Hjulets dag 2011

Det vackra Gräfsnäs bjöd åter igen in till en trevlig och varienrade fordonsdag för allt på och med hjul.

Ingenting är främmande för att trimma, en turbomatad Fordson Major drog runt på området


Och andra anländer på traktorer av betydligt modestare format.


Traktorer och tunga fordon har en given plats på Hjulets dag likosm tändkulemotorer och nyttomaskiner som drev ruunt skogs och jordbruken i den här trakten förr. En av de mest imponerande maskinerna nedan med ursprung i Gräfsnäs är denna enorma täckdikesgrävare. Några stycken av dessa byggdes i trakten på 50-talet. Basen var en engelsk Crossley-lastbil, vars motor drevades ned genom fyra Chevrolet-växellådor så kunde detta vidunder krypa fram och låta aggregatet bak tugga sig fram sisådär 1000 meter på en dag.   

Chevrolet brandbil från 1931 och en Volvo Raske med en passande Fergusomn "Grålle" på flaket. John Deeres gröna och gula färger tar man itne fel på denna type BR är från 1939. Volvos traktorer var alltid klarröda, detta en T-24 från 1954, denna modell kom vid sidan av Grållen att vara ryggraden i det svenska jordbruket på 50-talet.
   
   
En annan helsvensk traktor var GMW, som stod för Gnosjö mekaniska Werkstad, fastän dom kom att byggas i Älmhult, runt 700 stycken byggdes och två fanns på plats denna dag. David Brown Cropmaster, dessa traktorer ock kopplingen till sportbilen Aston Martin redogjordes hastigt för här: http://cars-stars-bertil-david.html Minsta traktorn var nog denna söta Bolens åkgräsklippare från 1963, och en annan traktor med sportvagnsanknytning, Porsche Allgaier A111 från 1955.

Iallafall en båt visades upp, denna tuffa femtiotalare drogs stilfullt in på området av en Cadillac '58 cab.


Cadillac utan båt, 1956 series 62 cab


Öppet i mindre format, Ford Zephyr cab från 1960


Ovanligt öppet, DKW F12 cab är mycket sällsynt, likaså en äkta Porsche 356 Speedster från 1955. Denna med dokumenterad tävlingshistorik, som ny kördes den av Allan Borgefors som bland annat vann midnattsolsrallyt två år i rad med denna bil. Opel Admiral tourer från 1939 kan det itne gjorts många av och detta är den enda i Sverige. Ford Thunderbird Sports roadster fanns bara 1962-63 denna är från 1962 och gjordes i 1427 exemplar.
  
   
MG TF och Porsche 914 med USA-front. De sista versionerna av Fiat 124 Spider hette inte Fiat utan såldes udner namnet Pininfarina Spidereuropa, denna från 1984 som var näst sista årgången. Triumph Vitesse från 1968 var en uppgraderad Herald med sexa under huven istället.  

Intressanta ovanligheter, Skoda såldes formodligen inte i Sverige på den här tiden så denna 420 Rapid från 19937 är nyare import.


Frazer från 1947 finns det inte heller många av i landet, få om ens någon såldes nya här så dett aär också en senare import.  


En bil med svensk bakgrund är dock denna sällsynta och vackra BMW 503 från 1959, bara 413 stycken gjordes och denna betingade ett pris på över 40000 kronor som ny här.


Fler trevliga bilar anländer Buick och Cadillac båda från 1959 letar sig fram i trängseln. Ford Falcon Futura Sprint från 1964 i fint skick. Dodge Challenger 1970 cab i annorlunda skick, ser ut som den just rymt från ett bilsportsrepotage från 1982, så här såg stans häftigaste "street machines" ut då.
    
   
Packard var ett fint märke som inte längre finns kvar, denna coupe från 1938 är dessutom såld ny i Sverige, och efter kriget gjorde pontoinkarosserna sitt intåg, tydligt exemplifierat med denna Custom Eight från 1948. Checker byggde i första hand taxibilar som denna fina autentiska Marathon från 1973, Checker upphörde 1981. Plymouth finns itne heller kvar, denna är från 1937.

Mer märken som inte finns bland oss längre, NSU Ro80 från 1970, Trots att VW redan hade tagit över hela NSU lät man denna enda modell stanna kvar under NSU-namnet fram till 1977


Wartburg gick i graven samtidigt med hela Östtyskland, i det nya Tyskland hade tvåtaktaren från Eisenach ingen plats, denna 353 är från 1979.  


Hillman gick i graven 1976, denna fina Super Minx är från 1962.


Harley Davidson byggde egna trikes också, Servi-car var en populär långkörare som gjordes från 1932 ända fram till 1973. Fin Opel Admiral 1965 med gamla Västerbottens nummerskyltar, samma årgång och samma koncern Chevrolet Impala SS cab. Sist Hot rod på tyska, man kan göra fräcka saker med gamla folkor.
   
   
Cadillacs från 1955, den vanliga Cadillac series 62 och Eldorado gjorde man stor skilland på i bakpartiet. Eldorado från 1976 hade helt egen kaross och detta var sista året på många år framöver den gjordes som cabriolet. Slutligen en enastående vacker Pontiac Star Chief cab från 1956.

För underhållningem denna dag svarade sixten-and-the-cupcakes/ ett gäng unga grabbar med stor talang som vi säkert kommer höra mer av.


Så småningom börjar det droppa av, här en fin Alfa Romeo Spider på väg ut från Gräfsnäsparken.


Avslutningsvis, äldsta traktorn på Gräfsnäs, denna väderbitna Fordson model F med järnskodda hjul är från 1927.



Förra årets begivenheter vid Hjulets dag bjöds på här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/june/full-rulle-pa-hjulets-dag.html

Kommentarer
Postat av: svensson

"Tändkulemotor", hela det ordet är som poesi...!

Postat av: Bo

Visst såldes Skoda i Sverige på 1930-talet och var då ett ganska aktat märke. 1937 nyregistrerades 17 stycken!

Även Frazer nysåldes i Sverige.Generalagent var Hans Osterman AB



2011-06-09 @ 20:19:46
Postat av: Mårten

17 Stycken! jag vet bara att ANA sålde dom efter kriget under ett tag.

Kaiser/Frazer såldes av Ostermans men inte så många, Kaisers såldes mycket mer, men 1950 krängde dom iallfall fem Frazers.

2011-06-09 @ 20:23:17
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: jeepsventa

Tage i paradiset hade en fin Frazer på 70-talet , helt klart nysåld i Sverige !

mvh Håkan !

2011-06-09 @ 21:41:12
URL: http://s834.photobucket.com/home/jeepsventa
Postat av: Bo

ANA tog över Skoda redan 1939. Importören dessförinnan hette S.Weissglas AB och de representerade faktiskt också Tatra.

2011-06-09 @ 22:03:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback