Vart tar prototyperna vägen när dom dör?

Dessa experimentbilar, prototyper och andra alster som av olika anledningar inte kommer ända fram till produktion brukar oftast kasseras, alternativt ställas på museum. Hos Renault verkar man ställa hela rasket i källaren som skrevs om här: les-egares-de-bortkomna. Ibland smiter en del bilar ut bakvägen och räddas till eftervärlden genom privat försorg. 

Hos Studebaker, så slängde man ut dom i skogen! 

 
En kaross, från runt 1949 som ligger ock skräpar. men den är intressant på två punkter, taklinjem med den välvda bakrutan kom igen 1953, dessutom ser den här ut att haft ett slags glastak alternativt taklucka.  


En kasserad stationsvagn, samt en kaross med utbyggda hjulhus, antagligen en så kallad mula som använts för att testa ett chassi med bredare spårvidd.


En front, liknande den som också kom att finnas på 1953 års modell.


En kaross som aldrig kom i produktion, det ser ut som det är den här bilen som dumpats i skogen:
vad-som-aldrig-heller-blev.


Liknande bil, i princip färdig bil som Studebakers skulle sett ut 1952  med sin karakteristiska bullet-nose i behåll, mwen det ströks tydligen i sista stund för 1952 fick dom inte behålla sin säregna nos.   
 

Liten kombibil, troligtvis den här: vad-som-nastan-blev-av med paneler delvis i glasfiber.


Kommentarer
Postat av: Stefan Svensson

Studebakern med de stora hjulhusen ser ut att vara en Studebaker Desert Explorer.

2012-01-30 @ 21:50:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback