Avros Automobil

 
Avro var redan 1919 etablerad som eb av de främsta flygplanskonstruktörerna, men efter första världskrigets slut blev orderingången på dessa naturligtvis starkt begränsad. Liksom flera andra slog man sig på biltillverkning, nu fanns en stor marknad för markbundna fortskaffningsmedel, helst billiga sådana. Avros lilla personbil var uppbyggd runt ett centralrörschassi, var ganska konventionell och lätt, dessutom kunde man få den med självstart, inget självklart för en småbil då. Det blev ingen större framgång med den här bilen men ett litet antal skall ha byggts. Avro kom att fortsätta bygga flygplan mer framgångsrikt.Man hade lite bättre framgång med en annan produkt, Monocar som skrevs om här: roes-monocar.html
 
 

En överblick från Nossebro marknad

Den stora veteranmarknaden i Nossebro var i lördags i typiskt aprilväder. Tjock dimma på morgonen, strålande sol under dan och snöstorm på hemvägen...
 
Moskvitch trampbil undersöks noggrant.
 
Bilder ligger som vanligt uppe på:www.klassiker.nu/traffreportage/en-titt-pa-nossebro-marknad
 
Kenne fyndade skärbrännare.
 
Och på hemvägen vräkte det ned jättelika blöta snöflingor utanför Sjövik, flera centimeter snöslask täckte vägen, heja april...
 
 

Cars & Stars - Werners stöldgods

En märklig bild med en ganska märklig bil. Det är en Bugatti type 35, som hade sålts ny i Liege, Frankrike i maj 1928. Med all säkerhet såg den då inte alls ut så här. Vem som ansvarat för den märkliga karossen med de flamboyanta skärmarna som tillkommit senare är höljt i dunkel. Bilen är bevarad och återfinns i dag i museet i Mulhouse.
Det här fotot är högst troligt taget någonstans i norra Frankrike 1940, bakom denna står en kompressormatad Cord. En tysk officer har blivit "förlänad" Bugattin av Luftwaffe. Inte ovanligt att man delade ut stulet krigsbyte till förtjänstfulla officerare och det kan antas att Corden också kommit dit på liknande sätt.

Mannen bakom ratten är inte vem som helst, hans namn är Werner Mölders och var Tysklands främsta flygaress vid den här tiden. Han hade gått med i Luftwaffe redan 1934, anmälde sig frivillig till Kondorlegionen i Spanien 1938 och där tog han inte mindre än 15 luftsegrar. Vid slaget om Storbritannien blev han en av Spitfirepiloternas mest fruktade motståndare i skyn, när slaget var över hade han bättrat på sin meritlista till totalt 68 nedkämpade fiendeplan. I juli 1941 skördade han sin etthundrade luftseger och nu var det färdigfluget. Tyskland ansåg att hans propagandavärde var alldeles för stort, han var en folkhjälte med idolstatus på hemmaplan. Mölders befordrades till Överstelöjtnant och blev grounded. Ironiskt nog var det flygförbudet som kom att bli hans död. Den 22:a november samma år omkom han i en flygolycka utanför Breslau med en Heinkel He 111, där han var passagerare ombord.


det våras för femtiotalet

lite femtiotalkare som trillat in i landet det senaste, för något år sedan började det dyka upp bilar från Colombia,  Ford Crown Victorias som de skrevs om här: kromvickar-i-kvadrat. och här: colombianska-kromvickar.
Nu har det anlänt en 55:a Crown Victora med glastak till därifrån.
 
 
i motorrummet ser det ganska mycket ut som en svensk raggarbil anno 1979... mycket krom, puts och starkhornstutor.
 
Från Colombia kommer också denna Chevrolet cab från 1951.
 
Denna fina Fairlane Sunliner cab från 1956 kommer däremot från USA.
 
Chevrolet 1957 är också en populär bil, denna Bel Air coupe är en fin karamell.
 
Och en fin fyrdörrars 57:a anlände i mars.
 
Oldsmobiles 57:or ser vi däremot inte lika ofta men snygga bilar det också. 1957 var enda året man kunde välja det märkliga taket med tredelad bakruta på Buick och Oldsmobiles hardtopmodeller. Slopades snart då det inte föll köparna i smaken, mycket eftertraktade modeller nu. 
 

en verkstad i Wien anno 1900

Vid Porzellangasse i Wien hade bröderna Armbruster sin karosserifirma och här är en ögonblicksbild från år 1900 i verkstaden. Som de flesta andra hade man byggt hästvagnar och sadlade om till automobilkarosser. Här swer man tydligt denna övergång i deras ljusa och luftiga lokal. till höger står just hästdragna öppna vagnar, i bakgrunden de nya automobilera som hade börjat konkurrera ut hästen på gatorna. under denna period var hantverket på de båda unegfär efter samma mall. Till vänster står ett par lastbilar, en mycket ovanlig företeelse vid denna tid, men dessa vidunder hade så smått börjat komma ut på vägarna, med massiva stålhjul och stela axlar.
 
 

Scuttle buttin från oväntat håll

Stevie Ray Vaughans "Scuttle buttin" på ett annorlunda instrument. Det är en koreansk Gayageum, ett märkligt och mångsidigt stränginstrument med mer än 1500 år gamla anor. Men den funkar bra att köra moderna boogie på också!
 

Förr och nu, italienskt

Italientema igen , blandat och mixat med vackra damer också såklart. 
 
Autobianchi Bianchina 1960
 
Mer öppet med Alfa Romeo Spider
 
Täckt, men sportigt Alfasud Sprint.
 
Fiat 1500 Spider
 
Ferrari 365GT4
 
Stilriktigt 80-tal med Testarossa och telefon
 
Framtiden 1970, Stratos och Starfighter
 
Framtiden idag, Ital Design Parcour på Genevesalongen 2013.
 
Samtidigt visades en Parcour spider, båda byggda på Lamborghini-bas.
 

Alfa Romeo Mito GTA concept på salong 2010.
 
 

Rolls Royce för massorna - Silver Shadow

 

Silver Shadow blev något av en vattendelare för Rolls Royce, bara något decennium innan skulle en sådan här modell varit helt otänkbar, men liksom många andra tillverkare på sextiotalet tvingades man tänka om. Traditionen bjöd att de förnämsta märkena såldes bara som chassin, som sedan kläddes av utomstående karossmakare, men nu var detta anrika yrke på utdöende. De förr så stora H.J Mulliner och Park Ward hade absorberats av Rolls Royce i Barclay Group. Det hade blivit en dyr och komplicerad verksamhet i längden, och nya tider ställde nya krav på finish, tålighet och inte minst form. En del av utvecklingsarbetet skrevs om här: 2010/september/rr-design

Efter sextio år av traditionen med specialbyggda karosser så chockerade Rolls Royce etablissemanget 1965 med en ny modern bil med eget standardkarosseri, dessutom självbärande. Imperiet skakade i sina grundvalar, de konservativa Rollsköparna var närmast förorättade av denna hädelse, men dessa var dock att betrakta som en utdöende art. Det var ju 1965 och den största generation unga vuxna någonsin genom tiderna var en ny kundkrets, inte bara för Rolls Royce utan utan för allt inom konsumtionsvärlden över huvudtaget.

 

Silver Shadow 1969

Men när chocken hade lagt sig kunde man konstatera att det nya spåret var rätt, Dussinrollsen sålde, den sålde mer än någon annan Rolls eller Bentleymodell nånsin hade gjort. Den sålde till och med mer på dryga 15 år än vad man totalt hade byggt bilar från starten 1904.

Cornische cabriolet 1976

Men bara för att det var en standardprodukt, så var det inte på något vis en sämre bil, karaktären var annorlunda, men utvecklingsarbete bakom Silver Shadow var antagligen det mest rigorösa som gjorts i Rolls långa historia, nya metoder och ny teknik skulle utvecklas, och den skulle odiskutabelt behålla sin förstaplats på prestigelistan . Det gjorde Silver Shadow, och i sann Rollsanda som en av världens i särklass bästa bilar. Det sägs att en Shadow innehåller mer än fem gånger så många delar som en vanlig bil, den har detaljer och system som saknar motsvarighet i andra bilar. Motor och låda var inget märkvärdigt, den ärvde den beprövade V8:an från Silver Cloud, nu kopplad till Chevrolet automatlåda. Men runt detta byggdes en på alla sätt modern bil, som ändå behöll traditionella värderingar.

Det dröjde innan Shadowen uppgraderades, 1977 kom Silver Shadow II, vars största nyhet var att Shadow LWB (Long wheelbase, fyra tum längre) nu kallades Silver Wraith II... jo, så fick den kuggstångsstyrning också. Nationalklenoder hanteras varsamt och pillas inte på i onödan. "nya" Shadow/Wraith såldes fram till 1981 när dessa avlöstes av en ny generation Rolls och Bentley, ur-Shadowen kom dock att leva vidare som cabriolet, Corniche, fram till och med 1996.

Summa summarum gjordes det totalt 31375 Shadow/Wraiths och ytterligare 5168 Corniche cabrioleter 1971-96.

Bland de mer sällsynta varianterna kan nämnas att man gjorde 505 Silver Shadow cabrioleter innan den döptes om till Corniche. 1968 gjordes en Shadow coupé i ett enda exemplar, som då skiljde sig från "2 door saloon" som fanns i katalogen fram till 1971, summa 606 exemplar. Av dessa byggdes 15 stycken av James Young.

James Young coupe 1968

Till 75-årsjubiléet 1979 erbjöd man en specialutgåva i 100 exemplar, dessa hade rött kylaremblem, såsom Rolls Royce en gång i tiden hade fram till 1931. Corniche fick ett förlängt liv, de allra sista levererades som specialupplagan Corniche S, begränsad till 25 exemplar.

De sista Cornche "S" fick detta speciella emblem i valötspanelen på brädan

Ännu sällsyntare är Bentleyvarianterna av desamma, men dom tar vi och kikar på närmare en annan gång.

 


Cars and planes - Göstas favoriter

 
Gösta Frödeberg har haft en lång och spännande karriär i svenskt flyg, med början som målbogsering hos svensk flygtjänst med både Firefly och Meteor.  Hos http://lae.blogg.se/2013/january/firefly-igen-5-2.html och http://lae.blogg.se/2013/february/malgang-4-2.html finns en del filmer från den tiden av Gösta upplagda.
 
Senare blev det reguljärflyg, under tiden hos Sterling Airways var det kaptensstolen på bland annat Boeing 727 ovan som var arbetsplats. I marktjänst körde han även denna fina A-Ford under en period. 

Lasta lastbil på lastbil på franska

Detta tema har tidigare visats här: lasta-lastbil-på-lastbil  och lastbil-pa-lastbil-på-tyska.
Här kommer mer stapelvara, på franska, med Saviem-Reanults sortiment 1955.
 
Saviem bildades detta år genom en sammanslagning av Latil, Somua och Renaults lastbilsdivision. På franskt vis var gränserna mellan vad som var vad inom denna nya koncern något luddiga, dessa lastbilar har renaultemblemet i grillen och Saviemtext ovanför. De verkar sålts under båda varumärkena.

 Röran med Saviem/Renault blir inte enklare genom att man började samarbeta med MAN 1967, och 1975 drogs Berliet in i Saviem, som nu även inledde samproduktion med Daf, Volvo och Magirus. Några år senare ombildade man hela bouillabaissen till Renault trucks, men fortsatte tillverka modeller med både SAviems och Berliets namn. Fast dessa var egentligen Ivecos som var både MAN och italiensk-tyska OM-Büssing som förut byggts av MAN jämte OM-Unic som samtidigt var en Berliet som blev en Iveco men egentligen var en Saviem som var en... öööh vart var vi nu nånstans....


Vinterväglag på Nürburgring 1967

 
den 23:e april 1967 kördes det klassiska loppet Eifelrennen för formel-2 bilar på Nürburgring, men drabbades av ett kraftigt snöfall. Men loppet avbröts inte för det, istället körde förarna vidare medan blötsnön svapte in banan i ett vitt täcke. Ovan ses John Surtees i en Lola kämpa sig fram.
 
Nedan är vinnaren av Eifelrennen 1967, Jochen Rindt i Brabham.
 

Vårmarknad på Backamo

 
Nu börjar utesäsongen efter denna långa sega vinter, i lördags var det dags för den årliga vårmarknaden på Backamo utanför Uddevalla. Ett strålande väder drog mycket folk och fordon till den gamla excersisplatsen. Bilder finns i bildspelet på: http://www.klassiker.nu/traffreportage/bilder-fran-backamo
 
 

Thunderstruck!

En lite annorlunda variant av AC/DC:s tunga riffiga Thunderstruck, genialt akustiskt tolkad.
 
 

bortglömt från förr

Prototyper igen,  en del varianter som nästan blev av fast ändå inte. 
 
Ett tufft bygge daterat 1932, en del hot rod, en del engelsk sports tourer och en del buggy. Designern Frank Spring gjorde den här latttjo bilen hos Terraplane som en stilstudie, en tidig Show car eller conceptbil om man så vill kalla det.
 
Adler var ett av de tyska märkerna som försvann 1939. Nazistpartiet rensade inte bara folk, man gjorde även stora utrensningar inom industrin också. Man reglerade hårt från politiskt håll vilka som fick bygga vad och hur mycket, eller ens få finnas alls. Efter kriget gjordes dock ett litet försök 1948 att återuppliva Adler, ovanför en prototyp från Karmann och versionen nedan kom från Wendler. Men något mer av Adler kom inte att bli av. 
 
 
1951 hade BMW kommit ut med en helt ny bil, 501/502 serien, barockängeln. Dock var den lite udda i formen och var snabbt föråldrad. Pininfarina byggde den här 501:an 1951 med modernare linjer fast i mycket typiskt italienskt snitt.
 
Mercedes hade klarat övergången till den nya efterkrigstiden och det nya Västtyskland bra, under 1950-talet tog man fram många olika prototyper för framtida modeller, W122 från 1956 gjordes i ett par olika utföranden och visade vägen mot framtiden.
 
Simca Vedette som fyrdörrars hardtop hade varit en höjdare om den kommit i produktion.
 
Ett förslag för NSU Prinz från Bertone 1959
 
En stor-Wolseley på ADO53 plattformen fanns på tapeten hos BMC, Wolseley 6/120 Vanden Plas skulle den hetat, men istället inledde man ett projekt med en mer folklig Bentley men det rann också ut i sanden.
 
Skoda 990 var en serie prototyper som närmast oförändrade kom att bli 1000-serien, dock levde typnamnet 990 kvar som intern namn. 990T hette 1000MBX på marknaden och var en tvådörrars coupe som gjordes bara åren 1966-68, men denna 990 prototyp härstammar från 1962.
 
Hade man planer på en europa-Mustang? Ford Tyskland byggde denna snitsiga GT- coupe på Taunus 1964
 
Drabbade Mustangfebern även andra sidan järnridån? samma år gjorde moskvitch ett par coupéer på 408-modellen som kallades Tourist.
 
En uppdatering av Jaguar XJ6 kom 1979 då stod pininfarina för en mildare facelift. Detta är dock en version från Bertone från 1982.

Den engelske patienten

En lastbil som är nästan okänd för oss, men desto mer (ö)känd i Storbritannien är överlevaren LDV, ett rullande fossil som bara kunde överleva i sin isolerade hemmamiljö

Den spretiga modellsjukan hade så gott som drabbat samtliga brittiska tillverkare, och smittat av sig på de tyngre fordonen också. LDV var på felaktiga grunder ett friskförklarat hopkok som med transfusioner hade överlevt epidemin. Den hade dock starka gener, som kan spåras ända tillbaka till 1898, och verktygsmakaren E.G Wrigley &Co.

 Wrigleys verksamhet köptes upp på 1920-talet av William Richard Morris, senare känd som Lord Nuffield, som kom att använda Wrigleys maskinpark och lokaler för sina tyngre fordon under namnet Morris Commericial. Här hoppar vi fram till 1956 och LDV:ns egentliga stamfader, Morris J2. Det var en då på tiden ganska modern kompakt frambyggd skåpbil. J2 gjordes i stort sett oförändrad fram till 1967 och den lite mindre J4 hölls igång till 1974, nu var denna kaross och konstruktion ganska kraftigt föråldrad, man hade fortfarande låda med osynkad etta, och en hopplöst liten urgammal motor på 1600cc. 0-80 tog c:a 25 sekunder, 0-100, var kanske möjligt i nedförsbacke... För den som tyckte detta var för snabbt fanns även en mindre diesel på 1500cc, och trumbromsar utan servo skulle få stopp på den vilda framfarten.

 

Morris J2 ovan, och nedan den lite förstorade varianten 250JU som fick BMC-emblem, gjordes åren 1967-70.
 
 
Sherpaprototyper under vintertest i Finland, redan här kan man ana att det började gå galet...
 

Men nu hade spretiga modellsjukan slagit till på allvar och de flesta insatser gick till livsuppehållande medicinering av de värst drabbade patienterna hos BMC, skåpbilarna fick vänta på sin tur. En plastikoperation gjordes och man ympade in namnet Leyland på den nya skåpbilen. Det blev en slags frankensteinmodell med den gamla motorn monterad framtill med en ny växellåda. Bakaxel, upphängning samt halva bakdelen från J4 behölls och med den nya framdelen kunde man tro att det var en modern modell som hade tagits fram. Det var det inte, ramen hade förlängts men däremot var spårvidden egendomligt smal. För att ytterligare understryka att man inte ödslat en enda extra minut på utvecklingsarbetet kallades debn rätt och slätt Leyland Van och prånglades ut under 1974.

Redan efter ett år döptes den namnlösa skåpbilen till Sherpa, mest så man kunde fylla ut lite blankutrymme i katalogen, Sherpan kom i totalt sju olika klasser baserade på lastvikt. 1978 byttes den gamla B-seriemotorn som härstammade från Austin Devon 1950 ut mot lite mindre omoderna O-serie motorer, nu på 1,7 respektive 2 liter. Den urgamla B-serie dieseln hängde dock kvar.

Men vaccineringen hade inte hjälpt, Första symptomen kom under 1978 då Leylandemblemen byttes ut mot Morris, och sjukdomsbilden förvärrades i den totala röran av BMC/Leylands sista dagar. Man ombildade bolag inom bolagen och delade upp koncernen i underkoncerner som inte riktigt hade några klara uppgifter eller information om vilka bolag som gjorde vad. Jaguar-Rover-Triumph var fem bolag i tre bolag som var ett... Härifrån separerade men efter ett kort tag Land Rover Group, som tog kontroll över fd Morris Commercial som under en period kallades BLCV. Ur detta bilades ett nytt bolag för att enbart bry sig om Sherpan, som från 1981 kallades Freight Rover.

 
Uppdateringarna var få under kommande år, den vanliga pickupen byttes ut mot en enklare dropside med separat flak, en enklare facelift skedde 1984 men på motorsidan hände i princip inget. 1987 upphörde Land Rover Group där Freight Rover ingick att vara en del av Rover och Sherpan bollades över till Leyland Trucks Division, på sätt och vis tillbaks till där det började, fast ändå inte. Första åtgärden var att stryka namnet Sherpa, nu fick den heta Freight Rover 200 och 400 beroende på längd.

 Återigen in i anonymitetens dimman där den en gång hade börjat, och den nu ganska ålderstigna patienten förde en ganska vegetativ tillvaro under en slagskonvalecenstid.

Leyland-Daf 400, som var identisk med Freight-Rover.

En rad felprioriteringar inom denna komplexa vårdkedja ledde till att Leyland fann sig gå samman med Holländska Daf, för att bilda ett nytt underbolag baserat i Storbritannien, Daf NV. Nu byggde man Dafar i Lancashire och Leylands i Eindhoven och vice versa, den ursprungliga patienten Sherpa som nu döptes om till Leyland-Daf 400 förflyttades till intensivvård i Birmingham där man transplanterade in Rovers V8 i den. Vilket inte var något bra drag då den togs ur produktion i samma veva.

Hela cirkusen med DAF/NV gick som man kunde förvänta sig med totalt sammanbrott redan 1993. Ur detta uppstod LDV, som helt fantasilöst stod för Leyland Daf Vehicles, och till det yttre en helt ny modell uppstod, LDV Convoy. Ur-Sherpan i form av Leyland-Daf kom dock att byggas parallellt med dessa fram till 1997 för att göra förvirringen total. LDV Convoy och Pilot var ett nummer större, men förutom karossen var det enda nya sedan 1974 att drivkällan var en urgammal Peugeotdiesel istället för en urgammal Morrismotor.

LDV Convoy
 
LDV Maxus

Dessa rullande fossiler från LDV fortsatte byggas oförändrade till 2006, då hade man redan gjort en konkurs och under en rörig rekonstruktion fann man sig till sist stå under ryskt ägarskap, GAZ gick in som nya huvudägare. Nu lovades guld och gröna skogar för den försöksutskrivna LDV:n men istället fick man en ny sjukling, LDV Maxus, en Daewoomodell med acklimatiseringsproblem. Den kom att under en kort period ersätta den ursprungliga patienten som avlidit stilla i sviterna av decenniers felmedicinering och remisser. Den efterlämnade sig inga anhöriga.


Beach 1965

strandmodet i bil och reklamvärlden 1965. 
 
AMC använde stranden som fond rätt flitigt på 60-talet, här Ambassaador 990H 1965.
 
Och Rambler American 440.
 
Det gjorde man även hos Plymouth, som denna Sport Fury
 
1965 års hetaste bil var odiskutabelt Ford Mustang
 
Chevy II Nova
 
Från Tyskland, Volkswagen på en playa som inte ser särskilt tysk ut.
 
Den här miljön ser inte så värst mysig ut för sol, fiske och bad, vad tänkte reklamfolket hos Opel på här egentligen?
 
Mer idyllliskt med NSU Prinz
 
Med Moskvitch vid vattenbrynet
 
Sportbil strandmiljö och en halv miljon fiskmåsar, i England med Triumph Spitfire 1965
 
PÅ andra sidan jorden med Ford Falcon i Australien 1965
 
Och slutligen en välbekant miljö hemmavid, på västkusten med Volvo Amazon
 
 

Svartvita specialare

Italienskt tema igen, färgstarka specialbilar dock utan färg, men i damsällskap som brukligt.
 
Stanguellini byggde mest racerbilar, men några få gatbilar gjordes också, som denna smäckra coupé från Bertone på Fiatchassi 1957
 
Bertone låg också bakom de tre radikala BAT-bilarna på 1950-talet, här är BAT-5, på Alfa Romeobas.
 
Buggytrenden från USA togs upp på flera ställen i Europa också, Bertones bidrag 1971 kallades Shake. 
 
Carabo, också från Bertone 1968
 
Extrema Modulo från Pininfarina 1970
 
Kini var en annan Buggyliknande sak från 1967 byggd av Michelotti som utställningsbil och lattjo strandbil för Nederländska kungahuset, och då är den givetvis byggd på  mekanik från en Daf.
 
Faktiskt en Jaguar XK140 ,i Bertonekostym.
 
Och det här är en Seat 750 Sport, med snyggt spiderkarosseri från Allemano. 
 
Zagato Gavia byggdes i en upplaga på 30 exemplar 1991,  på Nissan Leopard, speciellt för japanska marknaden 
 

dubletter

Customjobbarnas våta dröm, Mercury 1949-51,  två stycken av dessa har precis kommit till sverige, den blåa en sedan av 1950 års modell. 
 
Och en svart fyrdörrars sedan från 1951. Detta år fick karossen en facelift med bredare grill och utdragna bakskärmar, dessutom kunde man nu även får automatlåda i Mercuryn.  1951 byggdes 157638 Mercury sedaner, och 142166 coupéer, cabriolet och stationsvagen är desto mer sällsynta med 6759 och 3812 byggda av vardera modell.
 
Buick 1950 har mer än någon annan modell fått symbolisera uttrycket Dollargrin, garnityert i grillen gick detta år ner hela vägen över kofångarna. Den övre bilen är en Special sedanet, eller Jetback som Buick kallade fastback coupéerna. Special var längst ner på stegen och behöll den delade vindrutan från föregående år.
 
Nästa 1950 Buick är en fyrdörrars Super, som hade samma hjulbas som Special men fick den nya hela vindrutan. 1950 var ett bra år för Buick med 588439 bilar totalt och hela 22 varianter fanns att välja på i katalogen i de tre serierna Special, Super och Roadmaster
 
I Sverige såldes 61 Buick nya 1950.

The Melin collection - big sedans

Sommar 1961 i Santa Ana och Valery med en Mercury Monterey 1954 års modell
 
Doris Larson i Bel Air med en spillter ny dyr Lincoln 1960 med bilhandlarplåtarna kvar.
 
Yellow cab i Santa ana, George o'Brien och en medfaren Checker Marathon från 1962.
 
Året är 1960 i Santa Ana och märket Packard fanns inte längre. Denna 52:a står dock oberörd av det faktum på en uppfart i närheten av North Wright street.
 
Linda melin med en Mercury Monterey från 1962
 
En av otaliga bilar bröderna Melin ägde, Lars Melin med en 1965 Ford Galaxie, 1974.
 
Jim Hinkson i Garden Grove med en flott Mercury Marquis 1969
 
Penny Rogers med en Cadillac från 1960. Kaliforniens sol och klimat har tagit hårt på bilen sju år senare.
 
En Ford Galaxie från 1963 utanför det relativt nybyggda city center 1968, ägaren heter John Creselious.
 
Välputsad Pontiac Catalina från 1960 med Jack Lindlaw i Santa Ana, året är 1969

Med picnickorg på skiftande platser

Populärt reklamtema vi inte ser så ofta i annonserna idag; Picnic. 
 
Studebaker i naturen 1947
 
Generationen efter körde utländskt, Renault "Le Car" 1977
 
En annan fransk bil i USA, Peugeot 404, 1970
 
En fransk bil i Frankrike, Simca Ariane 1957
 
Picnickorg och Mercedes 190SL roadster
 
En fikapaus med vinkaraffen vid slottet Chamboard, med Opel Kapitän
 
En semsterdag vid floden, med Ford Taunus 17M 1964
 
Med Ford på andra sidan jorden, Falcon i Australien 1960
 
Och Fairlane 500 wagon i vid ett tjärn USA 1965.
 
På ett fält i Japan 1968 med Toyota Corona
 
Och Suzuki Fronte 1967
 
Två fröknar förbereder en fika någonstans i Schwarzwald 1966.
 

Sportbilar från gömmorna

En del sportiga förslag som inte blev av, en del blev nästan av och några blev det, fast inte riktigt som de var tänkt.
 
Rally från Norge var ett projekt av designern Ralph Lysell, som flyttade dit 1949 och 1951 stod norges första sportbil klar, en avancerad design för sin tid.
 
 
Gutbrod blev en kortlivad bil i efterkrigstidens Tyskland mellan 1949 och 1954. runt 1950 byggdes ett par prototyper till en sportigare Gute, dessa två olika karossförslag snickrades till av Wendler.
 
Jensen byggde Austin Haleys karosser och fungerade som lite uppfinnarverkstad också. Här en prototyp från dom från 1954 för ett alternativ till en Austin Sports. Den kom inte att byggas men mycket av det hela känns i igen i MGA som kom något senare.
 
De här två muntra små bilarna kommer också från Jensen och är prototyper för Austin-Healey Sprite.
 
Mer lik den kommande "Frogeye" Sprite, den här är daterad 1958 men nedfällbara lampor slopades före produktionsstarten.
 
Apollo GT var ett försök att bygga en exotisk GT vagn, i USA. Det blev totalt runt 90 Apollos byggda och den återuppstod seanre under namnet Griffith och Vette Ventura. Prototypen ovan saknar bakre sidofönster och lite annat som tillkom senare.
 
En design som sattes i produktion så småningom, ritad av Chuck Jordan visades det här konceptet 1965, och kom att gå igen som Opel GT några år senare. Grundformen togs även tillvara på för kommande Corvette generation tre. 
 
Alpine A110 med modernare linjer, byggd av OSI 1967
 
Alan Fraser Engineering i Kent byggde en testvagn på Hillman Imp basis 196, K9 var avsedd för racing men inte mer exrem än att den skulel kunan göras som gatbil också. Den enda prorotypen modifierades några gånger mn kom aldrig ut på vare sig racerbana eller gata.
 
Shiroma, japansk sportbil sågs på mässorna 1973 poch sen inte mer.
 
Lotus X-100 var ett concept 1983 för en lågbudgetlotus, 1898 kom Elan som bar en del drag av den.
 
TVR har haft många upp och nedgångar genom åren, mest ned. 1988 försökte man rädda imagen med "White elephant" som hade en Bathurst racing preppad Holden V8 på 5 liter under huven
 
Pontiac Fiero var en särling i sortimentet med glasfiberkaross och mittmotor, här två prototyper för facelift 1989 med mycket drag av storebror Firebird.
 
 
Nytt på suerbilsfronten, SAvage Rivale GT från Nederländerna, återstår och se om det blir någon uppföljning på den här tuffingen.
 
 
 

Caprice CCCP

Chevroleter fanns det gott om i Moskva under det kalla kriget, här ett urval av Caprice från åren 1977-80, som verkar varit populär hos diplomatfolket från de mest skiljda länder. 
 
Caprice 1977 Mexikanska ambassaden
 
04 på skylten säger att denna Caprice tillhär USA:s beskickning
 
Med Schweiz fana på huven på Caprice 1978
 
Caprice 1978 Kenyas ambassad
 
Bland Vaz, Volgor och Volkswagen Transporters (!) En diplomatcaprice tillhörande Jugoslavien.
 
1980 kom nya diplomatskyltar, med röd botten. Denna Caprice är också Jugoslavisk.
 
 
Caprice på gatan med skylt som troligen skall kunna vara amerikanska handelskammaren, hur betungande arbete dom kan haft i Moskva vid denna tid...  Notera Volvon i bakgrunden, en 264DL med den tuffa USA-fronten. Diplomatskyltad från Ecuador!
 
Caprice Estate 1978 med Västtyska skyltar, troligen inte ambassadsnummer utan någon annan fom av delegation.  Diplomatsnumreringen är ganska enkel, det är i den ordningsföljden omvärlden etablerade diplomatiska kontakter med Sovjetunionen en gång i tiden, nr.001 är Storbritannien och så vidare nedåt, 2 för Tyskland, märkligt nog kommer Kanada redan på nummer tre och USA på fjärde plats i kronologin.
 
 
 

Quattroportes från Fiat

Quattroporter, välkänt modellnman från Maserati, betyder just fyra dörrar, och här några Fiats med fyra dörrar, och damsällskap givetvis.
 
En trio 1100 1953
 
1100 1957
 
1100 från samma år i flottare tvåtonslack
 
1100R
 
1100M 1956
 
1400A från tysk annons 1954
 
 
Fiat 1900 var samma modell som 1400 fast med större motor.
 
1900B 1957
 
 
1957 och modernare linjer i Fiat 1200 Gran Luce
 
1200 Gran luce 1959
 
1967 och Fiat 1800B
 
Nya tider och nya modellbeteckningar stundade för 70-talet, som Fiat 128.
 

Finlandspadda

Citroën DS fick många nan, hemma i Frankrike kallades den i en semantisk ordlek för "Déesse" Gudinnan. I sverige blev smeknamnet det mindre glamorösa "Paddan"  
I Finland kallades den Iso Kissa, stora katten, och här är broschyren för finska kissen.
 
 
 
 
 

fyra hjul och en spindel

 
De Soto Custom coupe från 1946, en lite annorlunda bil. 1946 hade produktionen börjat komma igång efter kriget, hemmamarknaden måste mättas och ytterst få gick på export, Europa och även Sverige hade fortfarande ransoneringar och skyddstullar som gjorde att få av denna årsmodell hittade hit som nya.
 
Chevrolet 1957 såldes i ganska bra antal här som nya, och allt eftersom de skrotats ut har beståndet fyllts på från USA av denna populära årgång av Classic Chevy.
 
Dodge Dart GT cabriolet är inte så vanlig varken här eller i USA, inga siffror finsn på hur många öppna Darts som gjordes men totalt byggdes runt 50 000 Dart GT, de flesta med tak. 
 
Chevrolet Impala 1966 i behov av lite fix, kanske klar till sommaren?
 
Och en fripassagerare!  Det är inte så ovanligt att såna här kryp kommer med, desto ovanligare är dock att de överlever som detta exemplar gjort. Det är en klotspindel av arten Latrodectus hesperus, alltså en art av de som allmänt kallas Svarta änkan. Den här krabaten fick dock inte stanna i landet så länge förrän Nordtrafiks egna immigrationsansvarig gjorde processen kort med en träklabbe.
 
 

Chilenska CX

Långfranskan CX började produceras 1974 i Citroens fabrik i Aulnay, och där gjordes dom ända fram till 1991 då den redan hade avlösts av nya XM.  Mindre känt är dock att mellan 1978-84 byggdes den också i Arica i Chile. Okänt hur många som sattes ihop under de sex åren men den sålde förhållandevis bra i regionen. Detta torde vara den mest komplicerade bil som lejts ut på licenstillverkning, CX är inte kända för att vara lättskruvade.
 

Comte och Kommissbrot

CH-262 är en Comte AC4, ett schweiziskt plan som flög första gången 1928. Bilden är tageon någonstans utanför Luzern 1931 och då inginck denna Comte i det nybildade Swissair, som använde den lilla Comten på rutten Dübendorf-Luzern.  11 stycken AC4 byggdes totalt och var det första egetliga flygplanet att byggas i Schweiz. Mannen på bilden var inblandad i Alfred Comtes flygplanstillverkning och heter Otto Notter, bilen han står vid ser lite lustig ut och är en Hanomag 2/10, även kallad "Kommissbrot" Detta på grund av dess profil påminde om de tyska brödlimporna som hade varit grundproviant i armén, ett kommissbrot alltså. Dessa små Hanomags byggdes mellan 1925 och 1928. 

I ett annat hörn hos Reutters

BMW laborerade med en ny bil modell och det var karosserifirman Reutter som byggde prototyperna till den kommande 501/502 En annan av dom uinder resans gång visades här:/i-ett-hemligt-hörn-hos-reutters-1950

 Reutter hade ganska bråda dagar på den här tiden i femtiotalets början, dels fungerade man som prototypverkstad åt BMW och flera andra, dels hade man kontrakt med det nystartade Porsche att leverera karosserna till deras modell 356.

 

Den här fullskalemodellen är mycket närmare det färsiga resultat än den som visats förut, intressant nog verkar den något lägre och bredare i fronten än vad som kom att bli. Den fick inte heller de moderna infällda baklamporna heller


New Yorks worlds fair 1939

Den stora världsutställningen i New York annonserades såhär storslaget och färggrannt.
 
På en världsutställning är allting speciellt, dessa grandiosa mässor visade upp både kultur och innmovationer från alla världens hörn. Stora delar av stan förvandlades till ett gigantiskt mässområde, eller fantasiland.
 
Under världsutställningen 1939 hade polisen speciella patrullfordon, öppna touringbilar från Ford av 1938 års modell.
 
 
 

Crosley visar upp sig 1939

På den stora världsutställningen i New York 1939 hade Crosley en enorm utställningslokal där man visade upp sina produkter. I sortimentet fanns också numera en liten bil. Microbilar blev aldrig något stort i USA men Croselyn var en av dom som lyckades bäst. Det var efter förhållandena en ganska avancerad liten sak och skrevs mer om här: 2010/february/små-jänkare. Industrimannen Powel Crosley jr hade måga järn i elden, han var tidigt ute med att tillverka radioapparater och skötte även radiosändningar. Hans staion WLW blev en av de första och största nationella radiokanalerna. Sen blev det hushållsapparater, kylskåp, vitvaror och många andra hushållsdetljer som kom att produceras av Crosley Corperation. 1939 började man bygga bilar också, och det kom Crosley att göra fram till 1953. 
 
 

Czernys cigarrformade

Karosserimakaren Karl Czerny var verksam i Wien under tidigt 1900-tal. Czerny byggde flertalet karosser åt österrikisk-ungerska kungahuset och kejsaren Franz Joseph.
 
Den här egendomliga limousinen var dock inte för Imperiets räkning,formässigt inspirerad av zeppelinarna i form och ett mycket tidigt exempel på strömlinjeform 1913. Mer speciellt med den är att fram och sidorutor är välvda, ett mycket svårt konststycke att få till på denna tid.  Den byggdes på ett franskt Charronchassi, ursprungligt syfte, beställare eller vidare öden okända.
 

En tupplur på Anderstorp 1973

 
En gång i tiden var Formel-1 inte lika haussat som idag. Förarna var otvetydigt storstjärnor, men deras attityd till det hela var på en lite annorlunda nivå än i dagens racingcirkus. Här kvartar Jacky Ickx under ganska blygsamam former på sin Ferrari formelbil före start på Anderstorp och Sveriges Grand Pric 1973. Jacky slutade sexa i loppet den 17:e juni 1973.

en ovanlig syn i Haifa 1964

En BMW 700 som har byggts på ett lite oväntat ställe, nämligen i Ilin-Kaisers fabrik i Haifa, Israel. Dom hade tidigare satt samma Kaisers på licens, och senare även Studebaker Lark. BMW 700 blev ett tämligen blygsamt licensbygge, bara fyra stycken sattes ihop, oklart ens varför.
Bervid den står en annan Haifabyggd bil, en Hino Contessa. Denna japan var ganska snarlik BMW 700 men hade sina rötter i Renault. Ilinfabriket hade ett tioårskontrakt att montera dessa på licens från 1964 , men produktionen upphörde bara efter några år när Toyota köpte upp Hino. De sista Hinobilarna byggdes här 1968, och då hade man hunnit sätta ihop totalt runt 8000 Hino Contessa och den lilla pickupen Briska.
 

Darrins DKW

Den tvåtaktsknattrande lilla DKW:n såldes faktiskt i USA under femtiotalet, återförsäljarnätet var dock tämligen glest. I Flintridge La Cañada, Los Angeles höll Flintridge motors till och verkar specialiserat sig på att importera udda europeiska fordon, som Borgward, Isetta, Citroen, Simca, Berkeley och DKW.

 Mer förvånansvärt flitiga annonskampanjer under sloganen "DKW does it" lyckades man antagligen få sålt en del DKW:s, och 1956 tog man det ett steg längre genom att spåna fram en egen modell för Amerika, en tuff sportig roadster baserad på DKW-mekanik. För att rita den konytaktade man ingen mindre än Howard "Dutch" Darrin som var smått legendarisk. Darrin hade tidigare drivit en exklusiv karossfirma i Paris med kompanjonen Thomas Hibbard. Senare öppnade han eget i Los Angeles och kom att vara flitigt konsulterad av Packard med flera för exklusiva designer som bar hans namn. En speciell karossform med djärvt neddraget veck där dörren möter bakskärmen som kan ses på Packards Darrinmodeller och senare även Kaiser, som han även ritade kom till och med att kallas för "The Darrin dip" Hos Kaiser bestod hans sista verk av den underliga Kaiser-Darrin Sports, en märklig skapelse byggd i glasfiber, som blev ett säljfiasko.

 

Kaiser-Darrin, i glasfiber och den tydliga "Darrin Dip" Dörrarna sköts in i framskärmarna.
 
Och Flintrigde DKW-Darrin.
 

Men det var nog den som Flintridge Motors hade i tankarna när man kontaktade Darrin, man ville ha en uppseendeväckade ärtig roadster, som skulle byggas i just glasfiber. Den färdiga bilen blev i Darrins anda, någonting som inte likande något annat. 1957 presenterade man då Flintridge-Darrin,en sportig men fyrsitsig kaross som delvis använde DKW:ns karosstomme, men skalet helt i det nya spännande materialet, glasfiber. Karosserna tillverkade dom inte själva utan det jobbet gick till Woodill i Santa Ana, vid den tiden en av få tillverkare som hade erfarenhet av materialet och byggde egna karosser av det också. En särskild fabrikslokal på Glendon avenue i Los Angels köptes upp för att strippa nyanlända DKW och bygga om dom där. Priset var satt till 3195 dollar. Sommaren 1957 byggdes de första Flintridge-Darrins och man uppskattade att snart komma upp i en produktion av 200 bilar i månaden.

 

Fabrikslokalen på Glendow kom aldrig att användas, utan de fåtaliga Flintridgebilarna sattes samman hos Woodill i Santa Ana.

Vilket man aldrig gjorde, totalt blev det bara runt 20 Flintridge-Darrins byggda, och de verkar som om den nya fabriken inte togs ibruk utan istället monterades dom hos Woodill. Intresset var milt sagt svalt för denna udda bil. Priset avskräckte nog också, för bara 250 dollar mer fick man en häftig Corvette med V8 och 245 hästar, en liten skillnad mot DKW:ns tvåtaktare på dryga 40 hästkrafter.

 

Flintridge erbjöd också en husbil baserad på Schnellastern, troligen ännu färre sålda.

 


Franklin från Syracuse

Uddamärken är ovanliga här, Franklin är ett av dom mindre kända idag, men för runt 100 år sedan var man en av de största och mest välkända av märkena i USA. Dessa byggdes i Syracuse, New York mellan 1902 och 1934.
 
En handfull Franklins finns förut i landet, och nu har en till kommit in, av 1931 års modell. Då sjöng Franklin på sista versen men bilarna som denna stora series 52 limousine var inte desto mindre välbyggda eller prominenta för det.
 
Motorn är en vacker pjäs, och här ser man Franklins specialitet, inga kylslangar, och ingen kylare, för dessa bilar var luftkylda.  En princip de höll på ända från starten 1902 fram till slutet 1934, då man även hade tagit fram en luftkyld V12 motor.   
Franklin var en av många lyxbilsmärken som drabbades av börskrash och depression i slutet av 20-talet. Man hämtade sig aldrig och hela firman gick kräfgång de sista året. 1933 gjorde man ett försök att lansera en nyare billigare modell, Olympic.  Man köpte helt enkelt in Reo Flying Cloudbilar som man bytte front och grill på , och givetvis motor. Detta gick inget vidare, Reo levererade också karosser till ett annat drabbat lyxbilsmärke, Marmon, ingen av dessa kom dock att överleva med denna konstgjorda andning.
 
 
 
Franklin kom dock att leva vidare på annat sätt efter nedläggningen. Motordelen kom att tas över av ett par Franklinanställda som grundade Aircooled Motors of Syracuse och byggde vidare på samma design och Franklins namn.  Dessa motorer var ganska lätta och användes med fördel i helikoptrar när dom började vinna mark under krigsåren.  Efter kriget köpte Preston Tucker upp Aircooled Motors, och familjen kom att äga bolaget fram till 1961 då det övergick till Aero industries och man tog tillbaka namnet Franklin Motor som fortsatte sin verksamhet fram till 1975. Och historien slutar ändå inte där för bolaget såldes till Polen, där man hos PZL kom att bygga  vidare på Franklins grundkonstruktion. 2005 ombilades bolaget i privat regi och återuppstod nu igen som Franklin Aircraft Engines i Grudziadz, sedan 2012 har man så smått även börja flytta tillbaks produktionen till USA.
 
 
 

Rekord Reisewagen

En Opel Rekord kombi som inte ser ut riktigt som den brukar...
 
Dels är bakdelen annorlunda mot den vanliga modellen, och över främre delen har den panoramarutor. Det här är ett specialbygge av firman Kastenhofer som byggde i alla fall ett exemplar av denna sinnrika "Reseinwagen" 1955
 
Bäddbart baktill och ombonat med persienner, På denna Reisewagen syns också en mycket ovanlig detalj för 1955, rejäla nackstöd.
 

Årets Elmiabesök

 
Custom Motor Show 2013,  som alltid hög standard, fast i år märktes en nedgång i närvaron däremot. I år fanns inga teman som tidigare år, det var även ganska tunt med klassiska bilar i montrarna. En del av stamgästerna som exempelvis John d'Agostino med compani var inte heller på plats, dock saknades inte dragplåster. Rick Dore från Los Angeles kom med sitt hala bygge åt James Hetfield, en Lincoln Zephyr 37:a

Buehrigs utkast

Cord 810, en milstolpe i designvärlden har tidigare presenterats här: /buehrigs-bästa. och dess derivat: cords-gengångare.
 
Från Gordon Buehrigs skissblock kommer dessa tidiga utkast, daterade redan 1933, där denna drömvagn redan då hade fått sin utforming.
 
 
 
 

Lilla Lloyd på långresa

Lilla Lloyd tog visst världen med storm, åtminstonde om man får tro deras egen reklam. Hur det än var med den saken är den här broschyren intressant eftersom den riktar sig till USA-marknaden där den lilla laståsnan från Bremen försökte slå sig in på femtiotalet. Kunderna i USA var dock tämligen kallsinniga Däremot byggdes de i runt 3 000 exemplar på licens i Australien mellan 1958 och 1962.
 


 

 
 
 
Lloyd hade återförsäljare i 53 länder. Undrar hur många Lloyd som kan sålts i Bogota, Riyadh, Bangkok, Windhoek, Ankara, Tokyo... hur många har överlevt? kom de ens dit?