.html
http://svammelsurium.blogg.se/2011/may/uppsittning-i-dayton-ohio.html

Bilutbudet USA 1911
http://svammelsurium.blogg.se/2011/january/bilkatalogen-1911.html   


Dodge med knuff, på Indy 1971

Det första riktiga Indy 500-loppet skrevs nyligen om här:
http://svammelsurium.blogg.se/2011/may/for-100-ar-sedan-i-indianapolis.html

Nu hoppar vi 60 år fram i tiden och på den långa ovalbanan Indianpolis Motor Speedway hände en bisarr incident före starten vid det berömda loppet 1971. Under det flera timmar långa Indy 500 är det utrymme för otaliga tillbud och incidenter, men denna gång stod en pace car , alltså säkerhetsbilen för den allvarligaste olyckan, före tävlingen! 
 

Dodge-handlaren Eldon Palmer hade fixat fram ett antal Dodge Challengers som pace cars och huvudbilen, Official pace car" körde han själv. Att köra pace car går undan det med just vid depåån hade han satt upp markeringar för att se var han skulle börja bromsa nånstans. Men strax före start hade någon tagit bort dessa, och när pacen gick in i depån bromsade Eldon för sent och för hårt. Med reultat att bilen krashade in i pressläktaren vid depåns slut.  22 personer skadades när läktaren brakade ihop, några allvarligt men mirakulöst nog omkom ingen. Passagerarna i Eldons bil klarade sig också oskadda, dessa var självaste banägaren Tony Hulman, astronauten John Glenn och ABC:s sportreporter Chris Schenkel. 

Loppet vanns förresten av Al Unser  

Mulliners of Birmingham

De olika karossmakarna med namnet Mulliner har betats av tidigare här:
http://svammelsurium.blogg.se/category/kaross-special.html

Den sista i sviten är det lite mer obskyra Mulliners of Birmingham.
Man vet itne så mycket av deras tidigaste verksamhet men dom skall ha funnits runt 1896 och byggt en del enklare karosser till de tidigaste Daimlerbilarna.
Dom kom på ett tidigt stadium att inrikta sig på standradkarosser åt tillverkare som inte hade möjlighet att bygga sina egna karosserier på serieproducerad basis, närmast Calthorpe som också hade sin tillverkning i Birmingham.

Annonsblad från 1913, där man erbjuder universalkarosser för "light cars" vid den här tiden var bilar dyra och främst i England uppstod massor av tillverkare som byggde dessa småbilar för att kunna nå en bredare publik. Oftast köptes motorer, transmission, hjul, axlar ibland även hela chassin och sattes ihop under egna namn. Och likaså köpte man karosser som av t ex Mulliners.  

Calthorpe 1919 med karosseri från Mulliners, när Calthorpe tog ner skylten 1924 vände sig Mulliners till Clyno och Austin som med sin model Seven hade blivit en storskalig tillverkare.


Fövirringen bland dessa olika Mulliners är ganska stor och då en hel del av arkiv och historik har försvunnit under årens lopp så är de Austins som visades här mulliner-other-works.html byggda av Mulliners of Birmingham.

Mulliners byggde främst enkla karosser av Weymann-typ, det vill säga pegamoid klätt över en trästomme med isoleringen emellan. När 20-talet övergick till 30-tal gick efterfrågan på dessa ner och istället ville man ha mer robusta och solida varianter. Vid den här tiden inriktade man sig på seriekarosser åt Alvis, Daimler och Lanchesters billigare modeller, medans Arthur Mulliner byggde karosserna åt de dyrare serierna.

En del karosser gjordes även åt Rootesgruppen med Hillman, Humber och flera, här en Humber Super Snipe Sport saloon från 1931.


Men även om dom var en merfabriksmässig karossleverantör kom det vid den här tiden att fås tid över för rena specialkarosser också även om de inte verkar varit så många.
Denna Rolls Royce 20/25 gjordes 1932.


Och minst en Rolls Royce till, en Wraith, byggdes 1938.


Och en SS Jaguar 3½litre limousine specialbyggdes samma år.


Under krigåren ägnades tillverkningen åt något man kunde sen förr, spänna duk över trästomme, för Mulliners of Birmingham satte ihop en hel del av Royal Air Force glidplan som användes till luftlandsättningar, som till exempel byggdes runt 3600 Airpseed Horsa-plan. 
 

Och General Aircraft Hamilcar var en tung glidare byggd i 344 exemplar 1942-45.


Efter kriget återgick man till sitt oridnarie program och klienter, Alvis TA14 presterades 1946 och karosserna levererades från Mulliner.


Armstrong-Siddeley, Triumph och Standard använde sig också av Mulliners faciliteter och även de första efterkrigsmodellerna från Aston Martin fick karosserna levererade därifrån. 2litre sports, senare kallad DB1 byggdes dock bara i 16 exemplar.


Då man även hade Triumph och Standard på kundlistan så var det inga problem med sysselsättning. Triumph Renown byggdes i 15500 exemplar 1946-54 likaså byggde även karosserna till deras 1800 roadaster och den mindre Mayflower.


Man kom nu i princip uteslutande att arbeta åt Standard-Triumph, vilket ledde till att Mulliners helt enkelt köptes upp av desamma 1958 och fyra år senare försvann namnet Mulliners of Birmingham för gott ur historien.

Stressigt på East grand Boulevard 1954

I bakgrunden syns den sista Packardbilen som kom att sättas ihop i deras fabrik på East Grand Boulevard i Detroit och det är den 15:e September 1954. Nu var det snabba ryck för alldeles bakom denna bil börjar man bryta upp hela monteringslinan!



Tillverkningen flyttades från East Grand Boulevard till Conner avenue, flera kilometer av "löpande bandet" fick följa med och fem veckor senare var man klar och igång i de nya lokalerna. Under denna tid hade man också slagits samman med Studebaker till Studebaker-Packard corperation, i ett desperat drag att rädda bolaget. Det gick inget vidare och fabriken på Conner avenue blev ett kort kapitel då 1957 års modeller blev inget annat än ombyggda Studebakers som kom att byggas i South Bend, Indiana där den sista bilen med Packards namn byggdes i Juli 1958.  

Packards fabrik var enorm, 145000 kvadratmeter med stora öppna ytor stod färdig redan 1907, då var det den mest moderna industribyggnad i världen, och den första uppförd helt i armerad betong ritad av
Albert_Kahn. Och den står faktiskt kvar än idag, på East Grand Boulevard i Detroit.

Reklamens underbara skruvade värld - Impala

Visst är det humor med att placera en Impala bland en flock lejon som Chevrolet gjorde 1972.


Kul med Kulula

Kulula airlines är ett sydafrikanskt lågprisflygbolag med lite skruvad humor.








Några exempel på besättningens humor vid säkerhetsgenomgång och flight information. 

"There may be 50 ways to leave your lover, but there are only 4 ways out of this airplane."

"Please be sure to take all of your belongings. If you're going to leave anything, please make sure it's something we'd like to have."

"Ladies and gentlemen, we have landed in Cape Town . Please take all your possessions. Anything left behind will be shared equally between staff. Please note we do not accept unwanted mothers-in-law or children."

"In the event of a sudden loss of cabin pressure, masks will descend from the ceiling. Stop screaming, grab the mask, and pull it over your face"

Bilder i lite större format på Kululas Boeing 737.
   


Nationaldagsmåndag på Nääs

Motormullers nationaldagsfirande avslutades som sagt med en tur till Nääs, och en hel del andra letade sig dit denna måndagkväll också.

Thunderbirds, tilltuffad 55:a coupe från 1964 och cabbar från 1965
   
   
Ännu en Thinderbird, 1956 års modell. Pontiac GTO Judge från 1970 är en speciell bil, även om detta kan vara en "clone" Chrysler 300 från 1965 är ovanliga här som fyrdörrars hardtops trots att dom byggdes i över 12000 ex, men nu har en sån hittat till trakten. En annan bil som är så ny att den itne ens fått skyltar än, Mercury Monterey S-55 hardtop sedan. S-55 innebar sportiga bucket seats med mittkonsol, bara 1203 sådanahär såldes med detta 1963.

Tungviktare rullar in på Nääs, tre traktorer med en Bolinder Munktell BM35 från 1954 i täten


Fordar från fordom, model T 1922, tuffare doningar med hot rod 1932 roadsters. Ford Country sedan från 1956 bevid den svarta Thunderbirden, så olika bilar men ändå med så distinkta släktdrag.
   
   
Lite lyx och flärd på Nääs, Custom Royal från 1957 med D-500 motorn var det dyraste man kunde köpa från Dodge. Mats med sin fina Lincoln Continental från 1966 rullar in, bara 3180 av dessa fyrdörrars cabbar byggdes 1966. Cadillac Seville från 1985, sista året med "bustleback" karossen och från en annan värld, maffiga Bentley Turbo R från 1984.


Nationaldagsfirande på Backatorpet

På ett trevligt initiativ av Kenne http://www.motormuller.se/ samlasdes lite folk vid hans ställe Backatorpet i Landvetter. I fårhagen radades det upp med finbilar såklart.


Roger har ungefär 200 meter dit med sin fina Mercury 41:a cab.


Samling, fika och lite finurliga lekar stod på schemat, de första "Mullerspelen" gick av stapeln. 
   

Nytt på Backatorpet, den fina Thunderbirden har fått en ny garagekompis i form av en fräsch 1956 Ford F-100 pickup som anlände dagarna innan.
 

Eftermiddagen avslutades med en cruising mot Nääs, det är ju måndag så det var ett givet mål denna dag.

Hjulets dag 2011

Det vackra Gräfsnäs bjöd åter igen in till en trevlig och varienrade fordonsdag för allt på och med hjul.

Ingenting är främmande för att trimma, en turbomatad Fordson Major drog runt på området


Och andra anländer på traktorer av betydligt modestare format.


Traktorer och tunga fordon har en given plats på Hjulets dag likosm tändkulemotorer och nyttomaskiner som drev ruunt skogs och jordbruken i den här trakten förr. En av de mest imponerande maskinerna nedan med ursprung i Gräfsnäs är denna enorma täckdikesgrävare. Några stycken av dessa byggdes i trakten på 50-talet. Basen var en engelsk Crossley-lastbil, vars motor drevades ned genom fyra Chevrolet-växellådor så kunde detta vidunder krypa fram och låta aggregatet bak tugga sig fram sisådär 1000 meter på en dag.   

Chevrolet brandbil från 1931 och en Volvo Raske med en passande Fergusomn "Grålle" på flaket. John Deeres gröna och gula färger tar man itne fel på denna type BR är från 1939. Volvos traktorer var alltid klarröda, detta en T-24 från 1954, denna modell kom vid sidan av Grållen att vara ryggraden i det svenska jordbruket på 50-talet.
   
   
En annan helsvensk traktor var GMW, som stod för Gnosjö mekaniska Werkstad, fastän dom kom att byggas i Älmhult, runt 700 stycken byggdes och två fanns på plats denna dag. David Brown Cropmaster, dessa traktorer ock kopplingen till sportbilen Aston Martin redogjordes hastigt för här: http://cars-stars-bertil-david.html Minsta traktorn var nog denna söta Bolens åkgräsklippare från 1963, och en annan traktor med sportvagnsanknytning, Porsche Allgaier A111 från 1955.

Iallafall en båt visades upp, denna tuffa femtiotalare drogs stilfullt in på området av en Cadillac '58 cab.


Cadillac utan båt, 1956 series 62 cab


Öppet i mindre format, Ford Zephyr cab från 1960


Ovanligt öppet, DKW F12 cab är mycket sällsynt, likaså en äkta Porsche 356 Speedster från 1955. Denna med dokumenterad tävlingshistorik, som ny kördes den av Allan Borgefors som bland annat vann midnattsolsrallyt två år i rad med denna bil. Opel Admiral tourer från 1939 kan det itne gjorts många av och detta är den enda i Sverige. Ford Thunderbird Sports roadster fanns bara 1962-63 denna är från 1962 och gjordes i 1427 exemplar.
  
   
MG TF och Porsche 914 med USA-front. De sista versionerna av Fiat 124 Spider hette inte Fiat utan såldes udner namnet Pininfarina Spidereuropa, denna från 1984 som var näst sista årgången. Triumph Vitesse från 1968 var en uppgraderad Herald med sexa under huven istället.  

Intressanta ovanligheter, Skoda såldes formodligen inte i Sverige på den här tiden så denna 420 Rapid från 19937 är nyare import.


Frazer från 1947 finns det inte heller många av i landet, få om ens någon såldes nya här så dett aär också en senare import.  


En bil med svensk bakgrund är dock denna sällsynta och vackra BMW 503 från 1959, bara 413 stycken gjordes och denna betingade ett pris på över 40000 kronor som ny här.


Fler trevliga bilar anländer Buick och Cadillac båda från 1959 letar sig fram i trängseln. Ford Falcon Futura Sprint från 1964 i fint skick. Dodge Challenger 1970 cab i annorlunda skick, ser ut som den just rymt från ett bilsportsrepotage från 1982, så här såg stans häftigaste "street machines" ut då.
    
   
Packard var ett fint märke som inte längre finns kvar, denna coupe från 1938 är dessutom såld ny i Sverige, och efter kriget gjorde pontoinkarosserna sitt intåg, tydligt exemplifierat med denna Custom Eight från 1948. Checker byggde i första hand taxibilar som denna fina autentiska Marathon från 1973, Checker upphörde 1981. Plymouth finns itne heller kvar, denna är från 1937.

Mer märken som inte finns bland oss längre, NSU Ro80 från 1970, Trots att VW redan hade tagit över hela NSU lät man denna enda modell stanna kvar under NSU-namnet fram till 1977


Wartburg gick i graven samtidigt med hela Östtyskland, i det nya Tyskland hade tvåtaktaren från Eisenach ingen plats, denna 353 är från 1979.  


Hillman gick i graven 1976, denna fina Super Minx är från 1962.


Harley Davidson byggde egna trikes också, Servi-car var en populär långkörare som gjordes från 1932 ända fram till 1973. Fin Opel Admiral 1965 med gamla Västerbottens nummerskyltar, samma årgång och samma koncern Chevrolet Impala SS cab. Sist Hot rod på tyska, man kan göra fräcka saker med gamla folkor.
   
   
Cadillacs från 1955, den vanliga Cadillac series 62 och Eldorado gjorde man stor skilland på i bakpartiet. Eldorado från 1976 hade helt egen kaross och detta var sista året på många år framöver den gjordes som cabriolet. Slutligen en enastående vacker Pontiac Star Chief cab från 1956.

För underhållningem denna dag svarade sixten-and-the-cupcakes/ ett gäng unga grabbar med stor talang som vi säkert kommer höra mer av.


Så småningom börjar det droppa av, här en fin Alfa Romeo Spider på väg ut från Gräfsnäsparken.


Avslutningsvis, äldsta traktorn på Gräfsnäs, denna väderbitna Fordson model F med järnskodda hjul är från 1927.



Förra årets begivenheter vid Hjulets dag bjöds på här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/june/full-rulle-pa-hjulets-dag.html

Tempo på Linnegatan



Bläddrade igen lite gamla Göteborgsbilder och fastnade för den här med polisen som hjälper barnen över gatan. Platsen är nånstans på Linnégatan under mitten av 50-talet och bilen som tålmodigt väntar är en Tempo Matador.  
Denna model byggdes 1949-52 och reviderades till en större Matador som kom att byggas till 1955. Registreringstatiskten är något oklar, men 1954 såldes 135 Tempos i Sverige som lastbilar och 20 stycken som personbilar samt fyra registrerade som bussar. Statistik för den tidigare modellen verkar vara svårt att hitta, men de såldes uppenbarligen också här.
Matadoren konkurrerades hur som helst snart ut av Volkswagens typ 2 buss och de sista Tempobilarna byggdes 1963 innan Hanomag tog över verksamheten. 1963 registrerades sju Tempos i Sverige. 
    

På rad i Caracas

Venezuelas president Chavez deklarerade stolt 2007 att man bygger sina egna "Anti-imperialistiska" bilar på hemmaplan. Och här står en del av dom, Venirauto Centauro.  Som egentligen inte är så mycket mer än licensbyggda Iranska Khodro-bilar.  Som i sin tur är licensbyggda Peugeot och Mazdabilar, Venitautos minder modell som syns till vänster på den skrytsamma skylten heter Turpial och är egentligen en Kia Pride, som först hette Ford Festiva men byggdes hos Mazda.     
Så deras egna stolta bilmärke är en salig blandning, och alltså inte befriad från imperialistiska och kapitialistiska kopplingar. 


Det är oklart om det egentligen byggs särskilt många anti-imperialistbilar i fabriken i Maracay utanför Caracas. Viss verksamhet förekom där 2010 men oklart i vilken omfattning, och några Venezuelansk/Iranska bilar lär kanppast göra någon större succé på exportmarknaden.

Den årliga onsdagen hos Mellander

I onsdags bar det av mot Hälllingsjö för den lite märkliga men trevliga sammankomsten i Mellanders trädgård i Hällingsjö.
Färden dit gick med en trevlig och ovanlig  Mercury cab från 1941


Trängseln var som vanligt stor denna dag men alla lyckades packa sig in på alla ytor som fanns med hjälp av en funktionärskår från GMHK.  
 

Cadillac respektive Lincoln Capri båda av 1954 års modell. Den fina Opel Rekord cabriocoachen är från 1955 och en tjusig Mercury från 1947.
  
   
En liten Austin A35 årgpng 1957 letar efter en liten lucka att parkera på. Volvo P1900 rullar in och Mercedesklubben kom med ett stort antal fina bilar, som denna 300 sedan från 1958 och den vackra 280SE coupén är från 1970.

KLassiskt så det förslår, underbart vacker Buick tourer från 1929 som tidigare setts här:
http://en-lordag-vid-lodose-museum.html och en pampig Auburn 853SC tourer från 1936. Modernare klassiker är också välkomna, BMW Z1 med de egensinniga dörrarna som skjuts ned i tröskeln, nån större succe belv den inte och abar 8000 byggdes 1989-91. Den brutala TVR Tuscan är av 2000 års modell.   
   
   
Mera moderna klassiker, Bentley Turbo R från 1984 och traditionellt klassisk engelsk elegans, Daimler från 1951 med Hopper-kaross i Empresstil. Swallow Sidecar, förkortata SS byde så här vackra saloonkarosser på 30-talet, denna är från 1936, och föregångare till vad som senare blev Jaguar. Och en rad varierande MG:s i gröngräset.

Mer på temat moderna rariteter, Volvo S90 i sig själv är inte så vanlig då dessa bara byggdes 1998, detta är dessutom den lite länger och exklusivare Royal som bara gjordes i 75 ex.


Äldsta volvon på plats var denna TR703, denna modell byggdes i 1818 exemplar 1935-37.


Ingen träff utan de obligatoriska Morganbilarna, här den unika "OTN4" som var en fabriksracer framtagen för att tävla på Le Mans 1975. Lilla söta Metropolitan räknas som jänke fast den faktiskt byggdes av Ausin i England. De tidiga Morris Minor med den här fronten ser man ytterst sällan, denn är från 1950 och sist ett par vackra MG MGA roadsters i den strålande kvällsolen i Hällingsjö.
   
   
Tuff MG J2 Midget från 1933 var bland de äldre sportbilarna, ASton Martin DB2 från 1951 med mycket trängsel i bakgrunden. Och från en helt annan värld, den potenta kompressormatade Studebaker Golden Hawk var en av femtiotalets absoluta värstingbilar. Och en vacker Cadillac ser 62 cab från 1956 fick plats den också, den här trädgården är rejält tilltagen.

Mer amerikanskt, Cadillac Eldorado från 1966 där man också kan ana det organisaerade kaoset i trädgården runtomkring. Cadillac Fleetwood 60 Special från 1959 följt av en makalöst fin De Soto Adventurer från 1957 och en Ford Galaxie Sunliner från 1959.
   
   
Och lite tyskt, Audi Quattro coupe från 1988 och en "fenmerca" 220S från 1962. Volkswagen K70 har i princip tagit slut men denna var i mycket fint skick. Frankrike represnterades denna kväll av dessa två Citroen DS samt några 2CV som hittade dit.

Översiktsbild av nedre delen av trädgården med en Lotus Elan +2 från 1968 i förgrunden


Och ett gäng Mercedes BEnz SL rullar ut, denna SL-version byggdes från 1971 ända fram till 1989. Bilen längst bak är den ovanliga versionen 560SL med 5,6 liters V8 som bara gjordes de sista tre åren enkom för Nordamerika, Japan och Australien.



Mer bilder från denna underbara onsdagskväll finns att se här:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1584500190704.66159.1781746353&l=29f1b086af

Fjolårets pic-nic i trädgården skrevs om här: http:///en-onsdag-i-mellanders-tradgard.html 



en mulig tisdag på Råda

Vår stackars eldsjäl som dragit igång tisdagsträffarna på Råda Säteri i mölnlycke har sannerligen dåligt med flyt. Premiären blev en stor succé http://-i-kalendern-tisdagar-pa-rada-sateri.html, följande tisdagar har följts av rejält dåligt väder. Den här tisdagen började bra, men vid femtiden slog det om totalt och blev tvärmulet och kyligt. 

Vacker Chevrolet cab från 1938 medans solen fortfarande lyste över oss.  


Och en fin Ford Thunderbird rullar in.


Och ett gäng mopedentusiaster vågade sig dit från Landvetter trots att himlen nu var blygrå i tonen.  


Några röda karameller framför det vackra säteriet,Shelby Cobra Chevrolet Bel Air 1955 och närmast en Corvette från 1960, som är någonting utöver det vanliga...


Inte bara det att det rör sig om en orenoverad originalbil i särdeles eminent skick, den har dessutom den ovanliga RPO579 motorn, det vill säga med Fuel Injection. Detta fanns från 1957 på Corvette, totalt skall bara runt 1000 bilar beställts med detta 1957-60, antagligen ganska få av de 10261 Corvetterna 1960 fick denna motor.


Det utlovade regnet och åskan uteblev dock, men folk begav sig hemåt ganska tidigt, en av de siusta kvar på plats var denna fina Pontiac Bonneville cab från 1960.


USA-måndag på Nääs


Högtrycket håller i sig och det brukar även innebära högtryck på träffarna såsom måndagkvällarna på Nääs. Tidigt ute i eftermiddagsolen rullar en Shelby Cobra in.


Amerikanskt dominerar på Nääs. Tuff Ford Mustang Mach 1 från 1969 i sagolikt fint skick. Lite ovanligare är denna Oldsmobile Cutlass Supreme från 1977, likaså udda fågel är Chevrolet Corvair, denna 64:a är dessutom svensksåld. Pontiac Firebird cab från 1969 tillhör inte heller vanligheterna.
   
   
Störst denna måndag, Lincoln Town Car limousine. Snygg Ford Torino från 1969 och från den äldre generationen rullar en fin Packard från 1938 in. Sist i raden Tinas fina Buick Roadmster från 1949 .  

Motorcyklar kommer också, i massor, en som verkligen stack ut i mängden var denna Moto Guzzi Dayton 1000. Italieanre med en amerikansk koppling alltså.  



Buick Wildcat 1966, och en elegant Thunderbird från 1957. Pontiac Chieftain från 1955. Och MGB GT som förvisso är brittisk, men amerikanska säkerhetskrav tvingade fram denna gräsliga gummisnok som den vackra MGB:n begåvades med från 1974 fram till slutet 1980, denna är från 1978.
   
   
Denna ovanliga Frazer 47:a sybs ofta på Nääs. Dodge Dart från 1963 och en samtida bil med starka USA-influenser, Volvo Amazon. Dett en tidig Amazon Sport från 1960, och sist en vacker Ford Crestline Victoria, som var Fords svar på Chevrolet Bel Air, 1954.

Och mot kvällens slut en helt oamerikansk Fiat 124 Spider pinnar iväg hemåt genom allén.